Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Financial accounting (1170)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Financial accounting (3872)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste master handelsingenieur - accountancy en financiering - accountancy track | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst het systeem van dubbel boekhouden, kent de belangrijkste balans- en resultatenrekeningen en kan de meest gangbare transacties van een onderneming correct boekhoudkundig verwerken in zowel het grootboek als journaal.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen, een deel vennootschapsboekhouden en een deel financiële analyse. In het deel vennootschapsboekhouden staan we stil bij de theorieën die het bestaan van accounting verklaren, de keuze en (boekhoudkundige) oprichting van de vennootschap, enkele bijzondere boekhoudkundige verrichtingen in de verschillende stadia van de levenscyclus van een onderneming, enkele bijzondere eindejaarsverrichtingen en de basis van consolidatie. In het deel financiële analyse gaan we dieper in op het interpreteren en analyseren van de jaarrekening.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel dienen de volgende competenties verworven te zijn:
- De student kan de belangrijkste theorieën die het bestaan en het belang van accounting verklaren uitleggen en kaderen in de hedendaagse context.
- De student heeft inzicht in de samenhang tussen vennootschapsrecht, financieel boekhouden en rapportering.
- De student kan op een gefundeerde wijze een gepaste vennootschapsvorm kiezen voor een onderneming.
- De student kan een duidelijk financieel plan opstellen en toelichten.
- De student is in staat een correcte boekhouding te voeren, en dit voor diverse stadia in de levenscyclus van een onderneming.
- De student begrijpt het belang van consolidatie en kan eenvoudige consolidaties uitvoeren.
- De student kan een jaarrekening interpreteren en analyseren en op basis daarvan beleidsadviezen formuleren.
- De student kent de belangrijkste analysetechnieken voor de jaarrekening en kan deze toepassen.
- De student kan een duidelijke en onderbouwde uiteenzetting geven over de financiële gezondheid van een onderneming op basis van een jaarrekening.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Voortgezette Accounting 3879,2023-2024,Van In,Blend-boek samengesteld door Ine Umans en Maarten Corten (boek kan niet meer besteld worden)
- OF Vennootschapsboekhouden 3711,2024-2025,Van In,Blend-boek samengesteld door Maarten Corten + Hoofdstuk 'Financial accounting in ruimer perspectief: analyse van de jaarrekening' van het handboek Financial Accounting, door A. Jorissen, N. Lybaert & J. Vanneste, Van In.
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
| 2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor accounting information systems | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst het systeem van dubbel boekhouden, kent de belangrijkste balans- en resultatenrekeningen en kan de meest gangbare transacties van een onderneming correct boekhoudkundig verwerken in zowel het grootboek als journaal.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen, een deel vennootschapsboekhouden en een deel financiële analyse. In het deel vennootschapsboekhouden staan we stil bij de theorieën die het bestaan van accounting verklaren, de keuze en (boekhoudkundige) oprichting van de vennootschap, enkele bijzondere boekhoudkundige verrichtingen in de verschillende stadia van de levenscyclus van een onderneming, enkele bijzondere eindejaarsverrichtingen en de basis van consolidatie. In het deel financiële analyse gaan we dieper in op het interpreteren en analyseren van de jaarrekening.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel dienen de volgende competenties verworven te zijn:
- De student kan de belangrijkste theorieën die het bestaan en het belang van accounting verklaren uitleggen en kaderen in de hedendaagse context.
- De student heeft inzicht in de samenhang tussen vennootschapsrecht, financieel boekhouden en rapportering.
- De student kan op een gefundeerde wijze een gepaste vennootschapsvorm kiezen voor een onderneming.
- De student kan een duidelijk financieel plan opstellen en toelichten.
- De student is in staat een correcte boekhouding te voeren, en dit voor diverse stadia in de levenscyclus van een onderneming.
- De student begrijpt het belang van consolidatie en kan eenvoudige consolidaties uitvoeren.
- De student kan een jaarrekening interpreteren en analyseren en op basis daarvan beleidsadviezen formuleren.
- De student kent de belangrijkste analysetechnieken voor de jaarrekening en kan deze toepassen.
- De student kan een duidelijke en onderbouwde uiteenzetting geven over de financiële gezondheid van een onderneming op basis van een jaarrekening.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Voortgezette Accounting 3879,2023-2024,Van In,Blend-boek samengesteld door Ine Umans en Maarten Corten (boek kan niet meer besteld worden)
- OF Vennootschapsboekhouden 3711,2024-2025,Van In,Blend-boek samengesteld door Maarten Corten + Hoofdstuk 'Financial accounting in ruimer perspectief: analyse van de jaarrekening' van het handboek Financial Accounting, door A. Jorissen, N. Lybaert & J. Vanneste, Van In.
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|