Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Ondernemerschap (3538)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master HW OM track private sector | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondelingin zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HW denkt creatief na met het oog op het genereren van opportuniteiten die waarde creëren voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen. | - EC
| De master HW ontwikkelt een plan van aanpak voor bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdagingen, waarin mogelijke risico’s en onzekerheden in rekening worden gebracht. | - EC
| De master HW beheert de nodige (im)materiële middelen om onderbouwd advies te kunnen geven in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de bouwstenen van een business model toepassen op een ondernemende opportuniteit.
|
|
|
Het vak Entrepreneurial Design Thinking gaat in op het ondernemerschapsproces gaande van het identificeren en generen van bedrijfsopportuniteiten, het aftoetsen van deze opportuniteiten inzake realiseerbaarheid, tot het creëren van een concrete oplossing. Hierbij wordt aandacht besteed aan verschillende manieren om opportuniteiten te exploreren, de omgevingsfactoren die de kansen op detectie verhogen, de way of thinking die ondernemers dienen te hanteren, alsook best practices om opportuniteiten te vertalen in concrete ideeën.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Kritisch reflectieverslag op het proces dat mondeling en individueel verdedigd dient te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
studiemateriaal wordt aangeleverd via presentaties, cases en dergelijke op BB |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- This is service design doing,Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A., & Schneider J.,O'reilly,
- Value Proposition Design,Alex Osterwalder,Wiley,9781118968055
- Business Model Generatie,Alex Osterwalder,Wiley,9789013074086
|
|
|
|
|
|
| master HW OM track publieke sector | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondelingin zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HW denkt creatief na met het oog op het genereren van opportuniteiten die waarde creëren voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen. | - EC
| De master HW ontwikkelt een plan van aanpak voor bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdagingen, waarin mogelijke risico’s en onzekerheden in rekening worden gebracht. | - EC
| De master HW beheert de nodige (im)materiële middelen om onderbouwd advies te kunnen geven in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de bouwstenen van een business model toepassen op een ondernemende opportuniteit.
|
|
|
Het vak Entrepreneurial Design Thinking gaat in op het ondernemerschapsproces gaande van het identificeren en generen van bedrijfsopportuniteiten, het aftoetsen van deze opportuniteiten inzake realiseerbaarheid, tot het creëren van een concrete oplossing. Hierbij wordt aandacht besteed aan verschillende manieren om opportuniteiten te exploreren, de omgevingsfactoren die de kansen op detectie verhogen, de way of thinking die ondernemers dienen te hanteren, alsook best practices om opportuniteiten te vertalen in concrete ideeën.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Kritisch reflectieverslag op het proces dat mondeling en individueel verdedigd dient te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
studiemateriaal wordt aangeleverd via presentaties, cases en dergelijke op BB |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- This is service design doing,Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A., & Schneider J.,O'reilly,
- Value Proposition Design,Alex Osterwalder,Wiley,9781118968055
- Business Model Generatie,Alex Osterwalder,Wiley,9789013074086
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie cluster ondernemen en management | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken en reflecteert hierover vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de bouwstenen van een business model toepassen op een ondernemende opportuniteit.
|
|
|
Het vak Entrepreneurial Design Thinking gaat in op het ondernemerschapsproces gaande van het identificeren en generen van bedrijfsopportuniteiten, het aftoetsen van deze opportuniteiten inzake realiseerbaarheid, tot het creëren van een concrete oplossing. Hierbij wordt aandacht besteed aan verschillende manieren om opportuniteiten te exploreren, de omgevingsfactoren die de kansen op detectie verhogen, de way of thinking die ondernemers dienen te hanteren, alsook best practices om opportuniteiten te vertalen in concrete ideeën.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Kritisch reflectieverslag op het proces dat mondeling en individueel verdedigd dient te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
studiemateriaal wordt aangeleverd via presentaties, cases en dergelijke op BB |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- This is service design doing,Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A., & Schneider J.,O'reilly,
- Value Proposition Design,Alex Osterwalder,Wiley,9781118968055
- Business Model Generatie,Alex Osterwalder,Wiley,9789013074086
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|