Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: kinesiologie deel 1 (3915) en kinesiologie deel 2 (3917).
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kan zelfstandig een kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren van het onderste lidmaat (heup, knie en enkel/voet regio), met inbegrip van de principes van het klinisch redeneren. | | - DC
| De student kan zelfstandig een kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren van het bovenste lidmaat (schouder, elleboog en pols/hand regio), met inbegrip van de principes van het klinisch redeneren. | | - DC
| De student kan de anatomie, pathologie, biomechanica en diagnostiek van het onderste lidmaat beschrijven en verklaren. | | - DC
| De student kan de anatomie, pathologie, biomechanica en diagnostiek van het bovenste lidmaat beschrijven en verklaren. | | - DC
| De student kan de anatomie, pathologie, biomechanica en diagnostiek van de cervicale en lumbale wervelkolom beschrijven en verklaren. | | - DC
| De student kan zelfstandig een kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren van de cervicale en lumbale wervelkolom in functie van de pathologie met inbegrip van de principes van revalidatie en klinisch redeneren. | | - DC
| De student kent de rode vlaggen voor doorverwijzing naar een specialist. | - EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan op een gepaste wijze communiceren met een patiënt in moeilijke situaties. | | | - BC
| De student kan op gepaste wijze omgaan met de emoties van een patiënt. | | | - BC
| De student kan op gepaste wijze omgaan met conflictsituaties in de kinesitherapeut-patiënt relatie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica van translaties en rotaties, massamiddelpunt, dynamica en statica, arbeid/ energie/ vermogen en interne biomechanica) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/arthrokinematica voor het onderste en bovenste lidmaat en de wervelkolom.
|
De student kan de anatomische taal (vlakken, assen, richtingen) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste en bovenste lidmaat en voor de wervelkolom.
|
De student kan de basisprincipes osteo- en arthrokinematica (rollen, glijden, spinrotatie) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste en bovenste lidmaat en de wervelkolom.
|
De student kan de basisprincipes van kinesitherapeutisch handelen (incl. inspectie en palpatie) gebruiken, hanteren en toepassen voor het onderste en bovenste lidmaat en de wervelkolom
|
|
|
In dit blok komen respectievelijk aan bod: de pathologie en diagnostiek bij musculoskeletale aandoeningen van de wervelkolom, het onderste en bovenste lidmaat aan de hand van casuïstiek in de digitale leerpaden, werkzittingen en practica. Hierbij gaat de aandacht speciaal uit naar algemene informatie over pathologie, beperkingen in biopsychosociale context, directe toegang (gele en rode vlaggen), belasting/belastbaarheid van weefsels, somatisch onvoldoende verklaarbare lichamelijke klachten, het klinisch redeneren, pijnmechanismen, stress en burn-out, traumagerelateerde stoornissen, toegepaste pathobiomechanica, diagnostiek bij musculoskeletale aandoeningen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelcijfer gebeurt enkel als er pass (zie 'voorwaarden/gevolg') behaald wordt op de opdracht. In geval er een fail behaald wordt zal er een alternatieve opdracht aangeboden worden (zie 'tweede examenkans') |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen (*), de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘mondeling examen + praktijkexamen’). Het relatieve gewicht van elk onderdeel wordt hierbij niet in rekening gebracht. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. (*) Onderdeel 1= 'schriftelijk examen'; Onderdeel 2= 'mondeling examen + praktijkexamen' 2) De student dient een pass te behalen op de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (opdracht communicator) |
|
|
|
Gevolg | 1) Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. 2) Indien de student een fail behaalt op de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (opdracht communicator) wordt er van de niet afgeronde eindscore (nadat de compensatieregel al werd toegepast) 1 punt afgetrokken. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatievorm van de evaluatie tijdens de examenperiode (schriftelijk, mondeling en praktijkexamen) is dezelfde als in eerste zittijd. Voor de mondelingen evaluatie tijdens de onderwijsperiode wordt een alternatieve opdracht voorzien (schriftelijke opdracht). Enkel het deel (opdracht communicator) waarop een fail gehaald werd, dient hernomen te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Gezondheidspsychologie,Val Morrison & Paul Bennett,4e editie,Pearson Benelux B.V,9789043034579 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Functionele anatomie van de beweging,Frank Vandenabeele & Anouk Agten,1,Acco,9789463799980
- Psychiatrie: een inleiding,Nevid, J.S., Rathus, S.A., Greene, B.,10de,Pearson,9789043033541
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer Functioneren bij musculoskeletale aandoeningen – Practica, Acco, 9789463798150 |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Musculoskeletale aandoeningen: Orthopedie en traumatologie,Johan Bellemans en Jan Victor,ACCO,9789033493133 |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica van translaties en rotaties, massamiddelpunt, dynamica en statica, arbeid/ energie/ vermogen en interne biomechanica) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/arthrokinematica voor het onderste en bovenste lidmaat en de wervelkolom.
|
De student kan de anatomische taal (vlakken, assen, richtingen) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste en bovenste lidmaat en voor de wervelkolom.
|
De student kan de basisprincipes osteo- en arthrokinematica (rollen, glijden, spinrotatie) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/ arthrokinematica voor het onderste en bovenste lidmaat en de wervelkolom.
|
De student kan de basisprincipes van kinesitherapeutisch handelen (incl. inspectie en palpatie) gebruiken, hanteren en toepassen voor het onderste en bovenste lidmaat en de wervelkolom
|
|
|
In dit blok komen respectievelijk aan bod: de pathologie en diagnostiek bij musculoskeletale aandoeningen van de wervelkolom, het onderste en bovenste lidmaat aan de hand van casuïstiek in de digitale leerpaden, werkzittingen en practica. Hierbij gaat de aandacht speciaal uit naar algemene informatie over pathologie, beperkingen in biopsychosociale context, directe toegang (gele en rode vlaggen), belasting/belastbaarheid van weefsels, somatisch onvoldoende verklaarbare lichamelijke klachten, het klinisch redeneren, pijnmechanismen, stress en burn-out, traumagerelateerde stoornissen, toegepaste pathobiomechanica, diagnostiek bij musculoskeletale aandoeningen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelcijfer gebeurt enkel als er pass (zie 'voorwaarden/gevolg') behaald wordt op de opdracht. In geval er een fail behaald wordt zal er een alternatieve opdracht aangeboden worden (zie 'tweede examenkans') |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen (*), de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘mondeling examen + praktijkexamen’). Het relatieve gewicht van elk onderdeel wordt hierbij niet in rekening gebracht. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. (*) Onderdeel 1= 'schriftelijk examen'; Onderdeel 2= 'mondeling examen + praktijkexamen' 2) De student dient een pass te behalen op de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (opdracht communicator) |
|
|
|
Gevolg | 1) Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. 2) Indien de student een fail behaalt op de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (opdracht communicator) wordt er van de niet afgeronde eindscore (nadat de compensatieregel al werd toegepast) 1 punt afgetrokken. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Gezondheidspsychologie,Val Morrison & Paul Bennett,4e editie,Pearson Benelux B.V,9789043034579 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Functionele anatomie van de beweging,Frank Vandenabeele & Anouk Agten,1,Acco,9789463799980
- Psychiatrie: een inleiding,Nevid, J.S., Rathus, S.A., Greene, B.,10de,Pearson,9789043033541
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer Functioneren bij musculoskeletale aandoeningen – Practica, Acco, 9789463798150 |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Musculoskeletale aandoeningen: Orthopedie en traumatologie,Johan Bellemans en Jan Victor,ACCO,9789033493133 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|