Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de handelswetenschappen - accountancy, financiering en fiscaliteit | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondelingin zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Van de student wordt inzicht in de algemene bedrijfsvoering en boekhouding van ondernemingen verwacht, evenals wordt verwacht dat de student de boekhoudkundige verwerking van de meest courante verrichtingen kent (niveau Accounting 3267).
|
|
|
Het doel van dit opleidingsonderdeel is het verkrijgen van inzicht in de rol en werking van interne controlesystemen en hoe deze in de huidige bedrijfscontext binnen accounting informatiesystemen geïntegreerd worden. Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zouden de volgende competenties verworven moeten zijn:
- De student kent de basisbegrippen van interne controle en de daarmee samenhangende theorieën
- De student kent het COSO raamwerk en kan op basis hiervan verschillende interne controle initiatieven beoordelen.
- De student kan het belang van processen voor een bedrijf in eigen woorden uitleggen.
- De student kan processen in een ondubbelzinnige standaardtaal modelleren.
- De student kan een standaard aan- en verkoopproces beschrijven en modelleren, evenals hoe deze in een informatiesysteem worden geconfigureerd.
- De student heeft inzicht in welk soort data gecreëerd wordt wanneer een accounting informatiesysteem gebruikt wordt.
- De student heeft inzicht in de risico's die gepaard gaan met standaard aan- en verkoopprocessen, evenals in de controles die hiervoor ingericht worden.
- De student heeft inzicht in hoe informatiesystemen kunnen ondersteunen in het automatiseren van procescontroles.
- De student heeft inzicht in hoe informatiesystemen kunnen ondersteunen in het automatiseren van het testen van interne controles.
- De student heeft inzicht in de belangrijkste risico's die gepaard gaan met het gebruik van informatiesystemen, en hoe deze gereduceerd kunnen worden door IT General Controls (ITGC's).
- De student is in staat om op een heldere manier aanbevelingen rond een bepaalde interne controle problematiek te presenteren.
- De student heeft inzicht in hoe technologie de interne controle van een onderneming kan ondersteunen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Case study (schriftelijke voorbereiding + mondelinge presentatie + discussie) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | De case study (10% evaluatie tijdens de onderwijsperiode) gaat door in de kantoren van Deloitte. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- IT-b@sed audit:optimale integratie van IT in de controle,E. van Grunsven, G. Folkers en B. Westra,3de druk,9789083014623
- Interne organisatiebeheersing,Griet Beerten, Ann De Causmaecker en Thierry Van Loocke,Van In uitgeverij,9789030692324
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
| master HW OM track private sector | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master HW OM track publieke sector | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master in de handelswetenschappen - marketing management | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master in de handelswetenschappen - supply chain management | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondelingin zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Van de student wordt inzicht in de algemene bedrijfsvoering en boekhouding van ondernemingen verwacht, evenals wordt verwacht dat de student de boekhoudkundige verwerking van de meest courante verrichtingen kent (niveau Accounting 3267).
|
|
|
Het doel van dit opleidingsonderdeel is het verkrijgen van inzicht in de rol en werking van interne controlesystemen en hoe deze in de huidige bedrijfscontext binnen accounting informatiesystemen geïntegreerd worden. Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zouden de volgende competenties verworven moeten zijn:
- De student kent de basisbegrippen van interne controle en de daarmee samenhangende theorieën
- De student kent het COSO raamwerk en kan op basis hiervan verschillende interne controle initiatieven beoordelen.
- De student kan het belang van processen voor een bedrijf in eigen woorden uitleggen.
- De student kan processen in een ondubbelzinnige standaardtaal modelleren.
- De student kan een standaard aan- en verkoopproces beschrijven en modelleren, evenals hoe deze in een informatiesysteem worden geconfigureerd.
- De student heeft inzicht in welk soort data gecreëerd wordt wanneer een accounting informatiesysteem gebruikt wordt.
- De student heeft inzicht in de risico's die gepaard gaan met standaard aan- en verkoopprocessen, evenals in de controles die hiervoor ingericht worden.
- De student heeft inzicht in hoe informatiesystemen kunnen ondersteunen in het automatiseren van procescontroles.
- De student heeft inzicht in hoe informatiesystemen kunnen ondersteunen in het automatiseren van het testen van interne controles.
- De student heeft inzicht in de belangrijkste risico's die gepaard gaan met het gebruik van informatiesystemen, en hoe deze gereduceerd kunnen worden door IT General Controls (ITGC's).
- De student is in staat om op een heldere manier aanbevelingen rond een bepaalde interne controle problematiek te presenteren.
- De student heeft inzicht in hoe technologie de interne controle van een onderneming kan ondersteunen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Case study (schriftelijke voorbereiding + mondelinge presentatie + discussie) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | De case study (10% evaluatie tijdens de onderwijsperiode) gaat door in de kantoren van Deloitte. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- IT-b@sed audit:optimale integratie van IT in de controle,E. van Grunsven, G. Folkers en B. Westra,3de druk,9789083014623
- Interne organisatiebeheersing,Griet Beerten, Ann De Causmaecker en Thierry Van Loocke,Van In uitgeverij,9789030692324
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|