Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Basic Engineering Skills (3825)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| BK 1.3 De student heeft kennis van de principes van structuurmechanica. | | | - BC
| De student heeft kennis van de algemene basisprincipes van structuurmechanica om een eenvoudige constructie op te bouwen. | | - DC
| BK 1.4 De student kent de principes van grondmechanica. | | | - BC
| De student heeft kennis van de algemene basisprincipes van grondmechanica betreffende een eenvoudige constructie. | | - DC
| BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde. | | | - BC
| De student heeft basiskennis van de eigenschappen van materialen in de bouwkunde om een eenvoudige constructie op te bouwen. | | - DC
| BK 1.7 De student heeft kennis van landmeetkundige methodes. | | | - BC
| De student heeft basiskennis van hoogte- en opmetingspeilen om een eenvoudige constructie te kunnen inplannen, een riolering te kunnen ontwerpen, etc. | | - DC
| BK 1.11 De student heeft kennis van de principes van grafische communicatie. | | | - BC
| De student heeft kennis van grafische vaktaal en tekenconventies. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| BK 2.1 De student kan 3-D redeneren. | | | - BC
| De student kan een 2-D plan vertalen naar een 3-D visualisatie en vice versa zowel analoog als digitaal. | | | - BC
| De student ontwikkelt een ruimtelijk inzicht. | | - DC
| BK 2.5 De student heeft inzicht in de manier waarop materialen worden verwerkt tot constructieonderdelen. | | | - BC
| De student begrijpt hoe verschillende materialen kunnen gecombineerd worden tot een constructie. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan de nodige bouwkundige informatie verzamelen uit gangbare digitale bronnen en normen (professionele websites). | | - DC
| 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen. | | | - BC
| De student kan zelfstandig meetresultaten verzamelen ifv het opmaken van bouwkundige plannen. | | | - BC
| De student kan de nodige meetresultaten uit een digitale tekening verwerven in het kader van het opmaken van een meetstaat (oppervlaktes, volumes, …). | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan communiceren in correct bouwkundig vakjargon. | | - DC
| 9.3 De student kan correct, gestructureerd en gepast grafisch communiceren. | | | - BC
| De student kan correct bouwkundig en planmatig communiceren (planlayout) en aldus een set van bouwkundige tekeningen en verworven omgevingsinfo gestructureerd tot een plangeheel vertalen. | | | - BC
| De student communiceert door middel van correcte bouwkundige tekenconventies voor zowel het tekenen als het opmaken van bouwkundige plannen (bv. lijntypes en -diktes, maatlijnen, ... ) alsook de symbolische voorstellingen van de bijhorende bouwtechnische legende. | | | - BC
| De student kan een leesbare, correcte en volledige technische bouwkundige tekening opstellen. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student streeft op alle gebied volledigheid, nauwkeurigheid en leesbaarheid na in zijn schriftelijke communicatie. | | | - BC
| De student denkt actief na over de optimale opbouw van constructies. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel behoort tot het leerdomein Bouwpraktijk en sluit aan bij de leerdomeinen Gebouwen en Infrastructuur. Het bereidt de studenten vooral voor op de opleidingsonderdelen Infrastructuur 2 en de Stage-Bouwkunde.
|
|
|
De reeds verworven basiskennis inzake het uittekenen van een bouwkundige constructie in Autocad uit voorgaand jaar wordt initieel uitgebreid tot een hoger niveau waardoor de student in staat is om efficiënter uitgebreidere bouwtechnische tekeningen op te zetten, te detailleren en de nodige bouwkundige info op aan te brengen. Anderzijds wordt de 2D vertaling uitgebreid met het leren opzetten van een bouwkundige 3D-visualisatie in Sketchup (constructie en/of bouwknoop, 2D -> 3D) ten einde de visuele neerslag te kunnen gebruiken als schriftelijk hulpmiddel in een bouwproces (bv dummy-proof detaillering). Aanvullend wordt ook de basis van een 2D- en 3D-rekensoftwarepakket aangeleerd zodat de student de brug leert maken naar de stabiliteitstechnische uitwerking van een constructie, uitgaand van een snelle link vanuit de 2D-Autocadplannen als import-basis.
De technische plannen van de atelierwoning uit 1ba zullen opnieuw als leidraad genomen worden doorheen de cursus. Vooral de situatie van de ondergrond zal verder geanalyseerd worden, zodoende hierop bouwkundig te kunnen anticiperen (voorafgaand aan de verdere uitwerking van een project en latere reële bouwproces). De geraadpleegde digitale bronnen dienen te worden geintegreerd in het Autocadpakket ten einde een complete visualisatie op te kunnen zetten van zowel voorstudie als uitwerking van een bouwproject. De set plannen zal aangevuld worden met zowel funderings-als rioleringsplannen. Ten slotte zal er gekeken worden naar de bovenbouw van het project dmv digitaal te raadplegen bronnen met standaarddetails gebaseerd op WTCB documentatie.
Hierdoor maakt de student zich een zo breed mogelijke bouwkennis eigen en leert een constructie van bodem tot top in kaart te brengen op basis van voorafgaande bouwtechnische analyse. Door de 2D als 3D digitale uitwerking, zowel technisch, visueel als rekenkundig, verwerft de student een holistisch inzicht in een constructie en leer bouwtechnisch en visueel te communiceren naar de andere partners in een bouwproces met het oog op een zo vlot mogelijk verloop van de werf in uitvoering (Computer Aided Construction).
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Alle lesmateriaal (slides, notities, samenvattingen ..) betreffende de gegeven lessen mogen gebruikt worden tijdens de vaardigheidstoets, behalve andere digitale tekeningen dan degene die door de docent worden aangereikt tijdens de test. Het schriftelijk gedeelte van de evaluatie is gesloten boek. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het evaluatiemoment in het kader van de permanente evaluatie. |
|
|
|
Gevolg | Bij ongewettigde afwezigheid voor het evaluatiemoment volgt er een code A. |
|
|
|
Extra info | Voor alle opdrachten/testen van de permanente evaluatie is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de permanente evaluatie. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | - De kennis- en vaardigheidstoets kan herkanst worden. - De take-home opdracht kan niet herkanst worden. De punten van de opdracht in eerste examenkans blijven behouden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides en oefeningen via het elektronisch leerplatform
Softwarepakketten: Autocad, Sketchup, 12Build en Diamonds op eigen laptop (studentenlicenties door student aan te schaffen, Sketchup betalend voor één jaar, rest via Uhasselt-account aan te vragen, zie instructie lesgever) |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Digitaal platform WTCB en NBN |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld
De lessen worden gegeven door een werkveldspecialist en de context van de cursus vindt zijn oorsprong in reële praktijksituaties.
Duurzaamheidsaspecten De nadruk ligt op de duurzame bouwconstructie waarbij alle basisaspecten inzake ondergrond, fundering en (grond)waterhuishouding aan de hand van praktische toepassingen worden toegelicht. Op basis van een nieuw softwarepakket leert de student een extra visueel communicatiemiddel aanvullend aan de technische tekeningen. Het doel is een constructie of bouwdetail zo dummy-proof mogelijk te kunnen communiceren in het werkveld om het bouwproces zo duurzaam mogelijk te laten verlopen en bouw- of constructiefouten te minimaliseren. Anderzijds wordt ook de private riolering op perceelsniveau uitgelicht met focus op het verantwoord omgaan met regenwater. Hierbij wordt ingegaan op de ecologische en economische aspecten, en ook ingespeeld op een maatschappelijk bewustzijn inzake de hedendaagse problematiek van regenwater.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|