Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek biologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg, de beleids- en ethische aspecten van de gezondheidszorg en de interactie tussen de verschillende stakeholders. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de gezondheidsprincipes, het ontstaan van leefstijlgerelateerde aandoeningen en het huidige preventief gezondheidsbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Global health houdt zich bezig met het verbeteren van gezondheid en het bereiken van gelijkheid in gezondheid wereldwijd. Hiermee wordt niet alleen de afwezigheid van ziekte bedoeld, maar een staat van volledig fysiek, mentaal en sociaal welbevinden.
Zodoende gaat global health over geneeskunde, maar omvat ook een heel aantal andere domeinen die de gezondheid van mensen beïnvloedt. Denk hierbij bijv. aan sociaal-economische aspecten zoals werkomstandigheden en het sociale stelsel, aan omgevingsfactoren zoals de leefomgeving, aan de organisatie van de gezondheidszorg en aan gedrag ten aanzien van gezondheid. Al deze domeinen worden op hun beurt beïnvloed door de historische en culturele context en door politieke en economische ontwikkelingen. Gezondheid kent dus veel meer dimensies dan de medische. Om je werk als medisch professional zinvol te kunnen uitoefenen, is het belangrijk je hiervan bewust te zijn en hier zoveel als mogelijk rekening mee te houden.
Leerdoelen:
- Het belang van global health begrijpen
- De determinanten van gezondheid kennen
- Kennis hebben over demografie en de invloed hiervan op gezondheid
- Weten welke parameters gebruikt worden om gezondheidsindicatoren te meten, deze kritisch te bezien en kunnen interpreteren
- Economische aspecten van ziekte en gezondheid begrijpen
- Kennis hebben van gezondheidssystemen en de belangrijkste uitdagingen van deze systemen
- Weten wat de belangrijke partijen zijn binnen global health en hun rol kennen
- Kunnen reflecteren over de uitdagingen in global health en mogelijke oplossingen
- Toepassen van de opgedane kennis in een groepsopdracht: het maken van een werkstuk en het geven van een presentatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor alle contactmomenten is aanwezigheid verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een contactmoment maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer.
Indien de student ongewettigd afwezig is, krijgt de student 'F' (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Leerboek global health 101,Richard Skolnik,4e editie,Jones and Barlett Publishers, inc.,9781284145380 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BB |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject REKI met vakdidactiek biologie | Keuze | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg, de beleids- en ethische aspecten van de gezondheidszorg en de interactie tussen de verschillende stakeholders. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de gezondheidsprincipes, het ontstaan van leefstijlgerelateerde aandoeningen en het huidige preventief gezondheidsbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Global health houdt zich bezig met het verbeteren van gezondheid en het bereiken van gelijkheid in gezondheid wereldwijd. Hiermee wordt niet alleen de afwezigheid van ziekte bedoeld, maar een staat van volledig fysiek, mentaal en sociaal welbevinden.
Zodoende gaat global health over geneeskunde, maar omvat ook een heel aantal andere domeinen die de gezondheid van mensen beïnvloedt. Denk hierbij bijv. aan sociaal-economische aspecten zoals werkomstandigheden en het sociale stelsel, aan omgevingsfactoren zoals de leefomgeving, aan de organisatie van de gezondheidszorg en aan gedrag ten aanzien van gezondheid. Al deze domeinen worden op hun beurt beïnvloed door de historische en culturele context en door politieke en economische ontwikkelingen. Gezondheid kent dus veel meer dimensies dan de medische. Om je werk als medisch professional zinvol te kunnen uitoefenen, is het belangrijk je hiervan bewust te zijn en hier zoveel als mogelijk rekening mee te houden.
Leerdoelen:
- Het belang van global health begrijpen
- De determinanten van gezondheid kennen
- Kennis hebben over demografie en de invloed hiervan op gezondheid
- Weten welke parameters gebruikt worden om gezondheidsindicatoren te meten, deze kritisch te bezien en kunnen interpreteren
- Economische aspecten van ziekte en gezondheid begrijpen
- Kennis hebben van gezondheidssystemen en de belangrijkste uitdagingen van deze systemen
- Weten wat de belangrijke partijen zijn binnen global health en hun rol kennen
- Kunnen reflecteren over de uitdagingen in global health en mogelijke oplossingen
- Toepassen van de opgedane kennis in een groepsopdracht: het maken van een werkstuk en het geven van een presentatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor alle contactmomenten is aanwezigheid verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een contactmoment maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer.
