Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Biologie van de cel (3370)
|
5.0 stptn |
|
|
Genetica, evolutie en de Tree of Life (2921)
|
7.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Biologie van de cel (3370)
|
5.0 stptn |
|
|
Genetica (0623)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biologie | Verplicht | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologie heeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zij kan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveaus integreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen. | - EC
| EC 7: De bachelor Biologie kan onder begeleiding onderzoeksmethodes en interpretaties kritisch evalueren en de intrinsieke onzekerheden en beperkingen plaatsen.
| - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1. De student(e) heeft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (nucleïnezuren en eiwitten). 2. De student(e) kan de structuur en functie van chromosomen beschrijven. 3. De student(e) heeft basiskennis van de verschillende celstructuren en organellen. 4. De student(e) kent de moleculaire basis van de genetica: de structuur, replicatie en herstel van DNA. 5. De student(e) kent de basismechanismen van transcriptie, RNA processing en translatie. 5. De student(e) heeft inzicht in de celcyclus en de mitose. 4. De student(e) bezitten een basiskennis Engels.
|
|
|
Onderstaande thema's komen aan bod. Elk onderwerp wordt theoretisch gedoceerd, gevolgd door een actueel overzicht van de huidige technieken. De theoretische kennis wordt verder toegepast in bijhorende practica, waarbij de focus ligt op kritsich nadenken en technisch handelen.
- DNA mutaties, variatie in genomen, horizontale en laterale gentransfer, DNA repair en recombinatie m.i.v. DNA technologieën (genomics, genome wide association studies, DNA mapping, DNA merkers, ...).
- Regulatie van genexpressie in pro- en eukaryoten (transcriptioneel, post-transcriptioneel, epigenetisch, ...) m.i.v. technieken (epigenomics, transcriptomics, RNAi, hybridisatie, immunoprecipitatie, ...).
|
|
|
|
|
|
|
debat ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
|
Mondeling examen | 65 % |
|
Andere: | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De verslagen van de praktische oefensessies maken deel uit van de evaluatie en worden erin verrekend. Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie en de opgelegde voorwaarden te respecteren. Ook deelname aan de theoretische opdrachten en de praktische oefensessies is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) van de onderdelen zoals hierboven vermeld, dan krijgt hij/zij voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie".
Een student die op een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier maximaal 7/20. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier maximaal 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Molecular Biology, Principles and Practice,Cox, M.M., Doudna, J.A., O'Donnell M.,laatste editie,W.H. Freeman & Co., NY |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Bijkomende informatie over de organisatievorm: in interactieve colleges worden de essentiële elementen van de leerstof aangebracht. Specifieke topics worden als zelfstudieopdracht uitgewerkt. Het resultaat wordt nadien in de ganse groep besproken waarbij de begeleider de studenten corrigeert qua notatie en denkwijze. Het doel hiervan is het inzicht in de leerstof te verhogen en zelfstandig maar ook in groepsverband te leren werken. De praktische oefensessies zijn een verdieping van enkele topics uit de cursus waarbij praktische vaardigheden, de verwerking en het interpreteren van de meetresultaten worden aangeleerd. De resultaten van deze werkzaamheden worden neergeschreven in een aansluitend verslag. De deelname aan de theoretische en de praktische oefensessies is verplicht (aanwezigheidsregistratie). |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de chemie optie biochemie | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 3: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden. | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten te begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 7: De bachelor in de chemie is in staat zelfstandig en zelfsturend kennis en inzicht te verwerven in de chemie en daaraan gerelateerde domeinen, die binnen de opleiding niet aan bod gekomen zijn. | - EC
| EC 8: De bachelor in de chemie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering bij het analyseren van chemische en biochemische vraagstellingen. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 13: De bachelor in de chemie houdt rekening met de ethische, morele en wettelijke dimensies van zijn wetenschapsdicipline, haar risicoaspecten in maatschappelijke context, en zal zich ernaar gedragen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Onderstaande thema's komen aan bod. Elk onderwerp wordt theoretisch gedoceerd, gevolgd door een actueel overzicht van de huidige technieken. De theoretische kennis wordt verder toegepast in bijhorende practica, waarbij de focus ligt op kritsich nadenken en technisch handelen.
- DNA mutaties, variatie in genomen, horizontale en laterale gentransfer, DNA repair en recombinatie m.i.v. DNA technologieën (genomics, genome wide association studies, DNA mapping, DNA merkers, ...).
- Regulatie van genexpressie in pro- en eukaryoten (transcriptioneel, post-transcriptioneel, epigenetisch, ...) m.i.v. technieken (epigenomics, transcriptomics, RNAi, hybridisatie, immunoprecipitatie, ...).
|
|
|
|
|
|
|
debat ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 70 % |
|
Andere: | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De opdrachten maken deel uit van de evaluatie en worden erin verrekend. Deelname aan de praktische en theoretische opdrachten is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) van de onderdelen zoals hierboven vermeld, dan krijgt hij/zij voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie".
