Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Borst, buik en bekken (3903)
|
11.0 stptn |
|
|
Celcommunicatie en biochemie (3905)
|
11.0 stptn |
|
|
Histologie en genetica (3814)
|
11.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 297 | 11,0 | 297 | 11,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en de mens an sich, in normale en pathologische toestand, in interactie met de omgeving. De bachelor kan in preklinische fase klinisch redeneren aan de hand van de aangeleerde kennis. | | - DC
| DC1.2 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cellen en weefsels in normale en pathologische toestand. | | - DC
| DC1.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de organen en het menselijk lichaam in normale en pathologische omstandigheden. | | - DC
| DC1.4 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis en inzicht over hoe geslacht, leeftijd, levensfase en biologische processen een invloed hebben op gezondheid, ziekte en passende zorg, en welke invloed psychosociale aspecten hierop kunnen hebben. | | - DC
| DC 1.5 De bachelor in de geneeskunde gebruikt de kennis uit de klinische en biomedische wetenschappen om veel voorkomende medische problemen te identificeren, te analyseren en vervolgens te komen tot een onderbouwde diagnostische aanpak en behandeling. | | - DC
| DC 1.6 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met de principes van evidence based medicine en kan de passende richtlijnen opzoeken, kritisch beoordelen en gebruiken. | - EC
| EC2 De bachelor in de geneeskunde is in staat om, in oefensituaties met een toenemende moeilijkheidsgraad en zelfstandigheid, een anamnese af te nemen, een lichamelijk onderzoek uit te voeren, enkele relevante hypothesen te verwoorden, een inschatting van de ernst en urgentie van de situatie te geven en een te verwachten beloop te schetsen. | | - DC
| DC 2.3 De bachelor in de geneeskunde kan de basis medisch- en verpleegtechnische handelingen stellen. | - EC
| EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidspromotor, wetenschapper en professional. | - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan constructief samenwerken in een team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | | - DC
| DC 6.1 De bachelor in de geneeskunde werkt effectief samen met medestudenten, artsen en andere zorgverleners. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC 7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | | - DC
| DC 7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | | - DC
| DC 9.2 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met specifieke thema''s in de gezondheidsbevordering, waaronder volksgezondheid, leefstijlgerelateerde gezondheidsrisico''s en gezondheidszorg voor kwetsbare groepen. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | | - DC
| DC 13.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschouwen en bevorderen. | | - DC
| DC 13.3 De bachelor in de geneeskunde toont bereidheid tot levenslang leren. | - EC
| EC 14 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | | - DC
| DC 14.4 De bachelor in de geneeskunde handelt binnen de grenzen van zijn eigen competentie met het oog op patiëntveiligheid (en kwaliteitsverbetering). | | - DC
| DC 14.5 De bachelor in de geneeskunde vertoont passend professioneel gedrag in diverse situaties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Zie doelstellingen/inhoud van de OPO's:
- Histologie en genetica
- Borst, buik en bekken
- Celcommunicatie en biochemie
|
|
|
- De student(e) heeft inzicht in de ontwikkeling en de macroscopische en microscopische bouw van het viscerale gedeelte van hoofd en hals.
- De student(e) herkent de normale structuren van het viscerale gedeelte van hoofd en hals op histologische en anatomische preparaten, en op beeldvormingsmateriaal uit de kliniek.
- De student(e) begrijpt de relatie structuur/functie van het viscerale gedeelte van het hoofd en de hals.
- De student(e) kent de belangrijkste technische mogelijkheden die in de kliniek worden gebruikt om anatomische structuren van het viscerale gedeelte van hoofd en hals in beeld te brengen.
- De student(e) kan aan de hand van morfologische en functionele gegevens een aantal pathologische afwijkingen interpreteren.
- De student(e) kent de frequentie, de diagnose, het verloop en de behandeling van de meest voorkomende oogziekten en de meest voorkomende NKO aandoeningen.
- De student (e) kent de algemene principes van wondzorg en peri-operatieve zorg met inbegrip van pijnzorg.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 11,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 18 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen (kennis- en/of kwartieltoets) hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 82 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen (kennis- en/of kwartieltoets) hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan de integratiecasussen is verplicht.
De evaluatie van het kwartiel bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen (de gewogen kennistoetsen en de kwartieltoets) dient de student minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op de integratiecasus neemt de student contact op met de coördinerend verantwoordelijke om een ad hoc regeling uit te werken. Een student die ongewettigd afwezig is op de integratiecasus maakt een alternatieve opdracht en dient deze uiterlijk in op de dag van het examen. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode.
Een student die op een onderdeel van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel in zijn studentendossier ‘F’ (fail). Dit eindcijfer is niet tolereerbaar. Een student die voor alle onderdelen van de evaluatie minstens een 8/20 scoort, wordt een gewogen gemiddelde van de punten gemaakt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen. |
|
|
|
Extra info | De schriftelijke toets tijdens het blok bestaat uit één kennistoets (2sp) die de domeinspecifieke kennis bevraagt. Een tweede kennistoets (2sp) wordt afgenomen in de examenperiode. Aan de kennistoetsen wordt één gewogen deelcijfer toegekend (4sp). De kwartieltoets (7sp) wordt afgenomen in de examenperiode.
De kennistoetsen worden afgenomen in Ans met zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Gray's anatomy for students,Drake R.L., Vogl A.W., Mitchell A.W.M.,5e editie,Elsevier,9780323393041
- Leerboek oogheelkunde,Tan H., van der Pol BAE., Stilma JS.,Bohn Stafleu van Loghum,9789036818629
- Keel-, neus- en oorheelkunde voor de basisarts,Debruyne F., Marres H., Hens G.,1e editie,acco,9789464144482
- Neuroscience: Exploring the Brain,Bear M., Paradiso M, Connors B. W.,4de editie,Lippincott Williams&Wilki,9781284211283
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Before we are born: Essentials of embryology and birth defects,K. Moore, T.V.N. Persaud, M. Torchia,Elsevier
- Human Histology,A. Stevens, J. Lowe,Elsevier
- Katzung & Trevor's pharmacology: Examination & board review,A.J. Trevor, B.G. Katzung, M. Kruidering-Hall,McGraw-Hill Education
- Grant's Atlas of Anatomy,A. Agur & A. Dalley,Wolters Kluwer
- Geïllustreerd anatomisch zakwoordenboek,H. Feneis & W. Dauber,Bohn Stafleu Van Loghum
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursustekst hoofd en hals |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Online studieleidraad Hoofd en hals |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|