Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactieken die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel (OPO) vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. We focussen in dit OPO hoofdzakelijk op de pijlers ‘Leren en ontwikkeling’ en ‘Diversiteit & talenten’ en hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. Dit OPO bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik.
(i) In het theoretisch vakdidactisch luik komen onderstaande topics aan bod waarbij iedere topic telkens vertaald wordt naar het specifieke domein van ‘Wetenschappen en technologie’.
- Situering van ‘Wetenschappen en technologie’ in het Vlaamse onderwijslandschap
- Studie van de eindtermen en leerplannen
- Formuleren van lesdoelen
- Analyseren van de beginsituatie
- Selecteren van de gepaste werkvormen, groeperingsvormen en media
- UDL en binnenklasdifferentiatie
- Lesontwerp en lesvoorbereiding
- Feedback geven
- Klasmanagement
- Lesontwerp
- Formatieve en summatieve evaluatie
- Online onderwijs
- Taken van de leerkracht op macro-, meso- en microniveau
(ii) Het praktijkgericht luik bestaat uit een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van secundair onderwijs in een gesimuleerde context waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Probleemgestuurd onderwijs (PGO) ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
Andere: | Take-home opdracht, casussen, open-boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student vereist is. De data van deze contactmomenten worden bij de start van het semester gecommuniceerd via de studieleidraad. 2. De student dient de deadlines van opdrachten zoals gecommuniceerd in de studieleidraad te respecteren. 3. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (praktijkevaluatie tijdens de onderwijsperiode + mondeling examen) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een ongewettigde afwezigheid tijdens een van deze verplichte contactmomenten resulteert in een Fail op het geheel. 2. Het niet nakomen van deadlines resulteert in een bestraffing zoals beschreven in de studieleidraad. 3. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (powerpointpresentaties lessen, literatuur,...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie optie onderwijs | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de chemie optie onderwijs | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de fysica optie onderwijs | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactieken die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel (OPO) vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. We focussen in dit OPO hoofdzakelijk op de pijlers ‘Leren en ontwikkeling’ en ‘Diversiteit & talenten’ en hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. Dit OPO bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik.
(i) In het theoretisch vakdidactisch luik komen onderstaande topics aan bod waarbij iedere topic telkens vertaald wordt naar het specifieke domein van ‘Wetenschappen en technologie’.
- Situering van ‘Wetenschappen en technologie’ in het Vlaamse onderwijslandschap
- Studie van de eindtermen en leerplannen
- Formuleren van lesdoelen
- Analyseren van de beginsituatie
- Selecteren van de gepaste werkvormen, groeperingsvormen en media
- UDL en binnenklasdifferentiatie
- Lesontwerp en lesvoorbereiding
- Feedback geven
- Klasmanagement
- Lesontwerp
- Formatieve en summatieve evaluatie
- Online onderwijs
- Taken van de leerkracht op macro-, meso- en microniveau
(ii) Het praktijkgericht luik bestaat uit een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van secundair onderwijs in een gesimuleerde context waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Probleemgestuurd onderwijs (PGO) ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
Andere: | Take-home opdracht, casussen, open-boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student vereist is. De data van deze contactmomenten worden bij de start van het semester gecommuniceerd via de studieleidraad. 2. De student dient de deadlines van opdrachten zoals gecommuniceerd in de studieleidraad te respecteren. 3. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (praktijkevaluatie tijdens de onderwijsperiode + mondeling examen) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een ongewettigde afwezigheid tijdens een van deze verplichte contactmomenten resulteert in een Fail op het geheel. 2. Het niet nakomen van deadlines resulteert in een bestraffing zoals beschreven in de studieleidraad. 3. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (powerpointpresentaties lessen, literatuur,...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen verbreding | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de informatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
bachelor in de wiskunde - verbreding onderwijs | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactieken die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel (OPO) vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. We focussen in dit OPO hoofdzakelijk op de pijlers ‘Leren en ontwikkeling’ en ‘Diversiteit & talenten’ en hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. Dit OPO bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik.
(i) In het theoretisch vakdidactisch luik komen onderstaande topics aan bod waarbij iedere topic telkens vertaald wordt naar het specifieke domein van ‘Wetenschappen en technologie’.
- Situering van ‘Wetenschappen en technologie’ in het Vlaamse onderwijslandschap
- Studie van de eindtermen en leerplannen
- Formuleren van lesdoelen
- Analyseren van de beginsituatie
- Selecteren van de gepaste werkvormen, groeperingsvormen en media
- UDL en binnenklasdifferentiatie
- Lesontwerp en lesvoorbereiding
- Feedback geven
- Klasmanagement
- Lesontwerp
- Formatieve en summatieve evaluatie
- Online onderwijs
- Taken van de leerkracht op macro-, meso- en microniveau
(ii) Het praktijkgericht luik bestaat uit een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van secundair onderwijs in een gesimuleerde context waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Probleemgestuurd onderwijs (PGO) ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
Andere: | Take-home opdracht, casussen, open-boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student vereist is. De data van deze contactmomenten worden bij de start van het semester gecommuniceerd via de studieleidraad. 2. De student dient de deadlines van opdrachten zoals gecommuniceerd in de studieleidraad te respecteren. 3. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (praktijkevaluatie tijdens de onderwijsperiode + mondeling examen) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een ongewettigde afwezigheid tijdens een van deze verplichte contactmomenten resulteert in een Fail op het geheel. 2. Het niet nakomen van deadlines resulteert in een bestraffing zoals beschreven in de studieleidraad. 3. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (powerpointpresentaties lessen, literatuur,...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de gekozen specifieke vakdidactieken die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel (OPO) vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen ‘Wetenschappen en technologie’. We focussen in dit OPO hoofdzakelijk op de pijlers ‘Leren en ontwikkeling’ en ‘Diversiteit & talenten’ en hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. Dit OPO bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik.
(i) In het theoretisch vakdidactisch luik komen onderstaande topics aan bod waarbij iedere topic telkens vertaald wordt naar het specifieke domein van ‘Wetenschappen en technologie’.
- Situering van ‘Wetenschappen en technologie’ in het Vlaamse onderwijslandschap
- Studie van de eindtermen en leerplannen
- Formuleren van lesdoelen
- Analyseren van de beginsituatie
- Selecteren van de gepaste werkvormen, groeperingsvormen en media
- UDL en binnenklasdifferentiatie
- Lesontwerp en lesvoorbereiding
- Feedback geven
- Klasmanagement
- Lesontwerp
- Formatieve en summatieve evaluatie
- Online onderwijs
- Taken van de leerkracht op macro-, meso- en microniveau
(ii) Het praktijkgericht luik bestaat uit een reeks van mini-lessen of micro-teachings voor de tweede of derde graad van secundair onderwijs in een gesimuleerde context waarbij de medestudenten de rol van klasgroep opnemen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Probleemgestuurd onderwijs (PGO) ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel deelcijfers van minsten 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
Andere: | Take-home opdracht, casussen, open-boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student vereist is. De data van deze contactmomenten worden bij de start van het semester gecommuniceerd via de studieleidraad. 2. De student dient de deadlines van opdrachten zoals gecommuniceerd in de studieleidraad te respecteren. 3. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (praktijkevaluatie tijdens de onderwijsperiode + mondeling examen) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een ongewettigde afwezigheid tijdens een van deze verplichte contactmomenten resulteert in een Fail op het geheel. 2. Het niet nakomen van deadlines resulteert in een bestraffing zoals beschreven in de studieleidraad. 3. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal (powerpointpresentaties lessen, literatuur,...) wordt via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|