Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Accounting (3267)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst het systeem van dubbel boekhouden, kent de belangrijkste balans- en resultatenrekeningen en kan de meest gangbare transacties van een onderneming correct boekhoudkundig verwerken in zowel het grootboek als journaal.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel focussen we op de volgende leerdoelen:
- Inzicht verwerven in de opbouw en de samenhang tussen vennootschapsrecht, financieel boekhouden en rapportering.
- Vaardig worden inzake het kiezen van de gepaste vennootschapsvorm en het opstellen van een financieel plan.
- Vaardig worden in het voeren van een correcte boekhouding en het rapporteren daarover, en dit voor diverse stadia in de levenscyclus van een onderneming.
- Inzicht verwerven in het waarom van groepsvorming en in de beginselen van consolidatie.
- Een keuze kunnen maken van de geschikte consolidatiemethode en eenvoudige consolidaties kunnen uitvoeren.
- Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen voor rapporteringskeuzes.
- Vaardig worden in het gebruik van elektronische gegevensbronnen met financiële, boekhoudkundige en vennootschapswettelijke informatie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Opdracht financieel plan |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Vennootschapsboekhouden 3711,2024-2025,Van In,Blend-boek samengesteld door Maarten Corten |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst het systeem van dubbel boekhouden, kent de belangrijkste balans- en resultatenrekeningen en kan de meest gangbare transacties van een onderneming correct boekhoudkundig verwerken in zowel het grootboek als journaal.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel focussen we op de volgende leerdoelen:
- Inzicht verwerven in de opbouw en de samenhang tussen vennootschapsrecht, financieel boekhouden en rapportering.
- Vaardig worden inzake het kiezen van de gepaste vennootschapsvorm en het opstellen van een financieel plan.
- Vaardig worden in het voeren van een correcte boekhouding en het rapporteren daarover, en dit voor diverse stadia in de levenscyclus van een onderneming.
- Inzicht verwerven in het waarom van groepsvorming en in de beginselen van consolidatie.
- Een keuze kunnen maken van de geschikte consolidatiemethode en eenvoudige consolidaties kunnen uitvoeren.
- Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen voor rapporteringskeuzes.
- Vaardig worden in het gebruik van elektronische gegevensbronnen met financiële, boekhoudkundige en vennootschapswettelijke informatie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Opdracht financieel plan |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Vennootschapsboekhouden 3711,2024-2025,Van In,Blend-boek samengesteld door Maarten Corten |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|