Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Overgangscurriculum | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW kan strategische beleidsvraagstukken benaderen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan evidence based de strategische beleidskeuzes voor een organisatie onderbouwen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan het strategisch beleid van een organisatie evalueren met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vak Beleidsmanagement wordt een algemeen beeld gegeven van hoe de overheid omgaat met allerlei maatschappelijke problemen (vergrijzing, milieuvervuiling, toenemend verkeer,...). Hoe kiest zij haar beleid en hoe geeft ze dat concreet vorm? Beleidsmanagement vertrekt van een micro-economische kennis over marktwerking (i.h.b. marktfaling).
In dit opleidingsonderdeel wordt een algemeen beeld gegeven van de belangrijkste topics uit het Beleidsmanagement. Zo komen de overheidsfalingen en de public choice theorie aan bod die stoelen op een micro-economische analyse van het overheidsbeleid. Vervolgens wordt gekeken naar hoe het overheidsbeleid totstandkomt en in welke mate dit overheidsbeleid zorgt voor een toename van het welvaartsniveau. Daarnaast worden de soorten regulering en beleidsinstrumenten die er bestaan uitgediept. De transactiekosten literatuur wordt vervolgens gelinkt aan het reguleringsmanagement om zo tot efficiënte wetgeving te komen. Vervolgens leert de student nadenken over de opties die een overheid heeft om haar beleid vorm te geven. Om het kiezen tussen die opties te structureren worden bepaalde technieken toegelicht, zoals de kostenbatenanalyse en de reguleringsimpactanalyse.
|
|
|
|
|
|
|
Er worden standaard geen contactmomenten voorzien aangezien ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|