Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica volledig keuzepakket | Na selectie | 81 | 3,0 | 40 | 41 | 3,0 | Ja | Ja | Niet-numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde is in staat een oplossing voor een probleem te bepalen waarbij maatschappelijke, ethische en sociale aspecten in overweging worden genomen en hiernaar te handelen, door toepassing van basiskennis aangebracht op bachelorniveau. De afgestudeerde kan zelfstandig en kritisch een wetenschappelijk gefundeerd standpunt innemen en verdedigen, ook in informaticagerelateerde maatschappelijke problemen, en hierover kritisch reflecteren. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrowud met problem solving technieken, kan vlot programmeren in meerdere programmeertalen (o.a. Python en C++) en beheerst de basiskennis van bouwstenen van de informatica (computerarchitectuur, databanken, ...).
|
|
|
Ondersteunende taken van een informaticus in de maatschappij opnemen, bijvoorbeeld:
-
Ondersteuning van bachelorstudenten in hun leerproces (peer tutoring).
-
Ondersteuning van informatica-onderwijs in het secundair onderwijs.
-
Initiatieven ondernemen ter verspreiding van de interesse in informatica in de maatschappij.
-
Andere voorstellen van studenten kunnen ingediend worden bij de coördinerend verantwoordelijke.
Studenten worden gecoacht in het verwerven van belangrijke communicatieve vaardigheden nodig om deze taken te kunnen uitvoeren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Intervisie ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aanwezig te zijn tijdens alle inleidende lessen en oefeningen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindscore toegekend maar een "X". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het nodige studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BlackBoard. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel kan gevolgd worden na selectie.
Studenten dien hun motivatie voor dit opleidingsonderdeel aan te tonen via een motivatiebrief.
Er kunnen maximaal 12 studenten deelnemen aan dit opleidingsonderdeel.
Dit opleidingsonderdeel kan slechts 1 keer worden opgenomen in de combinatie van de opleidingen bachelor informatica en master informatica aan UHasselt. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de informatica | Na selectie | 81 | 3,0 | 40 | 41 | 3,0 | Ja | Ja | Niet-numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica houdt rekening met gebruikersaspecten van de informatica. | | - DC
| De student kan relevante gebruikersaspecten van de informatica benoemen. | | - DC
| De student kan rekening houden met doelgerichtheid en bruikbaarheid tijdens de uitvoering van het eigen werk, en heeft daarbij oog voor het respecteren van privacy. | | - DC
| De student kan reflecteren op de doelgerichtheid en bruikbaarheid van het eigen werk en dat van anderen. | | - DC
| De student kan in gesprek gaan met stakeholders om noden en prioriteiten te achterhalen en het eigen werk hierop afstemmen, rekening houdend met o.a. diversiteitsaspecten. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van de ethisch-maatschappelijke context waarin informatica gebruikt wordt. Hij/zij kan ethische en deontologische problemen herkennen en analyseren, en hiernaar handelen. | | - DC
| De student kan maatschappelijke aspecten en uitdagingen gerelateerd aan informatica uitleggen. | | - DC
| De student kan rekening houden met relevante maatschappelijke aspecten en uitdagingen van de informatica tijdens de uitvoering van het eigen werk. | | - DC
| De student kan ethische problemen en dilemma’s gerelateerd aan informatica herkennen en analyseren en een gepaste aanpak formuleren om hiermee om te gaan. | | - DC
| De student kan het belang van integriteit uitleggen en daarnaar handelen. | | - DC
| De student kan de maatschappelijke impact van wetenschap, en in het bijzonder informatica, duiden. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan reflecteren over kritiek en kan op basis hiervan het eigen functioneren aanpassen. | | - DC
| De student kan reflecteren op het eigen functioneren en, indien nodig, bijsturen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrowud met problem solving technieken, kan vlot programmeren in meerdere programmeertalen (o.a. Python en C++) en beheerst de basiskennis van bouwstenen van de informatica (computerarchitectuur, databanken, ...).
|
|
|
Ondersteunende taken van een informaticus in de maatschappij opnemen, bijvoorbeeld:
-
Ondersteuning van bachelorstudenten in hun leerproces (peer tutoring).
-
Ondersteuning van informatica-onderwijs in het secundair onderwijs.
-
Initiatieven ondernemen ter verspreiding van de interesse in informatica in de maatschappij.
-
Andere voorstellen van studenten kunnen ingediend worden bij de coördinerend verantwoordelijke.
Studenten worden gecoacht in het verwerven van belangrijke communicatieve vaardigheden nodig om deze taken te kunnen uitvoeren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Intervisie ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aanwezig te zijn tijdens alle inleidende lessen en oefeningen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindscore toegekend maar een "X". |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het nodige studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BlackBoard. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel kan gevolgd worden na selectie.
Studenten dien hun motivatie voor dit opleidingsonderdeel aan te tonen via een motivatiebrief.
Er kunnen maximaal 12 studenten deelnemen aan dit opleidingsonderdeel.
Dit opleidingsonderdeel kan slechts 1 keer worden opgenomen in de combinatie van de opleidingen bachelor informatica en master informatica aan UHasselt. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|