Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Kernfysica 2 (4273)
|
3.0 stptn |
|
|
Reactortechnologie (4075)
|
3.0 stptn |
|
|
Stralingsfysica 1 (4274)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie heeft gespecialiseerde en diepgaande kennis van, inzicht en vaardigheden verworven in nucleaire technologische domeinen zoals reactortechnologie, kernfysica, radiochemie, nucleaire meettechniek, nucleaire elektronica en nucleaire softwaretoepassingen van signaalverwerkende algoritmen en systemen. | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kan de structuur van de cursus uitleggen. | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| Voor elke materiaaleigenschap kan de student de relatie uitleggen met de microstructuur, de materiaalbewerking en de toepassing. | | | - BC
| Voor elke component kan de student de reden van selectie van het materiaal uitleggen. | | | - BC
| De student kan de invloed uitleggen van straling op de verschillende materiaaleigenschappen. | | - DC
| DC3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| De student kan een probleem analyseren en een plan van aanpak definiëren op basis van de cursus. | | - DC
| DC4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan gebruik maken van het handboek van materiaaleigenschappen. | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student moet op basis van een beschreven probleem dat vastgesteld is op een component, de oorzaak van de schade interpreteren en erkennen. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan voor een beschreven probleem de juiste materiaaleigenschap en de juiste fysische vergelijking identificeren om het probleem op te lossen. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan wiskunde en numerische methoden gebruiken om de vertaling van een fysisch probleem naar een wiskundig probleem op te lossen. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de onzekerheden identificeren in de geleverde oplossing van een probleem. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan:
- programeer in de taal aanbevolen door UHasselt (i.e. python)
- partieel vergelijking oplossen via finite vergelijking of analytische methode voor eenvoudig problemen
- eigenvalue van matrix berekenen
- Gauss's theorem gebruiken
- Einstein-sommatieconventie toepassen
- werken met SI eenheiden en conversie van eenheiden
- berekening van spanning is structuur ontworpen met balk
- tekenen orthogonale projectie van voorwerpen
- zicht in de ruimte (3D)
|
|
|
Eigenschappen van materialen worden beoordeeld in relatie tot hun verwerking, microstructuur en beoogde prestaties. Met name de materiaaleigenschappen die van belang zijn voor de nucleaire toepassing en/of beïnvloed worden door straling worden nader bestudeerd. De verschillende gebruikte nucleaire materialen en hun degradatie worden beoordeeld in relatie tot hun materiaaleigenschappen en geschiktheid voor gebruik. De hoorcollege's worden ondersteund met oefeningen waar materiaaleigenschappen gebruikt moeten worden op problemen om te lossen.
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 40 % |
|
|
Andere: | Vragen moeten beantwoord worden zonder voorbereiding met eventueel behulp van een kopie van de slides. |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De studenten mogen gebruik maken van een formularium dat ter beschikking wordt gesteld door de opleiding.
Het gebruik van het grafisch en/of symbolisch rekentoestel is toegestaan op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. Een niet-leeg geheugen wordt als examenfraude aanzien.
Tijdens het schriftelijk examen is het toegelaten om een kopie van de aangeleverde slides met speaker notes te gebruiken op voorwaarde dat deze geen notities van de docent of student bevatten.
Tijdens het mondeling examen is het toegelaten om een kopie van de aangeleverde slides te gebruiken op voorwaarde dat deze geen notities van de docent of student bevatten. Het betreft enkel de slides zelf die kunnen dienen als visuele ondersteuning. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie (huiswerktaken) is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans (huiswerktaken) blijven behouden. Er is geen overdracht van cijfer van de permanente evaluatie(huiswerktaken) mogelijk naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Materials Science and Engineering: An Introduction,William D. Callister Jr., David G. Rethwisch,10th Edition,Wiley,9781119405498 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein: Nucleaire reactortechnologie. Toepassing van basis domeinkennis naar industriële en onderzoekstoepassingen. Relatie met onderzoek: kan toegepast worden in onderzoek. Relatie met werkveld: kan toegepast worden in de industrie. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|