Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren en analyseren, de eigen creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen te combineren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | | - DC
| De student kan een informaticaprobleem analyseren door het op te splitsen in meer beheersbare deelproblemen. | | - DC
| De student kan de eigen creativiteit aanwenden om een matig complex informaticaprobleem op te lossen en deze oplossing te beschrijven. | - EC
| De afgestudeerde bachelor beschikt over een breed referentiekader waardoor hij/zij de eigen kennis en vaardigheden van het vakgebied voortdurend kan actualiseren. | | - DC
| De student heeft grondige kennis over belangrijke deelgebieden van de informatica: programmeertalen en -paradigma''s, computerarchitectuur, human computer interaction, data management, algoritmen en datastructuren, software engineering, computernetwerken, logica, theoretische informatica, besturingssystemen en computer graphics. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica is in staat informatie uit vakliteratuur en onderzoek op wetenschappelijk verantwoorde wijze te verwerken. | | - DC
| De student kan informatie uit vakliteratuur en wetenschappelijk onderzoek kritisch interpreteren. | | - DC
| De student kan relevante informatie uit vakliteratuur en wetenschappelijk onderzoek gebruiken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct, werkt nauwgezet en systematisch en kan de hieraan verbonden specificaties correct naar software vertalen. | | - DC
| De student kan nauwgezet werken aan opdrachten en projecten. | | - DC
| De student kan gegeven specificaties (vereisten, software modellen, validatie criteria,...) respecteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student bezit de basiskennis rond computerarchitectuur en threading.
Gezien de student voor de practica hoofdzakelijk van de programmeertaal Python moet gebruikmaken, wordt verwacht dat de student vlot kan programmeren in deze taal, of zich deze taal op zelfstandige basis eigen maakt.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel behandelt de basisprincipes van computernetwerken.
Onder meer volgende onderwerpen komen aan bod:
- architectuur, ontwerpprincipes, algoritmiek en werking van computernetwerken
- het hybride OSI-TCP/IP model voor computernetwerken en de principes van gelaagde netwerken, met specifieke focus op de TCP/IP protocolsuite
- realisatie van praktische implementaties op basis van socket programming (in Python)
- interpretatie van netwerktraces.
Tijdens elk hoorcollege komt een (deel van een) hoofdstuk uit het handboek aan bod, waarbij de docent verwacht dat de studenten dit op voorhand hebben gelezen. Er wordt voornamelijk ingegaan op de moeilijke onderwerpen en op de vragen van de studenten (en de prof). Van de studenten wordt dus zowel een degelijke voorbereiding als actieve participatie verwacht.
De theorie wordt verder aan de praktijk getoetst door enerzijds analyses van netwerktraces (die telkens in het volgende hoorcollege worden besproken) en anderzijds programmeeropdrachten waarin zelf netwerksoftware wordt geschreven met socket-gebaseerde communicatie in Python.
De practica dienen strikt individueel te worden uitgevoerd, zonder enig overleg met andere studenten of externen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Programmeeropdrachten ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Leesopdrachten ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Opdrachten rond socket programming |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 50% behalen op dit deel van de evaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 50% behalen op dit deel van de evaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Computer Networking, A Top-Down Approach,J. Kurose and K. Ross,8th Global edition,Pearson,9781292405469 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides van de hoorcolleges. Documentatie i.v.m. socket programming in Python. Documentatie i.v.m. packet analyse met WireShark. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Computer Networks,Andrew S. Tanenbaum; David J. Wetherall,5,Pearson,9780132126953
- Business Data Networks and Security,Raymond R. Panko; Julia L. Panko,10,Pearson,9780133544015,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral-proquest-com.bib-proxy.uhasselt.be/lib/ubhasselt/detail.action?docID=5174335
|
|
|
|
|
|
| schakelprogramma informatica | Verplicht | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student bezit de basiskennis rond computerarchitectuur en threading.
Gezien de student voor de practica hoofdzakelijk van de programmeertaal Python moet gebruikmaken, wordt verwacht dat de student vlot kan programmeren in deze taal, of zich deze taal op zelfstandige basis eigen maakt.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel behandelt de basisprincipes van computernetwerken.
