Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 297 | 11,0 | 297 | 11,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en de mens an sich, in normale en pathologische toestand, in interactie met de omgeving. De bachelor kan in preklinische fase klinisch redeneren aan de hand van de aangeleerde kennis. | | - DC
| DC1.1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de invloed van de biopsychosiciale aspecten van de gezondheid. | | - DC
| DC1.2 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cellen en weefsels in normale en pathologische toestand. | | - DC
| DC1.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de organen en het menselijk lichaam in normale en pathologische omstandigheden. | | - DC
| DC1.4 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis en inzicht over hoe geslacht, leeftijd, levensfase en biologische processen een invloed hebben op gezondheid, ziekte en passende zorg, en welke invloed psychosociale aspecten hierop kunnen hebben. | | - DC
| DC 1.5 De bachelor in de geneeskunde gebruikt de kennis uit de klinische en biomedische wetenschappen om veel voorkomende medische problemen te identificeren, te analyseren en vervolgens te komen tot een onderbouwde diagnostische aanpak en behandeling. | | - DC
| DC 1.6 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met de principes van evidence based medicine en kan de passende richtlijnen opzoeken, kritisch beoordelen en gebruiken. | - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan constructief samenwerken in een team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | | - DC
| DC 6.1 De bachelor in de geneeskunde werkt effectief samen met medestudenten, artsen en andere zorgverleners. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC 7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | | - DC
| DC 7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren. | | - DC
| DC 12.2 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste wetenschappelijke bronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | | - DC
| DC 12.4 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie mondeling en schriftelijk communiceren naar een professioneel en lekenpubliek. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | | - DC
| DC 13.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschouwen en bevorderen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student(e) kan de componenten van het celmembraan die belangrijk zijn in de transport- en communicatiefunctie op (sub)cellulair niveau beschrijven.
- De student(e) kan de elektrische verschijnselen beredeneren t.h.v. het celmembraan van prikkelbare cellen en kan de structuur en kenmerken van ionenkanalen beschrijven? (Voltage gevoelige kanalen, acetylcholine receptoren).
- De student(e) kan de rol van het celmembraan in de homeostase van de cel beschrijven.
- De student(e) kan de communicatiefunctie van onderdelen van het celmembraan op cellulair niveau beredeneren en uitleggen in het kader van communicatie tussen cellen onderling en tussen cellen en het uitwendige/inwendige milieu.
- De student(e) kent de algemene structuur, de rol en de werking van het somatische en autonome zenuwstelsel.
- De student(e) kent de structuur en de werking van skelet-, hart- en gladde spiercel.
- De student beheerst de algemene principes van de farmacologie, toepasbaar op moleculen, cellen en organen die in dit opleidingsonderdeel bestudeerd worden en heeft inzicht in drug-receptor interacties.
- De student(e) kan helder communiceren, zowel schriftelijk als mondeling.
- De student(e) organiseert zijn leerproces.
- De student(e) heeft inzicht in de structurele, ruimtelijke en elektronische opbouw van de organische moleculen.
- De student(e) herkent de primaire structuur en de ruimtelijke structuur van de biomoleculen.
- De student(e) kan het verband leggen tussen de structuur en de functie van de biomoleculen in de cel.
- De student(e) heeft inzicht in de energetische aspecten, inzonderheid de betekenis van de vrije energie van (bio)chemische reacties.
- De student(e) heeft inzicht in het begrip snelheid van (bio)chemische reacties en begrijpt de invloed van diverse factoren op de reactiesnelheid.
- De student(e) heeft inzicht in enzymatisch gekatalyseerde reacties.
- De student(e) kent de voornaamste organische reactietypes, gebaseerd op de elektronendichtheid als maat voor reactiviteit, en kan deze terugvinden in reacties van biomoleculen.
- De student(e) kan het chemisch evenwicht en het verschuiven van een evenwichtssysteem toepassen op volgende biochemische systemen: zuurbase, redox, interacties tussen receptor en substraat (enzymen, antilichamen, geneesmiddelen).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 11,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 18 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 6 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 76 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie van het kwartiel bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen (de integratiecasus, de gewogen kennistoetsen en de kwartieltoets) dient de student minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een onderdeel van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel in zijn studentendossier 'F' (fail). Dit eindcijfer is niet tolereerbaar. Een student die voor alle onderdelen van de evaluatie minstens een 8/20 scoort, wordt een gewogen gemiddelde van de punten gemaakt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Dit eindcijfer is tolereerbaar.
Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen. |
|
|
|
Extra info | De schriftelijke toets tijdens het blok bestaat uit één kennistoets (2sp) en bevraagt de domeinspecifieke kennis. Een tweede kennistoets (2sp) wordt afgenomen tijdens de examenperiode. Aan de kennistoetsen wordt één gewogen deelcijfer toegekend (4sp). De kwartieltoets (7sp) wordt afgenomen in de examenperiode.
De kennistoetsen worden afgenomen in ANS met zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Katzung & Trevor's pharmacology: Examination & board review,A.J. Trevor, B.G. Katzung, M. Kruidering-Hall,13e,McGraw-Hill Education,9781260117127
- Medical Physiology,W. Bouron & E. Boulpaep,3e,Elsevier,9781455743773
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Reader Celcommunicatie en biochemie
- Farmacologie deel 1: Inleiding tot de farmacologie en begrippen van farmacokinetiek,Auteur: prof. dr. Jan de Hoon, prof. dr. Isabel Spriet, prof. dr. Karel Allegaert
Code XOD: 978FARMA
Deze cursustekst moet voor 6 december besteld worden via de website van XOD! Na deze datum kan de cursustekst niet meer geleverd worden!
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Online studieleidraad 'Celcommunicatie en biochemie' |
|
Handouts van de in de colleges gebruikte powerpoint slides beschikbaar via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Marks' Basic Medical Biochemistry,M. Lieberman et al.,5e,Lippincott Williams & Wilkins,9781496387721
- Biochemistry,Berg, Tymoczko & Stryer
- Biochemistry,Voet & Voet
- Lehninger Principles of Biochemistry,Nelson & Cox
- Principles of Medical Biochemistry,Meisenberg,4th edition,Elsevier,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=4698614
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|