Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4170)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4459)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel vakdidactiek architectuur verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in de domeinen architectuurontwerp en bouwkunde. Doorheen het semester komen er theoretische vakdidactische onderwerpen aan bod, maar wordt er ook gereflecteerd en geoefend aan de hand van geïntegreerde opdrachten en korte didactische oefeningen.
Theoretische vakdidactische onderwerpen:
- opbouw leerplannen secundair onderwijs in het domein architectuurontwerp & bouwkunde
- uitwerken van een verkort lesvoorbereidingsformulier (grafische voorstelling lesverloop)
- ontwikkelen vakspecifiek leermateriaal: afbakenen leerinhouden, ontwerp van leermateriaal, formuleren en instrueren van vakspecifieke opdrachten
- verdieping van vakspecifieke werkvormen: ontwerpbegeleiding, werkvormen in een ateliercontext, demonstratie m.b.t. psychomotorische vaardigheden, ICT-toepassingen (CAD lessen, ontwikkelen van tutorials en kennisclips), organisatie van extra-muros activiteiten
- verdieping van vakspecifieke evaluatie: jurysystemen, mondelinge en schriftelijke feedback, kritische zelfevaluatie als affectieve vaardigheid, leergesprekken
- binnenklasdifferentiatie in het domein architectuurontwerp & bouwkunde
- e-learning, kennisclips & demonstratietutorials
Praktijkgerichte opdrachten:
- KORTE DIDACTISCHE OPDRACHTEN (KDO's): herwerken van een bestaand lesvoorbereidingsformulier tot een verkorte variant + keuze- zelfstudieopdrachten m.b.t. de theoretische concepten.
- GROTE DIDACTISCHE OPRDACHTEN (GDO's):
1. GDO.A (architectuur): uitwerken van een leerlijn en een les met focus op architectuurontwerp in de tweede graad van het secundair onderwijs (KSO): uitwerken van een vakspecifieke opdracht , uitvoeren van vakspecifieke werkvormen (demonstratie + instructie) met aandacht voor differentiatie, uitwerking en implementatie van een evaluatiefiche, uitwerken van een demonstratietutorial. GDO.A als geheel wordt gepresenteerd aan een externe jury.
2. GDO.B (bouw): uitwerken van een projectbundel bouw (vakspecifiek leermateriaal + didactische wenken) in team met een praktijkleerkracht in de context van het BSO of TSO.
3. GDO.R (reflectie): 2 reflectie's m.b.t. visie leraarschap + vakdidactiek architectuur.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
Andere: | KDO's (15%) + GDO ARCHITECTUUR (45%) |
|
|
|
|
|
Ander examen | 40 % |
|
Andere: | GDO BOUW (25%) + GDO REFLECTIE (15%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (KDO's + GDO ARCHITECTUUR + GDO BOUW + GDO REFLECTIE) minstens 8/20 te behalen. 2. Alle deeltaken worden ingediend op de afgesproken deadlines. |
|
|
|
Gevolg | 1. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie (KDO's + GDO ARCHITECTUUR + GDO BOUW + GDO REFLECTIE) minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. 2. Deeltaken die niet op de afgesproken deadline worden ingeleverd krijgen een beoordeling van 0/20. |
|
|
|
Extra info | Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid vd student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Iedere afwezigheid dient voorafgaandelijk gecommuniceerd te worden of nadien gewettigd te worden d.m.v. een doktersattest. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Elk evaluatieonderdeel (permanente evaluatie 60% + GDO BOUW & REFLECTIE 40%) waarvoor een onvoldoende werd behaald dient herkanst te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal (bv. powerpoints van de lessen) wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Anders evalueren,Filip Dochy, Wouter Schelfhout, Steven Janssens,LannooCampus,9789020953480
- Leren & onderwijzen, inleiding tot de algemene didactiek,Roger Standaert, Firmin Troch, Inge Peeters, Ilse Stroobants,7,Acco,9789463444118
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel vakdidactiek architectuur verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in de domeinen architectuurontwerp en bouwkunde. Doorheen het semester komen er theoretische vakdidactische onderwerpen aan bod, maar wordt er ook gereflecteerd en geoefend aan de hand van geïntegreerde opdrachten en korte didactische oefeningen.