Onder meer volgende onderwerpen komen aan bod:
- architectuur, ontwerpprincipes, algoritmiek en werking van computernetwerken
- het hybride OSI-TCP/IP model voor computernetwerken en de principes van gelaagde netwerken, met specifieke focus op de TCP/IP protocolsuite
- realisatie van praktische implementaties op basis van socket programming (in Python)
- interpretatie van netwerktraces.
Tijdens elk hoorcollege komt een (deel van een) hoofdstuk uit het handboek aan bod, waarbij de docent verwacht dat de studenten dit op voorhand hebben gelezen. Er wordt voornamelijk ingegaan op de moeilijke onderwerpen en op de vragen van de studenten (en de prof). Van de studenten wordt dus zowel een degelijke voorbereiding als actieve participatie verwacht.
De theorie wordt verder aan de praktijk getoetst door enerzijds analyses van netwerktraces (die telkens in het volgende hoorcollege worden besproken) en anderzijds programmeeropdrachten waarin zelf netwerksoftware wordt geschreven met socket-gebaseerde communicatie in Python.
De practica dienen strikt individueel te worden uitgevoerd, zonder enig overleg met andere studenten of externen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Programmeeropdrachten ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Leesopdrachten ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Opdrachten rond socket programming |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 50% behalen op dit deel van de evaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 50% behalen op dit deel van de evaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Computer Networking, A Top-Down Approach,J. Kurose and K. Ross,8th Global edition,Pearson,9781292405469 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides van de hoorcolleges. Documentatie i.v.m. socket programming in Python. Documentatie i.v.m. packet analyse met WireShark. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Computer Networks,Andrew S. Tanenbaum; David J. Wetherall,5,Pearson,9780132126953
- Business Data Networks and Security,Raymond R. Panko; Julia L. Panko,10,Pearson,9780133544015,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral-proquest-com.bib-proxy.uhasselt.be/lib/ubhasselt/detail.action?docID=5174335
|
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Verbreding | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | - EC
| EC 8: De bachelor Fysica kan zelfstandig en zelfsturend basiskennis verwerven in nieuwe domeinen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student bezit de basiskennis rond computerarchitectuur en threading.
Gezien de student voor de practica hoofdzakelijk van de programmeertaal Python moet gebruikmaken, wordt verwacht dat de student vlot kan programmeren in deze taal, of zich deze taal op zelfstandige basis eigen maakt.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel behandelt de basisprincipes van computernetwerken.
Onder meer volgende onderwerpen komen aan bod:
- architectuur, ontwerpprincipes, algoritmiek en werking van computernetwerken
- het hybride OSI-TCP/IP model voor computernetwerken en de principes van gelaagde netwerken, met specifieke focus op de TCP/IP protocolsuite
- realisatie van praktische implementaties op basis van socket programming (in Python)
- interpretatie van netwerktraces.
Tijdens elk hoorcollege komt een (deel van een) hoofdstuk uit het handboek aan bod, waarbij de docent verwacht dat de studenten dit op voorhand hebben gelezen. Er wordt voornamelijk ingegaan op de moeilijke onderwerpen en op de vragen van de studenten (en de prof). Van de studenten wordt dus zowel een degelijke voorbereiding als actieve participatie verwacht.
De theorie wordt verder aan de praktijk getoetst door enerzijds analyses van netwerktraces (die telkens in het volgende hoorcollege worden besproken) en anderzijds programmeeropdrachten waarin zelf netwerksoftware wordt geschreven met socket-gebaseerde communicatie in Python.
De practica dienen strikt individueel te worden uitgevoerd, zonder enig overleg met andere studenten of externen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Programmeeropdrachten ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Leesopdrachten ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Andere: | Opdrachten rond socket programming |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 50% behalen op dit deel van de evaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Minstens 50% behalen op dit deel van de evaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Computer Networking, A Top-Down Approach,J. Kurose and K. Ross,8th Global edition,Pearson,9781292405469 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides van de hoorcolleges. Documentatie i.v.m. socket programming in Python. Documentatie i.v.m. packet analyse met WireShark. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Computer Networks,Andrew S. Tanenbaum; David J. Wetherall,5,Pearson,9780132126953
- Business Data Networks and Security,Raymond R. Panko; Julia L. Panko,10,Pearson,9780133544015,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral-proquest-com.bib-proxy.uhasselt.be/lib/ubhasselt/detail.action?docID=5174335
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|