Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de master handelsingenieur - technologie in business | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI evalueert technologische innovaties vanuit een bedrijfseconomisch en maatschappelijk perspectief. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het vermarkten van innovatieve technologie kan baat hebben bij de ontwikkeling van een vernieuwd business model. Dit opleidingsonderdeel zal daarom de relatie tussen innovatie, strategie, technologie en business modellen verduidelijken. De doelstellingen zijn bijgevolg dat de student:
- kan beschrijven waarom een bedrijf (niet of niet als pionier) aan innovatie doet;
- types innovatie kan definiëren en onderscheiden;
- het proces van innovatie kan beschrijven alsook de evolutie onder invloed van recente trends kan aangeven;
- in staat is om aan de hand van het concept design thinking de relatie tussen kennis, leren, en innovatie te verduidelijken en de implicaties voor multifunctionele teams aan te geven
- kan verduidelijken wat het continuum van innnovatiemanagementstijlen is, de gevolgen van het hanteren van een bepaalde stijl op het innovatieproces kan aangeven, en kan beargumenteren waarom een managementstool eerder een bepaalde stijl hanteert
- de duurzaamheid van een competitief voordeel kan analyseren adhv verschillende theorieën
- kan aangeven hoe bedrijfssstrategie en innovatiestrategie met elkaar verbonden zijn
- kan oplijsten hoe waarde kan worden gevangen uit technologische innovaties
- kan aangeven wat business model archetypes zijn en hoe deze classificatie werd opgesteld
- kan definiëren wat een business model (BM) is,
- de functies van een BM kan verduidelijken
- het business model canvas kan beschrijven en hanteren voor BM innovatie al dan niet gekoppeld aan het proces van de creatie van een blue ocean
- kan bepalen wanneer vernieuwing van het BM zich opdringt en beschrijven hoe het proces van vernieuwing van een BM verloopt
- inzicht heeft in de complexiteit van het verduurzamen van een lineair business model en er gepast op kan reageren
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Cijfer mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode blijft behouden in tweede zit. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Ppt slides worden op BB geplaatst.
- Het overig verplicht studiemateriaal (artikels, boekhoofdstukken, rapporten, etc.) wordt eveneens op BB geplaatst. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Het aanbevolen studiemateriaal (artikels, boekhoofdstukken, rapporten, etc.) wordt op BB geplaatst.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|