Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
De student heeft tot op heden alle opleidingsonderdelen opgenomen in volgend studieprogramma om het onderliggende bachelordiploma te kunnen behalen
|
|
|
bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
|
|
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Ondernemerschap (1699)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master TEW-IO | Verplicht | 162 | 6,0 | 12 | 150 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids-en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is in staat om op strategisch niveau na te denken
De student is in staat om proactief bedrijven te benaderen en te overtuigen om deel te nemen aan het project
De student kan in groep functioneren
De student kan professioneel communiceren in een bedrijfscontext
De student is in staat om kritisch te te denken, verschillende perspectieven te analyseren, informatie te evalueren en creatieve oplossingen te bedenken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel (2e sem) voeren de studenten (in groepsverband) een praktijkproject uit bij een bestaand bedrijf omtrent een op voorhand gedefinieerde probleemstelling. De probleemstelling wordt idealiter door de CV geformuleerd en bevat belangrijke ondernemerschap-gerelateerde thema’s die de masterstudent IO doorheen zijn/haar opleiding reeds gezien heeft. Aan de hand van reeds opgedane theoretische kennis rond innovatie en ondernemerschap, analyseert de student het strategisch beleid van de onderneming en formuleert academisch onderbouwde adviezen die de ondernemer in de praktijk kan omzetten. De probleemstelling is specifiek gericht op het creëren van toegevoegde waarde voor de ondernemer en zijn directe omgeving. Samenwerkingen zijn mogelijk met bedrijven uit verschillende sectoren. De student gaat zelf proactief mee op zoek naar een bedrijf.
Globale topic: groeistrategie uittekenen voor een bestaand bedrijf met groeiambities:
- In kaart brengen van de huidige bedrijfsstrategie (as-is situatie) obv PTW-framework
- Meerdere groei-opties formuleren en hieruit een geschikte groei-optie kiezen (cf. reverse engeneering techniek + testen meest cruciale assumpties, i.e. marktonderzoek)
- Bepalen van een groeistrategie (to-be scenatio; ism het bedrijf) obv PTW-framework
- Roadmap opstellen met concrete actiepunten + timetable & inzoomen op mogelijke obstakels en hoe hiermee om te gaan
Elke fase moet gevalideerd worden met de CEO. De student is minstens 5 werkdagen fysiek aanwezig bij het bedrijf.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
|
|
|
Praktijkproject ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | 5% staat op proces/mogelijke peer evaluatie, 25% op attitude. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De specifieke regels met betrekking tot herkansing van het bedrijfsproject zijn opgenomen in de studieleidraad (zie Blackboard). |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Playing to WIn: How Strategy really works,A. G. Lafley, Roger L. Martin, L.J.,Harvard Business Review Press,9781422187395 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|