Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 108 | 4,0 | 54 | 54 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 8 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan resultaten van (eenvoudige/gevorderde) statistische verwerkingen (beschrijvende statistiek, parametrische toets voor vergelijking 2 groepen, correlatie) interpreteren. | | | - BC
| De student kan een wetenschappelijk artikel kort samenvatten en de studiekwaliteit beoordelen aan de hand van een zelf gekozen kwaliteits checklist met inachtname van potentiële risico's op bias. | | | - BC
| De student kan op basis van een wetenschappelijk artikel een onderbouwd en genuanceerd antwoord formuleren op een (casus gerelateerde) onderzoeksvraag, rekening houdende met LOE en kwaliteitsbeoordeling. | | - DC
| De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren. | | | - BC
| De student kan uitgaande van een klinische casus een klinische patiëntvraag formuleren en vertalen in een beantwoordbare wetenschappelijke vraag, resulterend in een PICO-acroniem en overeenkomstige MeSH-termen. | | | - BC
| De student kan een (systematische) literatuursearch uitvoeren in Medline (PubMed) adhv de MeSH database en/of advanced search. | | | - BC
| De student kan één of meerdere geschikte artikels selecteren ifv een casusgerelateerde wetenschappelijke vraag, rekening houdende met level of evidence en match tussen artikel en vraag. | - EC
| EC 9 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding en op het niveau van een beginnend onderzoeker een wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| De student kan een wetenschappelijk onderzoek voorbereiden. | | | - BC
| De student kan een beantwoordbare onderzoeksvraag formuleren en operationaliseren naar een concreet onderzoeksdesign met gezonde proefpersonen. | | | - BC
| De student doet op een correcte manier aan bronvermelding. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voor het volgen van dit opleidingsonderdeel worden geen specifieke voorkennis of vaardigheden verwacht.
In eerste bachelor ReKi gaan we er wel vanuit dat een digitale geletterdheid en passieve kennis van het Engels aanwezig is.
|
|
|
In dit semesterOPO ligt de klemtoon op het ontwikkelen van wetenschappelijke competenties en worden de fundamenten gelegd voor de rol van de kinesitherapeut als wetenschapper. Zo worden een aantal basisvaardigheden als het opzoeken, selecteren en interpreteren van wetenschappelijke literatuur aangeleerd. Een kritische reflectie op wetenschappelijke literatuur vereist echter een goede basiskennis van onderzoeksmethodologie en biostatistiek hetgeen eveneens in dit OPO aangeboden wordt. Verder wordt een eerste kennismaking met het basismodel van het wetenschappelijk denken binnen het klinisch medisch werkveld (Evidence-Based Medicine - EBM) voorzien.
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel bij 10/20 of meer wordt deelcijfer behouden |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel bij 10/20 of meer wordt deelcijfer behouden |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen (vaardigheidstoets en schriftelijk examen). Voor elk onderdeel van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen of een tolereerbaar cijfer te behalen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op één of beide onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindresultaat is niet-tolereerbaar.
Een student die op één of beide onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat een 9/20 (als zijn gewogen rekenkundig gemiddelde gelijk of hoger is dan 9/20) of een 8/20 (als zijn gewogen rekenkundig gemiddelde een 8/20 is). |
|
|
|
Extra info | Voor de schriftelijke vaardigheidstoets tijdens de onderwijsperiode krijgt de student een klinische casus aangeboden waarvoor hij een geschikt wetenschappelijk artikel opzoekt en de gebruikte zoekstrategie toelicht. Het schriftelijk examen statistiek (50%) en methodologie (50%) bestaat uit meerkeuze vragen met zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student niet slaagt in eerste zittijd dient zowel de vaardigheidstoets als het schriftelijk examen hernomen te worden tijdens de tweede examenkans. Het behaalde deelcijfer voor de vaardigheidstoets zal overgedragen worden naar de tweede zit indien een 10/20 of meer behaald werd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokwijzer: Wetenschappelijke vorming deel 1, M. Van Erum, K. Verboven, Acco, |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Het nodige studiemateriaal wordt integraal aangeboden via het leerplatform BlackBoard van UHasselt. Het digitale studiemateriaal is beschikbaar binnen de leermodules van het opleidingsonderdeel; in die zin is aankoop van bijkomend materiaal niet nodig. |
|
|
|
|
|
| 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Overgangscurriculum | 135 | 5,0 | 67 | 68 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 8 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren. | | - DC
| De student kan uitgaande van een klinische casus een klinische patiëntvraag formuleren en vertalen in een opzoekbare wetenschappelijke vraag (PICOacroniem). | | - DC
| De student kan de kwaliteit van Engelstalige kine-relevante wetenschappelijke literatuur beoordelen. | | - DC
| De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen. | | - DC
| De student kan een wetenschappelijk artikel kort samenvatten en aangeven hoe in dit artikel de onderzoeksvraag is geoperationaliseerd. | | - DC
| De student kan een klinische vraag vertalen naar een geschikte zoekstrategie en een selectie maken van relevante literatuur. | - EC
| EC 9 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding en op het niveau van een beginnend onderzoeker een wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| De student kan een wetenschappelijk onderzoek voorbereiden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voor het volgen van dit opleidingsonderdeel worden geen specifieke voorkennis of vaardigheden verwacht.
In eerste bachelor ReKi gaan we er wel vanuit dat een digitale geletterdheid en passieve kennis van het Engels aanwezig is.
|
|
|
In dit semesterOPO ligt de klemtoon op het ontwikkelen van wetenschappelijke competenties en worden de fundamenten gelegd voor de rol van de kinesitherapeut als wetenschapper. Zo worden een aantal basisvaardigheden als het opzoeken, selecteren en interpreteren van wetenschappelijke literatuur aangeleerd. Een kritische reflectie op wetenschappelijke literatuur vereist echter een goede basiskennis van onderzoeksmethodologie en biostatistiek hetgeen eveneens in dit OPO aangeboden wordt. Verder wordt een eerste kennismaking met het basismodel van het wetenschappelijk denken binnen het klinisch medisch werkveld (Evidence-Based Medicine - EBM) voorzien.
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel bij 10/20 of meer wordt deelcijfer behouden |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel bij 10/20 of meer wordt deelcijfer behouden |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen (vaardigheidstoets en schriftelijk examen). Voor elk onderdeel van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen of een tolereerbaar cijfer te behalen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op één of beide onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindresultaat is niet-tolereerbaar.
Een student die op één of beide onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat een 9/20 (als zijn gewogen rekenkundig gemiddelde gelijk of hoger is dan 9/20) of een 8/20 (als zijn gewogen rekenkundig gemiddelde een 8/20 is). |
|
|
|
Extra info | Voor de schriftelijke vaardigheidstoets tijdens de onderwijsperiode krijgt de student een klinische casus aangeboden waarvoor hij een geschikt wetenschappelijk artikel opzoekt en de gebruikte zoekstrategie toelicht. Het schriftelijk examen statistiek (50%) en methodologie (50%) bestaat uit meerkeuze vragen met zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Tijdens de tweede examenkans zal zowel de vaardigheidstoets (indien onvoldoende eerste examenkans) als het schriftelijk examen worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokwijzer: Wetenschappelijke vorming deel 1, M. Van Erum, K. Verboven, Acco, |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Het nodige studiemateriaal wordt integraal aangeboden via het leerplatform BlackBoard van UHasselt. Het digitale studiemateriaal is beschikbaar binnen de leermodules van het opleidingsonderdeel; in die zin is aankoop van bijkomend materiaal niet nodig. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|