Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Kinesiologie deel 1 (3915)
|
12.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kan de functionele anatomie, kinesiologie, biomechanica (kinematica en kinetica), musculoskeletale evaluatie en medische beeldvorming mbt het vrije onderste lidmaat, de heupregio en de romp beschrijven en verklaren. | | | - BC
| De student moet de ligging of plaats van structuren, voorwerpen of ledematen kunnen beschrijven ten opzichte van het centrum van het lichaam of ten opzichte van een andere structuur | | | - BC
| De student moet een beweging van een voorwerp kunnen beschrijven ten opzichte van het centrum van het lichaam of ten opzichte van een andere structuur. | | | - BC
| De student kan de materie juist situeren, juist interpreteren en hierover kritisch reflecteren. | | | - BC
| De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen. | | | - BC
| De student kan statische evenwichtsvergelijkingen en een vrijlichaamsdiagram opstellen om krachten en momenten thv het onderste lidmaat en romp te berekenen en te interpreteren | | | - BC
| De student kan de gangcyclus analyseren en beschrijven in een anatomische en biomechanische context | | | - BC
| De student kan de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica van translaties en rotaties, massamiddelpunt, dynamica en statica, arbeid/ energie/ vermogen en interne biomechanica) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/arthrokinematica voor het onderste lidmaat en de romp. | | | - BC
| De student kan de anatomische taal (vlakken, assen, richtingen) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste lidmaat en de romp. | | | - BC
| De student kan de basisprincipes osteo- en arthrokinematica (rollen, glijden, spin rotatie) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste lidmaat en de romp. | | | - BC
| De student kan de basisprincipes van het kinesitherapeutisch handelen (incl. inspectie en palpatie) gebruiken, hanteren en toepassen voor het onderste lidmaat en de romp. | | - DC
| De student kan zelfstandig het menselijk lichaam inspecteren en kinesitherapeutische handelingen uitvoeren van het onderste lidmaat (heup, knie en enkel/voet regio) en de romp. | | | - BC
| De student kan het onderste lidmaat en de wervelkolom juist inspecteren. | | | - BC
| De student kan de beenderige herkenningspunten en spieren van het onderste lidmaat en de wervelkolom palperen. | | | - BC
| De student kan de basis kinesitherapeutische handelingen op het onderste lidmaat en wervelkolom correct uitvoeren. | | | - BC
| De student kan kritisch reflecteren over de inspectie, palpatie en het kinesitherapeutisch handelen van het onderste lidmaat en de wervelkolom. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica van translaties en rotaties, massamiddelpunt, dynamica en statica, arbeid/ energie/ vermogen en interne biomechanica).
|
De student kent de anatomische taal (vlakken, assen, richtingen).
|
De student kent de basisprincipes osteo- en arthrokinematica (rollen, glijden, spin rotatie).
|
De student kent de basisprincipes van het kinesitherapeutisch handelen (incl. inspectie en palpatie).
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel komt de functionele anatomie, kinesiologie, MSK evaluatie (osteo- en arthrokinematica), biomechanica (kinematica en kinetica), medische beeldvorming en de basis kinesitherapeutische handelingen (inlcusief inspectie en palpatie) van het onderste lidmaat en de romp aan bod.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Flipped classroom ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit verschillende onderdelen (praktijk, mondeling, schriftelijk). Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen of een tolereerbaar cijfer te behalen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op één (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindresultaat is niet-tolereerbaar.
Een student die op één (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat een 9/20 (als zijn gewogen rekenkundig gemiddelde gelijk of hoger is dan 9/20) of een 8/20 (als zijn gewogen rekenkundig gemiddelde een 8/20 is). |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Functionele anatomie van de beweging,F. Vandenabeele, A. Agten,2de editie,Acco,9789463799980 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Goniometer 360° (20cm plastiek) referentie (Gymna): 533.030
Dermografisch potlood
|
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer: Kinesiologie deel 2 - Vaardigheden |
|
Ozkaya, N., Leger, D., Goldheyder, D., & Nordin, M. (2017). Fundamentals of biomechanics (Fourth Edition). (Cham, Springer). online gratis aan te kopen |
|
Blokwijzer: Kinesiologie deel 2 - theorie |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Natuurkunde: Deel 1 Mechanica en thermodynamica,Giancoli, D.C,vierde editie,Pearson Education,9789043013246
- Kinesiology of the Musculoskeletal System - Foundations for Rehabilitation,Donald A. Neumann,3rd Revised edition,Elsevier - Health Sciences Division,9780323287531
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Acland's Video Atlas of Human Anatomy (website Bibliotheek UHasselt - e-bronnen) |
|
Muscle premium (website Bibliotheek UHasselt - e-bronnen) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|