Theoretische vakdidactische onderwerpen:
- opbouw leerplannen secundair onderwijs in het domein architectuurontwerp & bouwkunde
- uitwerken van een verkort lesvoorbereidingsformulier (grafische voorstelling lesverloop)
- ontwikkelen vakspecifiek leermateriaal: afbakenen leerinhouden, ontwerp van leermateriaal, formuleren en instrueren van vakspecifieke opdrachten
- verdieping van vakspecifieke werkvormen: ontwerpbegeleiding, werkvormen in een ateliercontext, demonstratie m.b.t. psychomotorische vaardigheden, ICT-toepassingen (CAD lessen, ontwikkelen van tutorials en kennisclips), organisatie van extra-muros activiteiten
- verdieping van vakspecifieke evaluatie: jurysystemen, mondelinge en schriftelijke feedback, kritische zelfevaluatie als affectieve vaardigheid, leergesprekken
- binnenklasdifferentiatie in het domein architectuurontwerp & bouwkunde
- e-learning, kennisclips & demonstratietutorials
Praktijkgerichte opdrachten:
- KORTE DIDACTISCHE OPDRACHTEN (KDO's): herwerken van een bestaand lesvoorbereidingsformulier tot een verkorte variant + keuze- zelfstudieopdrachten m.b.t. de theoretische concepten.
- GROTE DIDACTISCHE OPRDACHTEN (GDO's):
1. GDO.A (architectuur): uitwerken van een leerlijn en een les met focus op architectuurontwerp in de tweede graad van het secundair onderwijs (KSO): uitwerken van een vakspecifieke opdracht , uitvoeren van vakspecifieke werkvormen (demonstratie + instructie) met aandacht voor differentiatie, uitwerking en implementatie van een evaluatiefiche, uitwerken van een demonstratietutorial. GDO.A als geheel wordt gepresenteerd aan een externe jury.
2. GDO.B (bouw): uitwerken van een projectbundel bouw (vakspecifiek leermatreiaal + didactische wenken) in team met een praktijkleerkracht in de context van het BSO of TSO.
3. GDO.R (reflectie): 2 reflectie's m.b.t. visie leraarschap + vakdidactiek architectuur.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
Andere: | KDO's (15%) + GDO ARCHITECTUUR (45%) |
|
|
|
|
|
Ander examen | 40 % |
|
Andere: | GDO BOUW (25%) + GDO REFLECTIE (15%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (KDO's + GDO ARCHITECTUUR + GDO BOUW + GDO REFLECTIE) minstens 8/20 te behalen. 2. Alle deeltaken worden ingediend op de afgesproken deadlines. |
|
|
|
Gevolg | 1. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie (KDO's + GDO ARCHITECTUUR + GDO BOUW + GDO REFLECTIE) minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. 2. Deeltaken die niet op de afgesproken deadline worden ingeleverd krijgen een beoordeling van 0/20. |
|
|
|
Extra info | Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid vd student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Iedere afwezigheid dient voorafgaandelijk gecommuniceerd te worden of nadien gewettigd te worden d.m.v. een doktersattest. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Elk evaluatieonderdeel (permanente evaluatie 60% + GDO BOUW & REFLECTIE 40%) waarvoor een onvoldoende werd behaald dient herkanst te worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal (bv. powerpoints van de lessen) wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Anders evalueren,Filip Dochy, Wouter Schelfhout, Steven Janssens,LannooCampus,9789020953480
- Leren & onderwijzen, inleiding tot de algemene didactiek,Roger Standaert, Firmin Troch, Inge Peeters, Ilse Stroobants,7,Acco,9789463444118
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|