Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Micro-economie (1309)
|
6.0 stptn |
|
|
Wiskunde voor bedrijfseconomen (1533)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Hogere wiskunde 1 (1536)
|
6.0 stptn |
|
|
Micro-economische optimalisatie 1 (2112)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW kan strategische beleidsvraagstukken benaderen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan het strategisch beleid van een organisatie evalueren met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen
|
De student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen voor een perfect competitieve markt en monopolie
|
De student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen
|
De student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn
|
De student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten
|
De student kan de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen toelichten
|
De student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen
|
De student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken
|
De student kan optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange)
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-economie (1309), gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige technieken. Het uitgangspunt hierbij is dat economische handelingen doelgericht zijn, m.a.w. dat economische agenten (zoals bedrijven en huishoudens) efficiënte beslissingen nemen m.b.t. de allocatie van schaarse middelen op markten van goederen of diensten. We bestuderen winstmaximalisatie en marktmacht (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast analyseren we efficiënte productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie op outputmarkten. Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en verschillende gevolgen van asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Bovendien bestuderen we wanneer en hoe overheidsingrijpen de welvaart in een land in aanwezigheid van marktfalingen kan maximaliseren, maar ook hoe overheidsbeleid de welvaart kan verminderen. Bijkomend gebruiken we ook speltheoretische concepten om de analyse van strategische besluitvorming verder uit te breiden. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie, marktfalingen en overheidsingrijpen centraal. Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een toegepast econoom.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
| schakelprogramma TEW | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma TEW | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen
|
De student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen voor een perfect competitieve markt en monopolie
|
De student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen
|
De student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn
|
De student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten
|
De student kan de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen toelichten
|
De student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen
|
De student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken
|
De student kan optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange)
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-economie (1309), gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige technieken. Het uitgangspunt hierbij is dat economische handelingen doelgericht zijn, m.a.w. dat economische agenten (zoals bedrijven en huishoudens) efficiënte beslissingen nemen m.b.t. de allocatie van schaarse middelen op markten van goederen of diensten. We bestuderen winstmaximalisatie en marktmacht (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast analyseren we efficiënte productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie op outputmarkten. Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en verschillende gevolgen van asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Bovendien bestuderen we wanneer en hoe overheidsingrijpen de welvaart in een land in aanwezigheid van marktfalingen kan maximaliseren, maar ook hoe overheidsbeleid de welvaart kan verminderen. Bijkomend gebruiken we ook speltheoretische concepten om de analyse van strategische besluitvorming verder uit te breiden. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie, marktfalingen en overheidsingrijpen centraal. Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een toegepast econoom.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI analyseert, verbetert en monitort technologische en bedrijfsprocessen met behulp van data en IT om een positieve bijdrage te leveren aan de werking van een organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen
|
De student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen voor een perfect competitieve markt en monopolie
|
De student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen
|
De student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn
|
De student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten
|
De student kan de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen toelichten
|
De student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen
|
De student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken
|
De student kan optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange)
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-economie (1309), gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige technieken. Het uitgangspunt hierbij is dat economische handelingen doelgericht zijn, m.a.w. dat economische agenten (zoals bedrijven en huishoudens) efficiënte beslissingen nemen m.b.t. de allocatie van schaarse middelen op markten van goederen of diensten. We bestuderen winstmaximalisatie en marktmacht (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast analyseren we efficiënte productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie op outputmarkten. Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en verschillende gevolgen van asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Bovendien bestuderen we wanneer en hoe overheidsingrijpen de welvaart in een land in aanwezigheid van marktfalingen kan maximaliseren, maar ook hoe overheidsbeleid de welvaart kan verminderen. Bijkomend gebruiken we ook speltheoretische concepten om de analyse van strategische besluitvorming verder uit te breiden. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie, marktfalingen en overheidsingrijpen centraal. Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een toegepast econoom.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|