Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Fiscaal recht (1890)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1e masterjaar in de rechten: rechten - private | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
1ste masterjaar in de rechten: overheid en recht | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is zich bewust van het belang van onderhandeling en bemiddeling; heeft inzicht in diverse onderhandelings- en bemiddelingstechnieken en weet de basistechnieken adequaat toe te passen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, hierover kritisch reflecteren en rapporteren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bouwt voort op basisbeginselen van de inkomstenbelastingen, fiscale procedure, BTW, ... maar ook op basisbeginselen van het privaatrecht, zoals het vermogens- en goederenrecht, familiaal vermogensrecht, erfrecht, financieel recht,,.. De student is in staat casussen gestructureerd aan te pakken, een onderbouwde mening te formuleren, kritisch na te denken en een tekst te analyseren en contextualiseren in de geziene materie.
|
|
|
De focus ligt op de fiscale behandeling van (het vermogen van) de natuurlijke persoon.
Komen o.a. aan bod:
- Erfbelasting & successieplanning
- Het concept vermogenbelasting en vermogensrendementsbelasting in België en het buitenland (rechtsvergelijkend)
- Vastgoedfiscaliteit (op vlak van inkomstenbelastingen, btw, lokale belasting, regionale belastingen, registratierechten,...)
- Fiscaliteit van de verschillende soorten beleggingen
- Pensioenfiscaliteit
- Procedurele vraagstukken & fiscale bemiddeling
- Ontwikkelingen rond de toegenomen transparantie ten aanzien van de fiscale overheid
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 70 % |
|
|
Andere: | Gesloten boek mondeling examen met schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | gesloten boek examen: gebruik van alle wetteksten is toegelaten |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de mondelinge (presentatie) en schriftelijke (paper) evaluatie tijdens de onderwijsperiode én het indienen van 2 voorbereidingen via Blackboard is noodzakelijk om te mogen deelnemen aan de eerste examenkans. Er is de mogelijkheid een vervangtaak te maken om aan deze voorwaarden te voldoen indien de student aantoont dat er overmacht was. |
|
|
|
Gevolg | Uitsluiting van de eerste examenkans indien geen deelname aan de evaluatie tijdens de onderwijsperiode, indien geen 2 voorbereidingen werden ingediend en indien bij overmacht geen vervangtaak werd gemaakt. |
|
|
|
Extra info | Het deelpunt van de permanente evaluatie wordt meegenomen voor de evaluatie in periode 3 en voor de tweede examenkans.
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het deelpunt van de permanente evaluatie wordt meegenomen in de tweede examenkans. Het examen dat wordt afgelegd tijdens de tweede examenkansperiode is een schriftelijk gesloten boek examen. Enkel wetgeving mag worden meegenomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek Vlaamse erfbelasting,Aydogan, A.,laatste editie,Intersentia |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Reader Vermogensfiscaliteit |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De slides van de hoorcolleges, de eigen notities van hoorcolleges en onderwijsbijeenkomsten, de eigen voorbereidingen van de hoorcolleges en de onderwijsgroepen, alles wat op BB wordt gepost |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Belgisch Belastingrecht in hoofdlijnen,J.J. Couturier en B. Peeters,laatste editie,Maklu |
|
|
|
|
|
| keuze master voor corporate (UH) | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is zich bewust van het belang van onderhandeling en bemiddeling; heeft inzicht in diverse onderhandelings- en bemiddelingstechnieken en weet de basistechnieken adequaat toe te passen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, hierover kritisch reflecteren en rapporteren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft een inleidende en uitdiepende wetenschappelijk-disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de truncus communis van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichting van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bouwt voort op basisbeginselen van de inkomstenbelastingen, fiscale procedure, BTW, ... maar ook op basisbeginselen van het privaatrecht, zoals het vermogens- en goederenrecht, familiaal vermogensrecht, erfrecht, financieel recht,,.. De student is in staat casussen gestructureerd aan te pakken, een onderbouwde mening te formuleren, kritisch na te denken en een tekst te analyseren en contextualiseren in de geziene materie.
|
|
|
De focus ligt op de fiscale behandeling van (het vermogen van) de natuurlijke persoon.
Komen o.a. aan bod:
- Erfbelasting & successieplanning
- Het concept vermogenbelasting en vermogensrendementsbelasting in België en het buitenland (rechtsvergelijkend)
- Vastgoedfiscaliteit (op vlak van inkomstenbelastingen, btw, lokale belasting, regionale belastingen, registratierechten,...)
- Fiscaliteit van de verschillende soorten beleggingen
- Pensioenfiscaliteit
- Procedurele vraagstukken & fiscale bemiddeling
- Ontwikkelingen rond de toegenomen transparantie ten aanzien van de fiscale overheid
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 70 % |
|
|
Andere: | Gesloten boek mondeling examen met schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | gesloten boek examen: gebruik van alle wetteksten is toegelaten |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de mondelinge (presentatie) en schriftelijke (paper) evaluatie tijdens de onderwijsperiode én het indienen van 2 voorbereidingen via Blackboard is noodzakelijk om te mogen deelnemen aan de eerste examenkans. Er is de mogelijkheid een vervangtaak te maken om aan deze voorwaarden te voldoen indien de student aantoont dat er overmacht was. |
|
|
|
Gevolg | Uitsluiting van de eerste examenkans indien geen deelname aan de evaluatie tijdens de onderwijsperiode, indien geen 2 voorbereidingen werden ingediend en indien bij overmacht geen vervangtaak werd gemaakt. |
|
|
|
Extra info | Het deelpunt van de permanente evaluatie wordt meegenomen voor de evaluatie in periode 3 en voor de tweede examenkans.
De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het deelpunt van de permanente evaluatie wordt meegenomen in de tweede examenkans. Het examen dat wordt afgelegd tijdens de tweede examenkansperiode is een schriftelijk gesloten boek examen. Enkel wetgeving mag worden meegenomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek Vlaamse erfbelasting,Aydogan, A.,laatste editie,Intersentia |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Reader Vermogensfiscaliteit |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De slides van de hoorcolleges, de eigen notities van hoorcolleges en onderwijsbijeenkomsten, de eigen voorbereidingen van de hoorcolleges en de onderwijsgroepen, alles wat op BB wordt gepost |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Belgisch Belastingrecht in hoofdlijnen,J.J. Couturier en B. Peeters,laatste editie,Maklu |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|