Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master TEW-BM | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het uitvoeren van een literatuurstudie. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De studie van de Publieke Financiën analyseert op een multidisciplinaire manier de inkomsten en uitgaven van de overheid. De cursus biedt een diepgaande analyse van de specifieke rol die de overheid speelt in onze markteconomie, alsook het takenpakket dat ze hierin opneemt en hoe ze gefinancierd wordt. Er worden verschillende welvaartstheorema’s voorgesteld, met als doel het kritisch positioneren van de rol van de overheid. Gedurende de gehele cursus wordt uitgebreide aandacht besteed aan de verschillende bestuursniveaus die eigen zijn aan het Belgische politieke landschap en de manier waarop deze entiteiten met elkaar samenwerken. Hierin wordt dieper ingegaan op de bevoegdheden van ieder niveau om autonoom te beslissen over inkomsten en bevoegdheden, het regelgevend proces dat hiermee gepaard gaat, en ten slotte het relevante begrotingsproces. Ook worden de verschillende instellingen bestudeerd die een belangrijke rol spelen in de analyse van de overheidsfinanciën, zowel op nationaal niveau (bv. de Nationale Bank van België, het Federaal Planbureau, de Hoge Raad van Financiën en het Rekenhof) als op internationaal niveau (de Europese Commissie, de Europese Rekenkamer en het Europees Stabiliteitsmechanisme).
In de cursus worden verschillende gastdocenten uitgenodigd met technische expertise en beleidservaring, zoals Johan De Cooman en Annemie Turtelboom.
Na deze cursus is een student in staat de verschillende entiteiten actief op de diverse beleidsniveaus van elkaar te onderscheiden, de onderlinge verbanden tussen hen te beschrijven en recente gebeurtenissen m.b.t. publieke financiën op lokaal, regionaal, federaal en Europees niveau naar dit referentiekader te vertalen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Medewerking tijdens de les |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
| keuze master voor corporate (UH) | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
keuze master voor private (UH) | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master rechten OR | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, hierover kritisch reflecteren en rapporteren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student begrijpt de kernbegrippen van openbaren financiën en kan deze toepassen. Het gaat dan om volgende begrippen:
- Overheidsschuld
- Nationale rekeningen
- Lokaal, fedraal en Europees beleid
|
|
|
De studie van de Publieke Financiën analyseert op een multidisciplinaire manier de inkomsten en uitgaven van de overheid. De cursus biedt een diepgaande analyse van de specifieke rol die de overheid speelt in onze markteconomie, alsook het takenpakket dat ze hierin opneemt en hoe ze gefinancierd wordt. Er worden verschillende welvaartstheorema’s voorgesteld, met als doel het kritisch positioneren van de rol van de overheid. Gedurende de gehele cursus wordt uitgebreide aandacht besteed aan de verschillende bestuursniveaus die eigen zijn aan het Belgische politieke landschap en de manier waarop deze entiteiten met elkaar samenwerken. Hierin wordt dieper ingegaan op de bevoegdheden van ieder niveau om autonoom te beslissen over inkomsten en bevoegdheden, het regelgevend proces dat hiermee gepaard gaat, en ten slotte het relevante begrotingsproces. Ook worden de verschillende instellingen bestudeerd die een belangrijke rol spelen in de analyse van de overheidsfinanciën, zowel op nationaal niveau (bv. de Nationale Bank van België, het Federaal Planbureau, de Hoge Raad van Financiën en het Rekenhof) als op internationaal niveau (de Europese Commissie, de Europese Rekenkamer en het Europees Stabiliteitsmechanisme).
In de cursus worden verschillende gastdocenten uitgenodigd met technische expertise en beleidservaring, zoals Johan De Cooman en Annemie Turtelboom.
Na deze cursus is een student in staat de verschillende entiteiten actief op de diverse beleidsniveaus van elkaar te onderscheiden, de onderlinge verbanden tussen hen te beschrijven en recente gebeurtenissen m.b.t. publieke financiën op lokaal, regionaal, federaal en Europees niveau naar dit referentiekader te vertalen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Medewerking tijdens de les |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie cluster economie | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ECO: de EM volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken en reflecteert hierover vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student begrijpt de kernbegrippen van openbaren financiën en kan deze toepassen. Het gaat dan om volgende begrippen:
- Overheidsschuld
- Nationale rekeningen
- Lokaal, fedraal en Europees beleid
|
|
|
De studie van de Publieke Financiën analyseert op een multidisciplinaire manier de inkomsten en uitgaven van de overheid. De cursus biedt een diepgaande analyse van de specifieke rol die de overheid speelt in onze markteconomie, alsook het takenpakket dat ze hierin opneemt en hoe ze gefinancierd wordt. Er worden verschillende welvaartstheorema’s voorgesteld, met als doel het kritisch positioneren van de rol van de overheid. Gedurende de gehele cursus wordt uitgebreide aandacht besteed aan de verschillende bestuursniveaus die eigen zijn aan het Belgische politieke landschap en de manier waarop deze entiteiten met elkaar samenwerken. Hierin wordt dieper ingegaan op de bevoegdheden van ieder niveau om autonoom te beslissen over inkomsten en bevoegdheden, het regelgevend proces dat hiermee gepaard gaat, en ten slotte het relevante begrotingsproces. Ook worden de verschillende instellingen bestudeerd die een belangrijke rol spelen in de analyse van de overheidsfinanciën, zowel op nationaal niveau (bv. de Nationale Bank van België, het Federaal Planbureau, de Hoge Raad van Financiën en het Rekenhof) als op internationaal niveau (de Europese Commissie, de Europese Rekenkamer en het Europees Stabiliteitsmechanisme).
In de cursus worden verschillende gastdocenten uitgenodigd met technische expertise en beleidservaring, zoals Johan De Cooman en Annemie Turtelboom.
Na deze cursus is een student in staat de verschillende entiteiten actief op de diverse beleidsniveaus van elkaar te onderscheiden, de onderlinge verbanden tussen hen te beschrijven en recente gebeurtenissen m.b.t. publieke financiën op lokaal, regionaal, federaal en Europees niveau naar dit referentiekader te vertalen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Medewerking tijdens de les |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|