Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek wiskunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de vakdomein die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
2e graad:
3e graad:
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek wiskunde’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein wiskunde. De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de pijlers 'leren & ontwikkelen' en ‘innovatie & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het (school)team en de partners & externen). In het opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod: - Het kennismaken met vakdidactiek wiskunde als wetenschappelijke discipline en de toepassing daarvan binnen de verschillende domeinen (algebra, analyse, meetkunde, statistiek, …) - Het herkennen van en omgaan met misconcepties - De didactiek van het probleemoplossend denken en het aanleren van algemene (wiskundige) oplossingsstrategieën - Het onderwijzen van bewijzen in verschillende wiskundige contexten - Het onderwijzen van de wiskundige modellering van relevante fenomenen, toegepast op de leefwereld van de leerlingen - Het herkennen van mogelijkheden en beperkingen van ICT-gebruik bij wiskunde
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Microteaching ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
Andere: | micro-teaching en feedback geven |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: portfolio met huiswerktaken (70%) en micro-teaching en feedback geven (30%). De student moet minstens een 8/20 halen op beide onderdelen, om te kunnen slagen op het geheel. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer onderdelen zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail).
Een student die minstens 8/20 behaalt op beide onderdelen, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier het rekenkundig gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. Voorwaarde en gevolg van eerste zittijd blijven gelden. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek wiskundedidactiek,Drijvers P., van Streun, A., Zwaneveld, B.,Epsilon uitgaven Utrecht,9789050411301 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Bijkomend lesmateriaal (handouts, artikels, studieleidraad, ...) wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Wiskundig probleemoplossend denken voor het beroepsonderwijs,Wouters, R., Pensaert, M.,Plantyn,9789030142249
- Volgens Barton: Lesgeven in wiskunde aan de hand van wetenschap, experts en 12 jaar aan mislukkingen,Craig Barton,Phronese,9789490120368
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de vakdomein die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
2e graad:
3e graad:
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek wiskunde’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein wiskunde. De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de pijlers 'leren & ontwikkelen' en ‘innovatie & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het (school)team en de partners & externen). In het opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod: - Het kennismaken met vakdidactiek wiskunde als wetenschappelijke discipline en de toepassing daarvan binnen de verschillende domeinen (algebra, analyse, meetkunde, statistiek, …) - Het herkennen van en omgaan met misconcepties - De didactiek van het probleemoplossend denken en het aanleren van algemene (wiskundige) oplossingsstrategieën - Het onderwijzen van bewijzen in verschillende wiskundige contexten - Het onderwijzen van de wiskundige modellering van relevante fenomenen, toegepast op de leefwereld van de leerlingen - Het herkennen van mogelijkheden en beperkingen van ICT-gebruik bij wiskunde
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
Andere: | micro-teaching en feedback geven |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: portfolio met huiswerktaken (70%) en micro-teaching en feedback geven (30%). De student moet minstens een 8/20 halen op beide onderdelen, om te kunnen slagen op het geheel. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer onderdelen zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail).
Een student die minstens 8/20 behaalt op beide onderdelen, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier het rekenkundig gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. Voorwaarde en gevolg van eerste zittijd blijven gelden. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek wiskundedidactiek,Drijvers P., van Streun, A., Zwaneveld, B.,Epsilon uitgaven Utrecht,9789050411301 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Bijkomend lesmateriaal (handouts, artikels, studieleidraad, ...) wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Wiskundig probleemoplossend denken voor het beroepsonderwijs,Wouters, R., Pensaert, M.,Plantyn,9789030142249
- Volgens Barton: Lesgeven in wiskunde aan de hand van wetenschap, experts en 12 jaar aan mislukkingen,Craig Barton,Phronese,9789490120368
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie optie vakdicatiek informatica/wiskunde | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de economie verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de vakdomein die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.
2e graad:
3e graad:
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek wiskunde’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein wiskunde. De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de pijlers 'leren & ontwikkelen' en ‘innovatie & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het (school)team en de partners & externen). In het opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod: - Het kennismaken met vakdidactiek wiskunde als wetenschappelijke discipline en de toepassing daarvan binnen de verschillende domeinen (algebra, analyse, meetkunde, statistiek, …) - Het herkennen van en omgaan met misconcepties - De didactiek van het probleemoplossend denken en het aanleren van algemene (wiskundige) oplossingsstrategieën - Het onderwijzen van bewijzen in verschillende wiskundige contexten - Het onderwijzen van de wiskundige modellering van relevante fenomenen, toegepast op de leefwereld van de leerlingen - Het herkennen van mogelijkheden en beperkingen van ICT-gebruik bij wiskunde
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Microteaching ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
Andere: | micro-teaching en feedback geven |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: portfolio met huiswerktaken (70%) en micro-teaching en feedback geven (30%). De student moet minstens een 8/20 halen op beide onderdelen, om te kunnen slagen op het geheel. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer onderdelen zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail).
Een student die minstens 8/20 behaalt op beide onderdelen, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier het rekenkundig gewogen gemiddelde. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. Voorwaarde en gevolg van eerste zittijd blijven gelden. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek wiskundedidactiek,Drijvers P., van Streun, A., Zwaneveld, B.,Epsilon uitgaven Utrecht,9789050411301 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Bijkomend lesmateriaal (handouts, artikels, studieleidraad, ...) wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Wiskundig probleemoplossend denken voor het beroepsonderwijs,Wouters, R., Pensaert, M.,Plantyn,9789030142249
- Volgens Barton: Lesgeven in wiskunde aan de hand van wetenschap, experts en 12 jaar aan mislukkingen,Craig Barton,Phronese,9789490120368
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|