Een student die op een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier maximaal 7/20. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier maximaal 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Molecular Biology, Principles and Practice,Cox, M.M., Doudna, J.A., O'Donnell M.,laatste editie,W.H. Freeman & Co., NY |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Bijkomende informatie over de organisatievorm: in interactieve colleges worden de essentiële elementen van de leerstof aangebracht. Specifieke topics worden als zelfstudieopdracht uitgewerkt. Het resultaat wordt nadien in de ganse groep besproken waarbij de begeleider de studenten corrigeert qua notatie en denkwijze. Het doel hiervan is het inzicht in de leerstof te verhogen en zelfstandig maar ook in groepsverband te leren werken. De praktische oefensessies zijn een verdieping van enkele topics uit de cursus waarbij praktische vaardigheden, de verwerking en het interpreteren van de meetresultaten worden aangeleerd. De resultaten van deze werkzaamheden worden neergeschreven in een aansluitend verslag. De deelname aan de theoretische en de praktische oefensessies is verplicht (aanwezigheidsregistratie). |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de chemie optie biochemie | Overgangscurriculum | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 3: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden. | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten te begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 7: De bachelor in de chemie is in staat zelfstandig en zelfsturend kennis en inzicht te verwerven in de chemie en daaraan gerelateerde domeinen, die binnen de opleiding niet aan bod gekomen zijn. | - EC
| EC 8: De bachelor in de chemie houdt rekening met de noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering bij het analyseren van chemische en biochemische vraagstellingen. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 13: De bachelor in de chemie houdt rekening met de ethische, morele en wettelijke dimensies van zijn wetenschapsdicipline, haar risicoaspecten in maatschappelijke context, en zal zich ernaar gedragen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1. De student(e) heeft inzicht in de structuur en functie van macromoleculen (nucleïnezuren en eiwitten). 2. De student(e) kan de structuur en functie van chromosomen beschrijven. 3. De student(e) heeft basiskennis van de verschillende celstructuren en organellen. 4. De student(e) kent de moleculaire basis van de genetica: de structuur, replicatie en herstel van DNA. 5. De student(e) kent de basismechanismen van transcriptie, RNA processing en translatie. 5. De student(e) heeft inzicht in de celcyclus en de mitose. 4. De student(e) bezitten een basiskennis Engels.
|
|
|
Onderstaande thema's komen aan bod. Elk onderwerp wordt theoretisch gedoceerd, gevolgd door een actueel overzicht van de huidige technieken. De theoretische kennis wordt verder toegepast in bijhorende practica, waarbij de focus ligt op kritsich nadenken en technisch handelen.
- DNA mutaties, variatie in genomen, horizontale en laterale gentransfer, DNA repair en recombinatie m.i.v. DNA technologieën (genomics, genome wide association studies, DNA mapping, DNA merkers, ...).
- Regulatie van genexpressie in pro- en eukaryoten (transcriptioneel, post-transcriptioneel, epigenetisch, ...) m.i.v. technieken (epigenomics, transcriptomics, RNAi, hybridisatie, immunoprecipitatie, ...).
|
|
|
|
|
|
|
debat ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
|
Mondeling examen | 65 % |
|
Andere: | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De verslagen van de praktische oefensessies maken deel uit van de evaluatie en worden erin verrekend. Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie en de opgelegde voorwaarden te respecteren. Ook deelname aan de theoretische opdrachten en de praktische oefensessies is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) van de onderdelen zoals hierboven vermeld, dan krijgt hij/zij voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie".
Een student die op een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier maximaal 7/20. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier maximaal 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Molecular Biology, Principles and Practice,Cox, M.M., Doudna, J.A., O'Donnell M.,laatste editie,W.H. Freeman & Co., NY |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Bijkomende informatie over de organisatievorm: in interactieve colleges worden de essentiële elementen van de leerstof aangebracht. Specifieke topics worden als zelfstudieopdracht uitgewerkt. Het resultaat wordt nadien in de ganse groep besproken waarbij de begeleider de studenten corrigeert qua notatie en denkwijze. Het doel hiervan is het inzicht in de leerstof te verhogen en zelfstandig maar ook in groepsverband te leren werken. De praktische oefensessies zijn een verdieping van enkele topics uit de cursus waarbij praktische vaardigheden, de verwerking en het interpreteren van de meetresultaten worden aangeleerd. De resultaten van deze werkzaamheden worden neergeschreven in een aansluitend verslag. De deelname aan de theoretische en de praktische oefensessies is verplicht (aanwezigheidsregistratie). |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|