Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek economie basis (4167)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de economie jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de economie verkort traject | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voor dit opleidingsonderdeel wordt verwacht dat je vakinhoudelijke kennis over economie en bedrijfswetenschappen hebt of aan het verwerven bent op masterniveau. Er wordt in dit opleidingsonderdeel immers geen nieuwe vakinhoudelijke kennis in het wetenschapsdomein economie en bedrijfswetenschappen aangebracht. Er wordt verwacht dat je die kennis zelfstandig kan opfrissen en/of actualiseren.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel (OPO) 'Vakdidactiek economie verdieping' verdiepen en verbreden we de competenties bereikt in het OPO 'Vakdidactiek economie basis'. In ‘vakdidactiek economie basis’ leerde je hoe je een krachtige leeromgeving en lesvoorbereidingen voor de lessen economie kan ontwerpen, en proefde je tijdens de microteachings van de DEM/DOE-cyclus van het lesgeven. In ‘Vakdidactiek economie verdieping’ verdiepen we je competenties van de leerlijn vakdidactiek aan de hand van de volgende bouwstenen:
- inclusief economie-onderwijs;
- innovatief economie-onderwijs;
- leren in samenhang met sleutelcompetenties.
De onderstaande leerinhouden komen aan bod in de bouwsteen inclusief economie-onderwijs:
- binnenklasdifferentiatie en inclusief onderwijs in de praktijk;
- taalgericht economie-onderwijs en content and language integrated learning (CLIL);
- gender- en cultureel responsief economie-onderwijs;
- groeigericht evalueren.
De onderstaande leerinhouden komen aan bod in de bouwsteen leren in samenhang met sleutelcompetenties.
- economische en financiële geletterdheid;
- ondernemingszin en ondernemerschap;
- onderzoekscompetenties.
De onderstaande leerinhouden komen aan bod in de bouwsteen innovatief economie-onderwijs:
- organisatie van een bedrijfsbezoek en/of excursie;
- klasexperimenten in het economie-onderwijs;
- het gebruik van generatieve AI in de lessen economie;
- onderwijskwaliteit: doorlichting en pedagogische begeleiding.
|
|
|
|
|
|
|
Conferentie/symposium ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 100 % |
|
Andere: | Examentaak met mondelinge toelichting |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het mondelinge examen is open boek. Je mag de handboeken en al het cursusmateriaal op Blackboard gebruiken. Je mag dus gebruik maken van je laptop bij de schriftelijke voorbereiding, maar het is verboden te communiceren tijdens de schriftelijke voorbereiding. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Vakdidactiek voor leraren economie,Fastré, Lucien; Tulleneers, Veerle; Vlayen, Karolien,Laatste editie,Lannoo campus,9789401444453 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De slides van de hoorcolleges en bijkomende, verplichte literatuur (wetenschappelijk onderzoek) worden ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Onderwijs voor de 21ste eeuw,Kris Van den Branden,Acco,9789462922853 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|