Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek informatica | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de vakdomein die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
2e graad:
3e graad:
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek informatica verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein informatica. Centraal staat het verwerven van vaardigheden en competenties om zelfstandig en adequaat te kunnen fungeren als leraar met focus op het schoolvak informatica/ICT. De inhouden van dit OPO sluiten aan bij de pijlers ‘krachtig leren’, ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de vier verschillende perspectieven.
Het lesmateriaal kan je beschouwen als een syllabus/cursus waarin de elementaire vakdidactische principes aangehaald worden, maar ook als een trajectboek/leidraad waarbij je stapsgewijs doorheen de algemene didactiek toegepast op informatica gegidst wordt.
In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Specifieke les informatica opzetten: de verschillende didactische werkvormen en evaluatievormen, steeds vanuit het schoolvak informatica, kunnen vergelijken met elkaar en beoordelen op functionaliteit voor volgende specifieke deelgebieden van de informatica: besturingssystemen, computerconfiguratie, internet, tekstverwerking, netwerken, vakoverschrijdende ICTtoepassingen, programmeren en actuele trends
- Vanuit leersituaties specifieke items zoals 'algoritmisch denken', 'probleemoplossend werken', 'opsplitsen in deelopdrachten' op een functionele manier aan bod laten komen;
- Exploreren van de mogelijkheden van physical computing (Arduino, Raspberry Pi, Lego Mindstorms, IoT, …);
- Het herkennen van mogelijkheden tot vakoverschrijdende samenwerking met collega’s (o.a. ICT-gebruik bij wiskunde);
- Voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van micro-teaching met focus op computationeel denken en handelen
|
|
|
|
|
|
|
Interactief hoorcollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Klasleergesprek ✔
|
|
|
Mini-Micro-Teaching ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
Andere: | Micro-teaching en feedback geven. |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: portfolio met huiswerktaken (70%) en micro-teaching en feedback geven (30%). De student moet minstens een 8/20 halen op beide onderdelen, om te kunnen slagen op het geheel. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer onderdelen zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail).
Een student die minstens 8/20 behaalt op beide onderdelen, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier het rekenkundig gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. Voorwaarde en gevolg van eerste zittijd blijven gelden. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Computer Science Education - Perspectives on teaching and learning in school,Sue Sentance, Erik Barendsen, Nicol R. Howard and Carsten Schulte,1e,Bloomsbury Academic,9781350296909,NOG TE BEPALEN |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides aangevuld met een selectie van basisdocumenten en beschikbare, relevante documenten vanuit de verschillende onderwijsnetten |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Computer Science Education - Perspectives on teaching and learning in school,Sue Sentance, Erik Barendsen and Carsten Schulte,1e,Bloomsbury Academic,9781350057104
- Vakdidactiek Informatica,Ann Buffel,Die Keure,9789048610686
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de vakdomein die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
2e graad:
3e graad:
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek informatica verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein informatica. Centraal staat het verwerven van vaardigheden en competenties om zelfstandig en adequaat te kunnen fungeren als leraar met focus op het schoolvak informatica/ICT. De inhouden van dit OPO sluiten aan bij de pijlers ‘krachtig leren’, ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de vier verschillende perspectieven.
Het lesmateriaal kan je beschouwen als een syllabus/cursus waarin de elementaire vakdidactische principes aangehaald worden, maar ook als een trajectboek/leidraad waarbij je stapsgewijs doorheen de algemene didactiek toegepast op informatica gegidst wordt.
In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Specifieke les informatica opzetten: de verschillende didactische werkvormen en evaluatievormen, steeds vanuit het schoolvak informatica, kunnen vergelijken met elkaar en beoordelen op functionaliteit voor volgende specifieke deelgebieden van de informatica: besturingssystemen, computerconfiguratie, internet, tekstverwerking, netwerken, vakoverschrijdende ICTtoepassingen, programmeren en actuele trends
- Vanuit leersituaties specifieke items zoals 'algoritmisch denken', 'probleemoplossend werken', 'opsplitsen in deelopdrachten' op een functionele manier aan bod laten komen;
- Exploreren van de mogelijkheden van physical computing (Arduino, Raspberry Pi, Lego Mindstorms, IoT, …);
- Het herkennen van mogelijkheden tot vakoverschrijdende samenwerking met collega’s (o.a. ICT-gebruik bij wiskunde);
- Voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van micro-teaching met focus op computationeel denken en handelen
|
|
|
|
|
|
|
Interactief hoorcollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Klasleergesprek ✔
|
|
|
Mini-Micro-Teaching ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
Andere: | Micro-teaching en feedback geven. |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: portfolio met huiswerktaken (70%) en micro-teaching en feedback geven (30%). De student moet minstens een 8/20 halen op beide onderdelen, om te kunnen slagen op het geheel. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer onderdelen zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail).
