Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek gezondheidswetenschappen (4175)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie vakdidactiek medische wetenschappen en 1 vakdidactiek W&T | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de gezondheidsprincipes, het ontstaan van leefstijlgerelateerde aandoeningen en het huidige preventief gezondheidsbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Volgende begincompetenties worden verwacht: - De student kan een lesvoorbereiding opmaken conform de richtlijnen van de educatieve masteropleiding aan UHasselt. - De student kan een leerplan en leerplandoelstelling selecteren m.b.t. tot gezondheidswetenschappen. - De student kan correcte lesdoelen formuleren i.f.v. de leerplandoelstelling(en) en beginsituatie van de lerenden. - De student kan correcte en relevante leerinhoud selecteren met als doel de vooropgestelde lesdoelstellingen te bereiken. - De student kan gepaste activerende werkvormen selecteren om de lesdoelstellingen te bereiken. - De student beschikt over de vereiste inhoudelijke expertise, vertaalt de inhouden naar een gepast abstractieniveau en speelt vlot en correct in op de vragen en antwoorden van de lerenden. - De student kan gepaste differentiërende werkvormen selecteren. - De student kan geschikte evaluatievormen (formatief en summatief) selecteren om de lesdoelstellingen te toetsen.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden de vakdidactische competenties, die eerder zijn opgedaan in het opleidingsonderdeel 'vakdidactiek gezondheidswetenschappen', verder uitgediept en toegepast op complexe onderwijssituaties binnen de context van de medische wetenschappen. Concreet komen volgende inhouden aan bod:
- Onderzoekscompetenties en onderzoekend leren
- Organiseren en evalueren van praktijkgericht onderwijs in de medische wetenschappen (onderzoekspractica, vaardigheidstraining, skillslabs, …)
- Organiseren en evalueren van stages in de medische wetenschappen
- Blended onderwijs, ICT en nieuwe media binnen onderwijs in medische wetenschappen
- Aandacht voor aanschouwelijkheid binnen onderwijs in de medische wetenschappen
- Gezondheidsbeleid
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Microteaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Andere: | Combinatie van verschillende opdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen. Voor beide onderdelen dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
Aanwezigheid tijdens de microteachings en gastlezing is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een van beide onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar.
Een student die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer van de verplichte activiteiten, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een “N ongewettigd afwezig” en dient deze verplichte activiteit het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie 1 vakdidactiek GZW en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie algemeen met 1 vakdidactiek GZW | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de gezondheidsprincipes, het ontstaan van leefstijlgerelateerde aandoeningen en het huidige preventief gezondheidsbeleid. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Volgende begincompetenties worden verwacht: - De student kan een lesvoorbereiding opmaken conform de richtlijnen van de educatieve masteropleiding aan UHasselt. - De student kan een leerplan en leerplandoelstelling selecteren m.b.t. tot gezondheidswetenschappen. - De student kan correcte lesdoelen formuleren i.f.v. de leerplandoelstelling(en) en beginsituatie van de lerenden. - De student kan correcte en relevante leerinhoud selecteren met als doel de vooropgestelde lesdoelstellingen te bereiken. - De student kan gepaste activerende werkvormen selecteren om de lesdoelstellingen te bereiken. - De student beschikt over de vereiste inhoudelijke expertise, vertaalt de inhouden naar een gepast abstractieniveau en speelt vlot en correct in op de vragen en antwoorden van de lerenden. - De student kan gepaste differentiërende werkvormen selecteren. - De student kan geschikte evaluatievormen (formatief en summatief) selecteren om de lesdoelstellingen te toetsen.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden de vakdidactische competenties, die eerder zijn opgedaan in het opleidingsonderdeel 'vakdidactiek gezondheidswetenschappen', verder uitgediept en toegepast op complexe onderwijssituaties binnen de context van de medische wetenschappen. Concreet komen volgende inhouden aan bod:
- Onderzoekscompetenties en onderzoekend leren
- Organiseren en evalueren van praktijkgericht onderwijs in de medische wetenschappen (onderzoekspractica, vaardigheidstraining, skillslabs, …)
- Organiseren en evalueren van stages in de medische wetenschappen
- Blended onderwijs, ICT en nieuwe media binnen onderwijs in medische wetenschappen
- Aandacht voor aanschouwelijkheid binnen onderwijs in de medische wetenschappen
- Gezondheidsbeleid
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Microteaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Andere: | Combinatie van verschillende opdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen. Voor beide onderdelen dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
Aanwezigheid tijdens de microteachings en gastlezing is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een van beide onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar.
Een student die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer van de verplichte activiteiten, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een “N ongewettigd afwezig” en dient deze verplichte activiteit het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|