Indien de student ongewettigd afwezig is, krijgt de student 'F' (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Leerboek global health 101,Richard Skolnik,4e editie,Jones and Barlett Publishers, inc.,9781284145380 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BB |
|
|
|
|
|
| Master in de ergotherapeutische wetenschap | Keuze | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| MI2 - Bijdragen aan de ontwikkeling van ergotherapeutische of multidisciplinaire ‘evidence based’ richtlijnen voor de diagnostiek en behandeling van specifieke en complexe problematieken. | - EC
| MI4 - Een actieve houding vertonen voor beroepsvernieuwing en levenslang leren en hierbij oog hebben voor de maatschappelijke veranderingen van de éénentwintigste eeuw. | - EC
| MI5 - Het beroep en het werkveld vergelijken met die van andere hulpverleners in nationale en internationale context, hierbij de rol en het beroep van de ergotherapeut onderzoeken en ondersteunen. | - EC
| MI8 - De principes van clinical en scientific reasoning kennen en toepassen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Global health houdt zich bezig met het verbeteren van gezondheid en het bereiken van gelijkheid in gezondheid wereldwijd. Hiermee wordt niet alleen de afwezigheid van ziekte bedoeld, maar een staat van volledig fysiek, mentaal en sociaal welbevinden.
Zodoende gaat global health over geneeskunde, maar omvat ook een heel aantal andere domeinen die de gezondheid van mensen beïnvloedt. Denk hierbij bijv. aan sociaal-economische aspecten zoals werkomstandigheden en het sociale stelsel, aan omgevingsfactoren zoals de leefomgeving, aan de organisatie van de gezondheidszorg en aan gedrag ten aanzien van gezondheid. Al deze domeinen worden op hun beurt beïnvloed door de historische en culturele context en door politieke en economische ontwikkelingen. Gezondheid kent dus veel meer dimensies dan de medische. Om je werk als medisch professional zinvol te kunnen uitoefenen, is het belangrijk je hiervan bewust te zijn en hier zoveel als mogelijk rekening mee te houden.
Leerdoelen:
- Het belang van global health begrijpen
- De determinanten van gezondheid kennen
- Kennis hebben over demografie en de invloed hiervan op gezondheid
- Weten welke parameters gebruikt worden om gezondheidsindicatoren te meten, deze kritisch te bezien en kunnen interpreteren
- Economische aspecten van ziekte en gezondheid begrijpen
- Kennis hebben van gezondheidssystemen en de belangrijkste uitdagingen van deze systemen
- Weten wat de belangrijke partijen zijn binnen global health en hun rol kennen
- Kunnen reflecteren over de uitdagingen in global health en mogelijke oplossingen
- Toepassen van de opgedane kennis in een groepsopdracht: het maken van een werkstuk en het geven van een presentatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor alle contactmomenten is aanwezigheid verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een contactmoment maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer.
Indien de student ongewettigd afwezig is, krijgt de student 'F' (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Leerboek global health 101,Richard Skolnik,4e editie,Jones and Barlett Publishers, inc.,9781284145380 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BB |
|
|
|
|
|
| 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Keuze | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | - EC
| EC 5 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Global health houdt zich bezig met het verbeteren van gezondheid en het bereiken van gelijkheid in gezondheid wereldwijd. Hiermee wordt niet alleen de afwezigheid van ziekte bedoeld, maar een staat van volledig fysiek, mentaal en sociaal welbevinden.
Zodoende gaat global health over geneeskunde, maar omvat ook een heel aantal andere domeinen die de gezondheid van mensen beïnvloedt. Denk hierbij bijv. aan sociaal-economische aspecten zoals werkomstandigheden en het sociale stelsel, aan omgevingsfactoren zoals de leefomgeving, aan de organisatie van de gezondheidszorg en aan gedrag ten aanzien van gezondheid. Al deze domeinen worden op hun beurt beïnvloed door de historische en culturele context en door politieke en economische ontwikkelingen. Gezondheid kent dus veel meer dimensies dan de medische. Om je werk als medisch professional zinvol te kunnen uitoefenen, is het belangrijk je hiervan bewust te zijn en hier zoveel als mogelijk rekening mee te houden.
Leerdoelen:
- Het belang van global health begrijpen
- De determinanten van gezondheid kennen
- Kennis hebben over demografie en de invloed hiervan op gezondheid
- Weten welke parameters gebruikt worden om gezondheidsindicatoren te meten, deze kritisch te bezien en kunnen interpreteren
- Economische aspecten van ziekte en gezondheid begrijpen
- Kennis hebben van gezondheidssystemen en de belangrijkste uitdagingen van deze systemen
- Weten wat de belangrijke partijen zijn binnen global health en hun rol kennen
- Kunnen reflecteren over de uitdagingen in global health en mogelijke oplossingen
- Toepassen van de opgedane kennis in een groepsopdracht: het maken van een werkstuk en het geven van een presentatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor alle contactmomenten is aanwezigheid verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een contactmoment maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer.