Een student die minstens 8/20 behaalt op beide onderdelen, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier het rekenkundig gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. Voorwaarde en gevolg van eerste zittijd blijven gelden. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Computer Science Education - Perspectives on teaching and learning in school,Sue Sentance, Erik Barendsen, Nicol R. Howard and Carsten Schulte,1e,Bloomsbury Academic,9781350296909,NOG TE BEPALEN |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides aangevuld met een selectie van basisdocumenten en beschikbare, relevante documenten vanuit de verschillende onderwijsnetten |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Computer Science Education - Perspectives on teaching and learning in school,Sue Sentance, Erik Barendsen and Carsten Schulte,1e,Bloomsbury Academic,9781350057104
- Vakdidactiek Informatica,Ann Buffel,Die Keure,9789048610686
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie optie vakdicatiek informatica/wiskunde | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de economie verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de vakdomein die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
2e graad:
3e graad:
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek informatica verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein informatica. Centraal staat het verwerven van vaardigheden en competenties om zelfstandig en adequaat te kunnen fungeren als leraar met focus op het schoolvak informatica/ICT. De inhouden van dit OPO sluiten aan bij de pijlers ‘krachtig leren’, ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de vier verschillende perspectieven.
Het lesmateriaal kan je beschouwen als een syllabus/cursus waarin de elementaire vakdidactische principes aangehaald worden, maar ook als een trajectboek/leidraad waarbij je stapsgewijs doorheen de algemene didactiek toegepast op informatica gegidst wordt.
In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Specifieke les informatica opzetten: de verschillende didactische werkvormen en evaluatievormen, steeds vanuit het schoolvak informatica, kunnen vergelijken met elkaar en beoordelen op functionaliteit voor volgende specifieke deelgebieden van de informatica: besturingssystemen, computerconfiguratie, internet, tekstverwerking, netwerken, vakoverschrijdende ICTtoepassingen, programmeren en actuele trends
- Vanuit leersituaties specifieke items zoals 'algoritmisch denken', 'probleemoplossend werken', 'opsplitsen in deelopdrachten' op een functionele manier aan bod laten komen;
- Exploreren van de mogelijkheden van physical computing (Arduino, Raspberry Pi, Lego Mindstorms, IoT, …);
- Het herkennen van mogelijkheden tot vakoverschrijdende samenwerking met collega’s (o.a. ICT-gebruik bij wiskunde);
- Voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van micro-teaching met focus op computationeel denken en handelen
|
|
|
|
|
|
|
Interactief hoorcollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Klasleergesprek ✔
|
|
|
Mini-Micro-Teaching ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
Andere: | Micro-teaching en feedback geven. |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: portfolio met huiswerktaken (70%) en micro-teaching en feedback geven (30%). De student moet minstens een 8/20 halen op beide onderdelen, om te kunnen slagen op het geheel. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer onderdelen zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail).
Een student die minstens 8/20 behaalt op beide onderdelen, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier het rekenkundig gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. Voorwaarde en gevolg van eerste zittijd blijven gelden. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Computer Science Education - Perspectives on teaching and learning in school,Sue Sentance, Erik Barendsen, Nicol R. Howard and Carsten Schulte,1e,Bloomsbury Academic,9781350296909,NOG TE BEPALEN |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides aangevuld met een selectie van basisdocumenten en beschikbare, relevante documenten vanuit de verschillende onderwijsnetten |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Computer Science Education - Perspectives on teaching and learning in school,Sue Sentance, Erik Barendsen and Carsten Schulte,1e,Bloomsbury Academic,9781350057104
- Vakdidactiek Informatica,Ann Buffel,Die Keure,9789048610686
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|