Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 54 | 2,0 | 54 | 2,0 | 54 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| DC1: De student is in staat om (in groep) de vereiste opdrachten te organiseren en uit te voeren binnen de voorziene tijdsperiode. De docent biedt richtlijnen en kaders die de student hierbij helpen. | | - DC
| DC4: De student leert zichzelf kennen door schriftelijke zelfreflectie en door discussie over zijn/haar werk. | - EC
| EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines. | | - DC
| DC1: De student heeft zicht op het bredere interdisciplinaire kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. | | - DC
| DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen. | - EC
| EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. | | - DC
| DC1: De student reflecteert over de maatschappelijke relevantie van mobiliteitsgerelateerde onderwerpen. | | - DC
| DC2: De student kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren. | | - DC
| DC3: De student kan beredeneren en beschrijven welke invloed stakeholders mogelijk zullen ervaren van een advies en kan hierover een standpunt innemen en dit beargumenteren. | - EC
| EC5: De afgestudeerde wordt bewustgemaakt van en heeft inzicht in het regionale en internationale beleidskader, de gelijkenissen en verschillen inzake mobiliteitsbeleid. De bachelor wordt gestimuleerd om contacten te leggen met diverse (inter)nationale gesprekspartners inzake mobiliteit. | | - DC
| DC1: De student kan relevante beleidskaders identificeren | | - DC
| DC3: De student treedt in interactie met verschillende gesprekspartners in het werkveld. | - EC
| EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen. | | - DC
| DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren. | | - DC
| DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren. | - EC
| EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken. | | - DC
| DC1: De student staat open voor het gedachtegoed van anderen. | | - DC
| DC2: De student kan onderbouwde feedback aan medestudenten geven alsook ontvangen. | | - DC
| DC3: De student werkt actief mee in de groepsdynamische processen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel leren studenten de basisprincipes van debatteren, kritisch reflecteren en schriftelijk argumenteren. De theorie wordt door middel van verschillende opdrachten toegepast op actuele mobiliteitstopics in België en Nederland. Interactieve debatten en discussies trainen studenten in het opbouwen en presenteren van sterke argumenten. Daarnaast ontwikkelen de studenten een kritisch denkvermogen door het analyseren en evalueren van verschillende perspectieven op complexe mobiliteitsproblemen. Schrijfopdrachten en essays helpen de studenten om hun schriftelijke argumentatievaardigheden te verfijnen, met een focus op het duidelijk en gestructureerd verwoorden van hun standpunten.
Dit opleidingsonderdeel bereidt studenten voor op een actieve rol in de discussie en besluitvorming rondom actuele en toekomstige en actuele mobiliteitsthema’s. Het bevordert zowel mondelinge als schriftelijke communicatievaardigheden en stimuleert een actieve en geïnformeerde deelname aan het maatschappelijk debat over mobiliteit. Daarnaast worden de studenten zich bewust van de verschillende belanghebbenden in de mobiliteitswereld. Het voornaamste doel is dat studenten de mobiliteitsactualiteit actief volgen, hier kritisch over reflecteren en debatteren, en de interactie tussen verschillende disciplines ontdekken.
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 85 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student dient deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen. |
|
|
|
Gevolg | 1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) De student krijgt enkel een eindcijfer wanneer alle deelopdrachten in de vorm van een portfolio tijdig zijn ingediend. |
|
|
|
Extra info | Tijdens de tweede zittijd wordt een individuele vervangingsopdracht voorzien, mede gebaseerd op de opdrachten in eerste zittijd. |
|
Periode 2 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student dient deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen. |
|
|
|
Gevolg | 1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) De student krijgt enkel een eindcijfer wanneer alle deelopdrachten in de vorm van een portfolio tijdig zijn ingediend. |
|
|
|
Extra info | Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode houdt in: participatie hoorcolleges en casussessies/werkzittingen en/of tussentijdse voorbereidingen.
De deelpunten praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode (15%) worden overgenomen van eerste zittijd. Voor het resterende deel (85%) wordt een individuele vervangingsopdracht voorzien, mede gebaseerd op de opdrachten in eerste zittijd. |
|
Periode 3 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) De student dient deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen. |
|
|
|
Gevolg | 1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) De student krijgt enkel een eindcijfer wanneer alle deelopdrachten in de vorm van een portfolio tijdig zijn ingediend. |
|
|
|
Extra info | Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode houdt in: participatie hoorcolleges en casussessies/werkzittingen en/of tussentijdse voorbereidingen.
De deelpunten praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode (15%) worden overgenomen van eerste zittijd. Voor het resterende deel (85%) wordt een individuele vervangingsopdracht voorzien, mede gebaseerd op de opdrachten in eerste zittijd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Alle benodigde studiematerialen worden tijdens het academiejaar online geplaatst. Studenten verzamelen zelf ook verschillende actuele topics en zoeken naar interessante artikelen en onderwerpen uit diverse mediabronnen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|