Vakdidactiek engineering en technologie (4215) | Contactpersoon : | dr. Els WIEERS |
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de engineering en technologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken .
- 2e graad (WD11 en WD12)
- 3e graad (WD01, WD11 en WD12)
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek engineering en technologie’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein engineering en technologie (E&T).
We focussen op drie aspecten
- Engineering en technologie in het secundair onderwijs
In de drie geïntegreerde opdrachten, het groepswerk sTEm en de omkaderende lessen is er aandacht voor volgende topics uit het domein engineering en technologie:
-
Specifieke onderwijsleermiddelen in het vakdomein van E&T
-
Lesopbouw en uitvoering van een specifiek E&T practicum met aandacht voor de specifieke eigenschappen van E&T practica (van apparatuurs- tot onderzoekslabo)
-
Logistiek van een labo: onderhoud, veiligheid, inventaris, technische procedures, ...
-
Specifieke evaluatievormen voor E&T (praktijk, verslaggeving, engineeringsprojecten, onderzoeksopdrachten,...)
-
Integratie van engineeringsprojecten in een jaarplan
-
Het begeleiden van engineeringsprojecten
-
Werken met ICT in engineeringsprojecten: identificeren en gebruiken van de juiste tool (nieuwe media, apps, software toepassingen (open source), leerplatform,...)
-
Reflectie en integratie van sustainable development goals (SDG) in engineeringsprojecten
-
Integratie van soft skills (teamwork, communicatie, stakeholders...)
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Combinatie van geïntegreerde opdrachten (65%) en sTEm groepswerk (35%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van elk van de geïntegreerde opdrachten blijft behouden indien de student 10,0/20 of meer behaald. De punten van de sTEm opdracht blijven altijd behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de geïntegreerde opdrachten is er een herkansing in de vorm van een mondeling examen waarbij de herwerkte opdrachten opnieuw worden ingediend en verdedigd. Enkel de opdrachten die onvoldoende waren moeten herwerkt worden. Voor het sTEm-groepswerk is er geen herkansing mogelijk, de punten uit eerste examenkans blijven behouden. Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de engineering en technologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken .
- 2e graad (WD11 en WD12)
- 3e graad (WD01, WD11 en WD12)
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek engineering en technologie’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein engineering en technologie (E&T).
We focussen op drie aspecten
- Engineering en technologie in het secundair onderwijs
In de drie geïntegreerde opdrachten, het groepswerk sTEm en de omkaderende lessen is er aandacht voor volgende topics uit het domein engineering en technologie:
-
Specifieke onderwijsleermiddelen in het vakdomein van E&T
-
Lesopbouw en uitvoering van een specifiek E&T practicum met aandacht voor de specifieke eigenschappen van E&T practica (van apparatuurs- tot onderzoekslabo)
-
Logistiek van een labo: onderhoud, veiligheid, inventaris, technische procedures, ...
-
Specifieke evaluatievormen voor E&T (praktijk, verslaggeving, engineeringsprojecten, onderzoeksopdrachten,...)
-
Integratie van engineeringsprojecten in een jaarplan
-
Het begeleiden van engineeringsprojecten
-
Werken met ICT in engineeringsprojecten: identificeren en gebruiken van de juiste tool (nieuwe media, apps, software toepassingen (open source), leerplatform,...)
-
Reflectie en integratie van sustainable development goals (SDG) in engineeringsprojecten
-
Integratie van soft skills (teamwork, communicatie, stakeholders...)
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Combinatie van geïntegreerde opdrachten (65%) en sTEm groepswerk (35%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van elk van de geïntegreerde opdrachten blijft behouden indien de student 10,0/20 of meer behaald. De punten van de sTEm opdracht blijven altijd behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de geïntegreerde opdrachten is er een herkansing in de vorm van een mondeling examen waarbij de herwerkte opdrachten opnieuw worden ingediend en verdedigd. Enkel de opdrachten die onvoldoende waren moeten herwerkt worden. Voor het sTEm-groepswerk is er geen herkansing mogelijk, de punten uit eerste examenkans blijven behouden. Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
|
|
|
|
| opleidingsonderdelen industriële wetenschappen | Facultatief | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de engineering en technologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken .
- 2e graad (WD11 en WD12)
- 3e graad (WD01, WD11 en WD12)
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek engineering en technologie’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein engineering en technologie (E&T).
We focussen op drie aspecten
- Engineering en technologie in het secundair onderwijs
In de drie geïntegreerde opdrachten, het groepswerk sTEm en de omkaderende lessen is er aandacht voor volgende topics uit het domein engineering en technologie:
-
Specifieke onderwijsleermiddelen in het vakdomein van E&T
-
Lesopbouw en uitvoering van een specifiek E&T practicum met aandacht voor de specifieke eigenschappen van E&T practica (van apparatuurs- tot onderzoekslabo)
-
Logistiek van een labo: onderhoud, veiligheid, inventaris, technische procedures, ...
-
Specifieke evaluatievormen voor E&T (praktijk, verslaggeving, engineeringsprojecten, onderzoeksopdrachten,...)
-
Integratie van engineeringsprojecten in een jaarplan
-
Het begeleiden van engineeringsprojecten
-
Werken met ICT in engineeringsprojecten: identificeren en gebruiken van de juiste tool (nieuwe media, apps, software toepassingen (open source), leerplatform,...)
-
Reflectie en integratie van sustainable development goals (SDG) in engineeringsprojecten
-
Integratie van soft skills (teamwork, communicatie, stakeholders...)
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Combinatie van geïntegreerde opdrachten (65%) en sTEm groepswerk (35%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van elk van de geïntegreerde opdrachten blijft behouden indien de student 10,0/20 of meer behaald. De punten van de sTEm opdracht blijven altijd behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de geïntegreerde opdrachten is er een herkansing in de vorm van een mondeling examen waarbij de herwerkte opdrachten opnieuw worden ingediend en verdedigd. Enkel de opdrachten die onvoldoende waren moeten herwerkt worden. Voor het sTEm-groepswerk is er geen herkansing mogelijk, de punten uit eerste examenkans blijven behouden. Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. Indien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|