Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
De student heeft tot op heden alle opleidingsonderdelen opgenomen in volgend studieprogramma om het onderliggende bachelordiploma te kunnen behalen
|
|
|
bachelor handelsingenieur
|
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de masterjaar handelsingenieur optie bedrijfsproject | Na selectie | 486 | 18,0 | 243 | 243 | 18,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI gebruikt ICT-toepassingen en basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI evalueert technologische innovaties vanuit een bedrijfseconomisch en maatschappelijk perspectief. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over een grondige basiskennis van het vakgebied bedrijfseconomische wetenschappen.
De student toont een ondernemende ingesteldheid, neemt initiatief en kan zelfstandig ideeën planmatig omzetten naar concrete acties.
De student kan samenwerken in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem.
De student kan binnen een bedrijfscontext helder en correct communiceren, zowel schriftelijk als mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning.
De student kan de stakeholders van een organisatie/activiteit in kaart brengen en kan de impact (belangen) van een organisatie/activiteit op stakeholders in kaart brengen en in woorden omschrijven.
De student houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids‑ en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen en is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering.
De student kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen en kan oplossingen voor deze problemen modelleren/ontwerpen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus.
De student kan de technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, evalueren en optimaliseren, met het oog op de strategische doelen van die organisatie.
De student beheerst ICT‑toepassingen en de nodige basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie en kan technologie en technologische innovaties analyseren aan de hand van activiteiten die samen vorm geven aan een coherent technologiemanagementsysteem.
|
|
|
Tijdens het uitvoeren van dit opleidingsonderdeel werkt de student in een bedrijfsomgeving aan een op voorhand gedefinieerd project. De student werkt deels zelfstandig, deels in team (afhankelijk van het project). Het project sluit aan bij het globale profiel van een master Handelsingenieur of bij een specifieke afstudeerrichting. Het bedrijfsproject zal meestal individueel, maar mogelijk ook per twee studenten worden uitgevoerd, indien de inhoudelijke omschrijving van het project dit toelaat.
Naast het uitvoeren van het project, rapporteert de stagiair over dit project en de opgedane ervaringen in een portfolio bestaande uit een logboek, verslagen van gesprekken, andere relevante stagedocumenten en een stageverslag. Dit stageverslag geeft een kritische reflectie op de praktijkervaring, op de persoonlijke ontwikkeling en op zijn/haar professionele identiteit.
Na het uitoefenen van de stage, wordt de student geacht om een presentatie hierover te geven op de studentenconferentie. Op deze conferentie worden alle stageprojecten gepresenteerd (15 minuten durende presentatie), gevolgd door een vragenronde (5 minuten per presentatie). De conferentie is opengesteld voor alle masterstudenten Handelsingenieur en Handelsingenieur in de Beleidsinformatica en alle bedrijven die een stageproject hebben aangeboden.
|
|
|
|
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Zelfstudie ✔
|
|
|
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 18,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Andere: | Inhoudelijke uitwerking van het bedrijfsproject |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Attitude, vaardigheden en het doorlopen leerproces |
|
|
|
|
|
Extra info | De evaluatiecriteria zijn terug te vinden in de studieleidraad (op Blackboard) |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Studieleidraad
- Bijkomende informatie op Blackboard
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|