Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI modelleert en ontwerpt oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI kan de informatiestromen en de technologische- en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor BI kan met kennis van de hedendaagse hardware, software en ICT-infrastructuur, de functionele vereisten voor informatica-toepassingen in het bedrijfsleven modelleren en vertalen naar logische ontwerpen. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Volgende begincompetenties worden verwacht bij aanvang van het vak
- De student kan de meest gangbare informatiesystemen in een organisatie benoemen (ERP, SCM..) en de functionaliteit van deze systemen in grote lijnen beschrijven
- De student kan de verschillende stappen in de waardeketen van Porter kort beschrijven en begrijpt hoe deze zijn weergave vindt in de organisatiestructuur van een bedrijf en de manier waarop een bedrijf toegevoegde waarde creëert
- De student kan een bedrijfsproces te identificeren, afbakenen en vervolgens onderverdelen in substappen (activiteiten). De student kan een eenvoudige volgorde van deze activiteiten modelleren in een BPMN model.
- De student kan een ERD model interpreteren en begrijpt hoe een ERD model zijn weerslag vindt in de databases van het systeem.
Er is een adviserende volgtijdelijkheid t.o.v. het vak Beleidsinformatica (3512) waarin bovenstaande competenties aan bod komen.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden enkele concepten en methodes behandeld die belangrijk zijn voor het analyseren en ontwikkelen van informatiesystemen. Daarnaast komen enkele technieken aan bod, die de gemeenschappelijke krachtige taal vormen waarmee de analist en zijn opdrachtgever over elkaars plannen, specificaties en eisen of behoeften discussiëren.
Behandelde topics:
- System Development Lifecycle & de rol van de business analist in deze lifecycles
- Ontdekken en documenteren van bedrijfs- en stakeholdervereisten
- Vertalen van stakeholder vereisten naar functionele en niet-functionele systeemvereisten
- Agile principes in system development
- Principes voor implementatie & onderhoud van informatiesystemen
|
|
|
|
|
|
|
Combicollege ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Modern Systems Analysis and Design,Joseph S. Valacich and Joey F. George,9th edition,Pearson,9781292351629 |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar handelsingenieur keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor HI modelleert en ontwerpt oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor HI kan de technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, evalueren en optimaliseren, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Volgende begincompetenties worden verwacht bij aanvang van het vak
- De student kan de meest gangbare informatiesystemen in een organisatie benoemen (ERP, SCM..) en de functionaliteit van deze systemen in grote lijnen beschrijven
- De student kan de verschillende stappen in de waardeketen van Porter kort beschrijven en begrijpt hoe deze zijn weergave vindt in de organisatiestructuur van een bedrijf en de manier waarop een bedrijf toegevoegde waarde creëert
- De student kan een bedrijfsproces te identificeren, afbakenen en vervolgens onderverdelen in substappen (activiteiten). De student kan een eenvoudige volgorde van deze activiteiten modelleren in een BPMN model.
- De student kan een ERD model interpreteren en begrijpt hoe een ERD model zijn weerslag vindt in de databases van het systeem.
Er is een adviserende volgtijdelijkheid t.o.v. het vak Beleidsinformatica (3512) waarin bovenstaande competenties aan bod komen.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden enkele concepten en methodes behandeld die belangrijk zijn voor het analyseren en ontwikkelen van informatiesystemen. Daarnaast komen enkele technieken aan bod, die de gemeenschappelijke krachtige taal vormen waarmee de analist en zijn opdrachtgever over elkaars plannen, specificaties en eisen of behoeften discussiëren.
Behandelde topics:
- System Development Lifecycle & de rol van de business analist in deze lifecycles
- Ontdekken en documenteren van bedrijfs- en stakeholdervereisten
- Vertalen van stakeholder vereisten naar functionele en niet-functionele systeemvereisten
- Agile principes in system development
- Principes voor implementatie & onderhoud van informatiesystemen
|
|
|
|
|
|
|
Combicollege ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Modern Systems Analysis and Design,Joseph S. Valacich and Joey F. George,9th edition,Pearson,9781292351629 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|