Indien de student ongewettigd afwezig is, krijgt de student 'F' (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Leerboek global health 101,Richard Skolnik,4e editie,Jones and Barlett Publishers, inc.,9781284145380 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BB |
|
|
|
|
|
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Extra-curriculair | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Global health houdt zich bezig met het verbeteren van gezondheid en het bereiken van gelijkheid in gezondheid wereldwijd. Hiermee wordt niet alleen de afwezigheid van ziekte bedoeld, maar een staat van volledig fysiek, mentaal en sociaal welbevinden.
Zodoende gaat global health over geneeskunde, maar omvat ook een heel aantal andere domeinen die de gezondheid van mensen beïnvloedt. Denk hierbij bijv. aan sociaal-economische aspecten zoals werkomstandigheden en het sociale stelsel, aan omgevingsfactoren zoals de leefomgeving, aan de organisatie van de gezondheidszorg en aan gedrag ten aanzien van gezondheid. Al deze domeinen worden op hun beurt beïnvloed door de historische en culturele context en door politieke en economische ontwikkelingen. Gezondheid kent dus veel meer dimensies dan de medische. Om je werk als medisch professional zinvol te kunnen uitoefenen, is het belangrijk je hiervan bewust te zijn en hier zoveel als mogelijk rekening mee te houden.
Leerdoelen:
- Het belang van global health begrijpen
- De determinanten van gezondheid kennen
- Kennis hebben over demografie en de invloed hiervan op gezondheid
- Weten welke parameters gebruikt worden om gezondheidsindicatoren te meten, deze kritisch te bezien en kunnen interpreteren
- Economische aspecten van ziekte en gezondheid begrijpen
- Kennis hebben van gezondheidssystemen en de belangrijkste uitdagingen van deze systemen
- Weten wat de belangrijke partijen zijn binnen global health en hun rol kennen
- Kunnen reflecteren over de uitdagingen in global health en mogelijke oplossingen
- Toepassen van de opgedane kennis in een groepsopdracht: het maken van een werkstuk en het geven van een presentatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor alle contactmomenten is aanwezigheid verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een contactmoment maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer.
Indien de student ongewettigd afwezig is, krijgt de student 'F' (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Leerboek global health 101,Richard Skolnik,4e editie,Jones and Barlett Publishers, inc.,9781284145380 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BB |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de geneeskunde | Extra-curriculair | 81 | 3,0 | 20 | 20 | 20 | 21 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 8 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg en de factoren die de kwaliteit van zorg beïnvloeden. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde heeft aandacht voor de sociale, levensbeschouwelijke, economische, culturele en etnische aspecten die van belang zijn in de zorg en draagt zo bij tot een versterking van de inclusiviteit en gelijkheid in de zorg.
| - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Global health houdt zich bezig met het verbeteren van gezondheid en het bereiken van gelijkheid in gezondheid wereldwijd. Hiermee wordt niet alleen de afwezigheid van ziekte bedoeld, maar een staat van volledig fysiek, mentaal en sociaal welbevinden.
Zodoende gaat global health over geneeskunde, maar omvat ook een heel aantal andere domeinen die de gezondheid van mensen beïnvloedt. Denk hierbij bijv. aan sociaal-economische aspecten zoals werkomstandigheden en het sociale stelsel, aan omgevingsfactoren zoals de leefomgeving, aan de organisatie van de gezondheidszorg en aan gedrag ten aanzien van gezondheid. Al deze domeinen worden op hun beurt beïnvloed door de historische en culturele context en door politieke en economische ontwikkelingen. Gezondheid kent dus veel meer dimensies dan de medische. Om je werk als medisch professional zinvol te kunnen uitoefenen, is het belangrijk je hiervan bewust te zijn en hier zoveel als mogelijk rekening mee te houden.
Leerdoelen:
- Het belang van global health begrijpen
- De determinanten van gezondheid kennen
- Kennis hebben over demografie en de invloed hiervan op gezondheid
- Weten welke parameters gebruikt worden om gezondheidsindicatoren te meten, deze kritisch te bezien en kunnen interpreteren
- Economische aspecten van ziekte en gezondheid begrijpen
- Kennis hebben van gezondheidssystemen en de belangrijkste uitdagingen van deze systemen
- Weten wat de belangrijke partijen zijn binnen global health en hun rol kennen
- Kunnen reflecteren over de uitdagingen in global health en mogelijke oplossingen
- Toepassen van de opgedane kennis in een groepsopdracht: het maken van een werkstuk en het geven van een presentatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor alle contactmomenten is aanwezigheid verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een contactmoment maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer.
Indien de student ongewettigd afwezig is, krijgt de student 'F' (fail) als eindcijfer. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Leerboek global health 101,Richard Skolnik,4e editie,Jones and Barlett Publishers, inc.,9781284145380 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BB |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|