Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Business analyse (3810)
|
6.0 stptn |
|
|
Business process management (3347)
|
6.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Beleidsinformatica (3512)
|
6.0 stptn |
|
|
Database management (1338)
|
6.0 stptn |
|
|
Projectmanagement (3897)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 81 | 81 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor BI toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor BI werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI modelleert en ontwerpt oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI kan de informatiestromen en de technologische- en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor BI evalueert de impact van innovatieve IT-trends op de bedrijfsvoering van organisaties. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de rol van een business analist in een bedrijf beschrijven.
|
De student kan ongestructureerde wensen van gebruikers vertalen naar duidelijke, specifieke systeemvereisten.
|
De student kan bedrijfsprocessen ontdekken en modelleren met BPMN.
|
De student kan een datamodel ontwerpen op basis van een beschrijving van de data in een bedrijf.
|
De student kan bedrijfsbeslissingen ontdekken en modelleren met DMN.
|
De student kan op basis van historische data een kwantitatieve analyse uitvoeren van een bedrijfsproces.
|
De student kan op basis van diagrammen een kwalitatieve analyse uitvoeren van een bedrijfsproces.
|
De student kan opportuniteiten identificeren om IT te gebruiken om waarde te creëren voor een bedrijf.
|
De student kan de principes van projectmanagement toepassen binnen een project.
|
De student kan samenwerken binnen een team dat autonoom tot een evenwichtige taakverdeling komt.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel 'Bedrijfskundig BI project' vormt een sluitstuk van de bachelopleiding Handelsingenieur in de beleidsinformatica. Studenten zullen worden geconfronteerd met een realistische gevalstudie uit het bedrijfsleven, waarbij het de bedoeling is voor een concrete bedrijfsvraag een gepaste uitgebreide business analyse uit te voeren van de processen, systemen, beslissingen en data. Op basis van de inzichten uit deze analyse, moeten studenten vervolgens voorstellen ontwerpen ter verbetering van de AS-IS situatie, hierbij gebruik makend van het potentieel van IT en data binnen hedendaagse ondernemingen. Om dit tot een goed einde te brengen moeten de studenten op geïntegreerde wijze de kennis en vaardigheden opgedaan in diverse opleidingsonderdelen uit de bachelor toepassen.
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
|
Extra info | Dit opleidingsonderdeel maakt gebruik van peerevaluatie om inzicht te verwerven in de groepswerking (verplichte deelname). De resultaten van de peerevaluatie kunnen aanleiding geven tot een differentiatie in de score van individuele teamleden in functie van de geleverde bijdrage. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 100% projectwerk met mondelinge verdediging |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Dit opleidingsonderdeel maakt gebruik van DataCamp For The Classroom, aangeboden door DataCamp (www.datacamp.com) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|