| Onderwijstaal : Nederlands |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Kinesiologie deel 1 (3915)
|
12.0 stptn |
| |
|
There is no data for this choice. Change the language, year or choose another item in the dropdown list if it is available.
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| | | Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | | - DC
| De student kan de functionele anatomie, kinesiologie, biomechanica (kinematica en kinetica), musculoskeletale evaluatie en medische beeldvorming mbt het vrije onderste lidmaat, de heupregio en de romp beschrijven en verklaren. | | | | - BC
| De student moet de ligging of plaats van structuren, voorwerpen of ledematen kunnen beschrijven ten opzichte van het centrum van het lichaam of ten opzichte van een andere structuur | | | | - BC
| De student moet een beweging van een voorwerp kunnen beschrijven ten opzichte van het centrum van het lichaam of ten opzichte van een andere structuur. | | | | - BC
| De student kan de materie juist situeren, juist interpreteren en hierover kritisch reflecteren. | | | | - BC
| De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen. | | | | - BC
| De student kan statische evenwichtsvergelijkingen en een vrijlichaamsdiagram opstellen om krachten en momenten thv het onderste lidmaat en romp te berekenen en te interpreteren | | | | - BC
| De student kan de gangcyclus analyseren en beschrijven in een anatomische en biomechanische context | | | | - BC
| De student kan de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica van translaties en rotaties, massamiddelpunt, dynamica en statica, arbeid/ energie/ vermogen en interne biomechanica) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/arthrokinematica voor het onderste lidmaat en de romp. | | | | - BC
| De student kan de anatomische taal (vlakken, assen, richtingen) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste lidmaat en de romp. | | | | - BC
| De student kan de basisprincipes osteo- en arthrokinematica (rollen, glijden, spin rotatie) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste lidmaat en de romp. | | | | - BC
| De student kan de basisprincipes van het kinesitherapeutisch handelen (incl. inspectie en palpatie) gebruiken, hanteren en toepassen voor het onderste lidmaat en de romp. | | | - DC
| De student kan zelfstandig het menselijk lichaam inspecteren en kinesitherapeutische handelingen uitvoeren van het onderste lidmaat (heup, knie en enkel/voet regio) en de romp. | | | | - BC
| De student kan het onderste lidmaat en de wervelkolom juist inspecteren. | | | | - BC
| De student kan de beenderige herkenningspunten en spieren van het onderste lidmaat en de wervelkolom palperen. | | | | - BC
| De student kan de basis kinesitherapeutische handelingen op het onderste lidmaat en wervelkolom correct uitvoeren. | | | | - BC
| De student kan kritisch reflecteren over de inspectie, palpatie en het kinesitherapeutisch handelen van het onderste lidmaat en de wervelkolom. |
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
|
De student kent de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica van translaties en rotaties, massamiddelpunt, dynamica en statica, arbeid/ energie/ vermogen en interne biomechanica).
|
|
De student kent de anatomische taal (vlakken, assen, richtingen).
|
|
De student kent de basisprincipes osteo- en arthrokinematica (rollen, glijden, spin rotatie).
|
|
De student kent de basisprincipes van het kinesitherapeutisch handelen (incl. inspectie en palpatie).
|
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel komt de functionele anatomie, kinesiologie, MSK evaluatie (osteo- en arthrokinematica), biomechanica (kinematica en kinetica), medische beeldvorming en de basis kinesitherapeutische handelingen (inlcusief inspectie en palpatie) van het onderste lidmaat en de romp aan bod.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Flipped classroom ✔
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Kwartiel 2 (12,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Mondeling examen | 70 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
| Praktijkexamen | 30 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit verschillende onderdelen (praktijk, mondeling, schriftelijk). Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen of een tolereerbaar cijfer te behalen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
| Gevolg | Een student die op één (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindresultaat is niet-tolereerbaar.
Een student die op één (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat een 9/20 (als zijn gewogen rekenkundig gemiddelde gelijk of hoger is dan 9/20) of een 8/20 (als zijn gewogen rekenkundig gemiddelde een 8/20 is). |
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Eerder aangekochte verplichte handboeken |
| |
[Functionele anatomie van de beweging],[F. Vandenabeele, A. Agten],[2de editie],[Acco],[9789463799980],[] |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Goniometer 360° (20cm plastiek) referentie (Gymna): 533.030
Dermografisch potlood
|
| |
leerpaden in digitale leeromgeving |
| |
Blokwijzer: Kinesiologie deel 2 - Vaardigheden |
| |
Ozkaya, N., Leger, D., Goldheyder, D., & Nordin, M. (2017). Fundamentals of biomechanics (Fourth Edition). (Cham, Springer). online gratis aan te kopen |
| |
Blokwijzer: Kinesiologie deel 2 - theorie |
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
- [Natuurkunde: Deel 1 Mechanica en thermodynamica],[Giancoli, D.C],[vierde editie],[Pearson Education],[9789043013246],[]
- [Kinesiology of the Musculoskeletal System - Foundations for Rehabilitation],[Donald A. Neumann],[3rd Revised edition],[Elsevier - Health Sciences Division],[9780323287531],[]
|
|
 
|
| Aanbevolen studiemateriaal |
| |
Acland's Video Atlas of Human Anatomy (website Bibliotheek UHasselt - e-bronnen) |
| |
Muscle premium (website Bibliotheek UHasselt - e-bronnen) |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
| Legende |
| SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|