Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de handelswetenschappen - ondernemerschap en management | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondelingin zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master handelswetenschappen toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen kan diepgaande academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van complexe managementvraagstukken en het formuleren van adviezen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HW denkt creatief na met het oog op het genereren van opportuniteiten die waarde creëren voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen. | - EC
| De master HW ontwikkelt een plan van aanpak voor bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdagingen, waarin mogelijke risico’s en onzekerheden in rekening worden gebracht. | - EC
| De master HW beheert de nodige (im)materiële middelen om onderbouwd advies te kunnen geven in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student begrijpt de werking van een organisatie.
- De student begrijpt hoe ondernemerschap werkt, met name begrijpt de student de inhoud van een Business Model Canvas.
- De student kent de balans- en resultatenrekeningen en kan deze interpreteren.
- De student kan een dataset in Excel begrijpen en analyseren. De student kan basisfuncties in Excel toepassen zoals ALS, SOM, ZOEKEN, DAGEN, en INDEX-functies.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Performance Management beoogt de studenten een denkkader te verschaffen om prestaties van organisaties te managen waarbij zowel de private als de publieke sector aan bod komt.
Het gedeelte waarin de private sector aan bod komt, beoogt studenten inzicht te verschaffen in de financiële prestaties van bestaande ondernemingen en starters. Meer bepaald krijgen studenten inzicht in de algemene tools voor financiële analyse. Dit stelt studenten in staat financiële staten te gebruiken om inzicht te krijgen in de prestaties van een onderneming en voorspellingen te doen van toekomstige prestaties om zo een redelijke inschatting te kunnen maken van de waarde van een onderneming. In de context van starters krijgen studenten inzicht in de ‘juiste’ financiële maatstaven die gebruikt kunnen worden om de vooruitgang van starters te evalueren.
Daarnaast beoogt het opleidingsonderdeel studenten een idee te geven van prestatiemanagement in de publieke sector. Het doel is studenten kennis te laten maken met de omvang van de publieke sector, de effectiviteit en efficiëntie van publieke bestedingen, en waarom prestaties gemeten worden in de publieke sector. Daarnaast krijgen studenten inzicht in prestatiemeting in de zorgsector, het onderwijs, binnen lokale overheden, en binnen de federale overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Financial Planning & Analysis and Performance Management,Jack Alexander,Wiley,9781119491484 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
In het kader van de opdracht wordt voor de datavisualisatie gebruik gemaakt van Microsoft Power BI. De student is zelfverantwoordelijk voor het installeren van Power BI op zijn/haar laptop (gratis te downloaden via https://powerbi.microsoft.com/nl-nl/getting-started-with-power-bi/). |
|
|
|
|
|
| master in de handelswetenschappen - marketing management | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master in de handelswetenschappen - supply chain management | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondelingin zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master handelswetenschappen toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen kan diepgaande academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van complexe managementvraagstukken en het formuleren van adviezen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HW denkt creatief na met het oog op het genereren van opportuniteiten die waarde creëren voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen. | - EC
| De master HW ontwikkelt een plan van aanpak voor bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdagingen, waarin mogelijke risico’s en onzekerheden in rekening worden gebracht. | - EC
| De master HW beheert de nodige (im)materiële middelen om onderbouwd advies te kunnen geven in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student begrijpt de werking van een organisatie.
- De student begrijpt hoe ondernemerschap werkt, met name begrijpt de student de inhoud van een Business Model Canvas.
- De student kent de balans- en resultatenrekeningen en kan deze interpreteren.
- De student kan een dataset in Excel begrijpen en analyseren. De student kan basisfuncties in Excel toepassen zoals ALS, SOM, ZOEKEN, DAGEN, en INDEX-functies.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Performance Management beoogt de studenten een denkkader te verschaffen om prestaties van organisaties te managen waarbij zowel de private als de publieke sector aan bod komt.
Het gedeelte waarin de private sector aan bod komt, beoogt studenten inzicht te verschaffen in de financiële prestaties van bestaande ondernemingen en starters. Meer bepaald krijgen studenten inzicht in de algemene tools voor financiële analyse. Dit stelt studenten in staat financiële staten te gebruiken om inzicht te krijgen in de prestaties van een onderneming en voorspellingen te doen van toekomstige prestaties om zo een redelijke inschatting te kunnen maken van de waarde van een onderneming. In de context van starters krijgen studenten inzicht in de ‘juiste’ financiële maatstaven die gebruikt kunnen worden om de vooruitgang van starters te evalueren.
Daarnaast beoogt het opleidingsonderdeel studenten een idee te geven van prestatiemanagement in de publieke sector. Het doel is studenten kennis te laten maken met de omvang van de publieke sector, de effectiviteit en efficiëntie van publieke bestedingen, en waarom prestaties gemeten worden in de publieke sector. Daarnaast krijgen studenten inzicht in prestatiemeting in de zorgsector, het onderwijs, binnen lokale overheden, en binnen de federale overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Financial Planning & Analysis and Performance Management,Jack Alexander,Wiley,9781119491484 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
In het kader van de opdracht wordt voor de datavisualisatie gebruik gemaakt van Microsoft Power BI. De student is zelfverantwoordelijk voor het installeren van Power BI op zijn/haar laptop (gratis te downloaden via https://powerbi.microsoft.com/nl-nl/getting-started-with-power-bi/). |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|