Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Celcommunicatie en biochemie (3905)
|
11.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Borst, buik en bekken (3903)
|
11.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 297 | 11,0 | 297 | 11,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en de mens an sich, in normale en pathologische toestand, in interactie met de omgeving. De bachelor kan in preklinische fase klinisch redeneren aan de hand van de aangeleerde kennis. | | - DC
| DC1.1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de invloed van de biopsychosiciale aspecten van de gezondheid. | | - DC
| DC1.2 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cellen en weefsels in normale en pathologische toestand. | | - DC
| DC1.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de organen en het menselijk lichaam in normale en pathologische omstandigheden. | | - DC
| DC1.4 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis en inzicht over hoe geslacht, leeftijd, levensfase en biologische processen een invloed hebben op gezondheid, ziekte en passende zorg, en welke invloed psychosociale aspecten hierop kunnen hebben. | | - DC
| DC 1.5 De bachelor in de geneeskunde gebruikt de kennis uit de klinische en biomedische wetenschappen om veel voorkomende medische problemen te identificeren, te analyseren en vervolgens te komen tot een onderbouwde diagnostische aanpak en behandeling. | | - DC
| DC 1.6 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met de principes van evidence based medicine en kan de passende richtlijnen opzoeken, kritisch beoordelen en gebruiken. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC 7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | | - DC
| DC 7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag. | | - DC
| DC 7.3 De bachelor in de geneeskunde neemt zijn verantwoordelijkheid op om tijdig in orde te zijn met administratieve vereisten. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | | - DC
| DC 9.1 De bachelor in de geneeskunde kent de individuele en collectieve determinanten van gezondheidsgerelateerd en hulpzoekend gedrag. | | - DC
| DC 9.2 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met specifieke thema''s in de gezondheidsbevordering, waaronder volksgezondheid, leefstijlgerelateerde gezondheidsrisico''s en gezondheidszorg voor kwetsbare groepen. | | - DC
| DC 9.3 De bachelor in de geneeskunde kan een voorstel formuleren dat de gezondheid van individuen en de gemeenschap als geheel bevordert. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren. | | - DC
| DC 12.2 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste wetenschappelijke bronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | | - DC
| DC 12.6 De bachelor in de geneeskunde kan kritisch reflecteren over de limitaties van onderzoek. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | | - DC
| DC 13.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschouwen en bevorderen. | | - DC
| DC 13.3 De bachelor in de geneeskunde toont bereidheid tot levenslang leren. | - EC
| EC 14 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | | - DC
| DC 14.5 De bachelor in de geneeskunde vertoont passend professioneel gedrag in diverse situaties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Zie doelstellingen/inhoud van de OPO's:
- Borst, buik en bekken
- Celcommunicatie en biochemie
|
|
|
- De student(e) heeft inzicht in het koolhydraten-, vet- en stikstofmetabolisme en de energiesystemen i.e. de metabole paden, hun (hormonale) regeling, wisselwerking en compartimentering.
- De student(e) heeft inzicht in de systemische metabole adaptaties in functie van de voedingstoestand ter bewaring van de glucose-, lipiden- en ammoniumhomeostase en het belang van endocriene hormonen in dit gebeuren.
- De student(e) heeft inzicht in de metabole adaptaties in functie van de geleverde inspanning ter bewaring van de energiehomeostase in de cel.
- De student(e) doet praktijkervaring op met inspanningstesten.
- De student(e) kan op basis van de normale stofwisselingsprocessen geselecteerde voorbeelden uit de pathologische biochemie beredeneren.
- De student(e) heeft inzicht in de metabole adaptaties bij een toestand van gestoorde glucosehomeostase (diabetes mellitus type I en type II), gestoorde lipidenhomeostase (obesitas) en vermoeidheid.
- De student(e) kent (het belang van) gezonde voeding.
- De student(e) kan het gebruik van hyperselectieve diëten in de metabole geneeskunde beredeneren.
- De student(e) heeft inzicht in de normale bouw en functie van de endocriene klieren.
- De student(e) heeft inzicht in de structuur, de functie en de regulatie van de hormonen.
- De student(e) kan een aantal klinische casussen over endocriene pathologie beredeneren samen met hun gebruikelijke behandelingswijze.
- De student(e) kan een aantal klinische dynamische testen beredeneren op basis van de kennis van de endocriene feedback regulatiesystemen.
- De student(e) begrijpt de gebruikelijke methoden voor hormonale bepaling met hun mogelijkheden en begrenzingen.
- De student(e) leert theoretische kennis te integreren en te toetsen aan klinische situaties
- De student(e) kan zelfstandig een probleemgestuurde zoekopdracht uitvoeren.
- De student(e) begrijpt het werkingsmechanisme van verschillende klassen van geneesmiddelen in het bijzonder deze die inwerken op de hypofyse, hypothalamus en schildklier en bij uitbreiding, de klasse van de (synthetische) glucocortiocoïden.
- De student(e) kan de al dan niet gewenste effecten van deze klassen van geneesmiddelen interpreteren en herkennen.
- De student(e) kent de contra-indicaties die relevant zijn voor de geneesmiddelenkeuze in een klinische context.
- De student(e) kan een gemotiveerd farmacotherapeutisch voorstel formuleren voor de behandeling van een selectie van endocriene (hypothyroïdie, acromegalie en diabetes mellitus type I) en metabole ziektebeelden (diabetes mellitus type II en hyperlipidemie).
- De student(e) begrijpt het proces van ontwikkeling, evaluatie, registratie en terugbetaling van geneesmiddelen toegepast op PCSK-9 inhibitoren.
|
|
|
|
|
|
|
COO ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Kliniekcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 11,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan alle practica en de integratiecasussen is verplicht.
De evaluatie van het kwartiel bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen (de meerkeuzetoets en de kwartieltoets) dient de student minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een verplichte activiteit neemt de student contact op met de coördinerend verantwoordelijke om een ad hoc regeling uit te werken. Een student die ongewettigd afwezig is, maakt een alternatieve opdracht en dient deze in volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode.
Een student die op een onderdeel van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel in zijn studentendossier ‘F’ (fail). Dit eindcijfer is niet tolereerbaar. Een student die voor alle onderdelen van de evaluatie minstens een 8/20 scoort, wordt een gewogen gemiddelde van de punten gemaakt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Dit eindcijfer is tolereerbaar.
Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen. |
|
|
|
Extra info | De meerkeuzetoets (4sp) wordt afgenomen op de dag van de kwartieltoets (7sp) in de examenperiode. De meerkeuzetoets wordt afgenomen in Ans met zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Lippincott Illustrated Reviews: Biochemistry,D.R. Ferrier,8e editie,Wolters Kluwer,9781975155117 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Medical Physiology,Rhoades and Bell,Wolters Kluwer
- Katzung & Trevor's pharmacology: Examination board review,A.J. Trevor, B.G. Katzung, M. Kruidering-Hall,Mc Graw Hill
- Human Histology,A. Stevens, J. Lowe,Elsevier
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|