Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Sterkteleer (4087)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Structuurmechanica 1 (2840)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde. | | | - BC
| De student kent de eigenschappen van hout die een rol spelen bij het dimensioneren van structuuronderdelen. | | - DC
| BK 1.10 De student kent de relevante wetgeving, normering en veiligheidsprocedures. | | | - BC
| De student weet welke structurele Eurocodes hij moet raadplegen bij het berekenen van houtconstructies. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| BK 2.5 De student heeft inzicht in de manier waarop materialen worden verwerkt tot constructieonderdelen. | | | - BC
| De student kan de basisbegrippen (elementen, verbindingen, stabiliteitssystemen) van houtconstructies in eigen woorden uitleggen. | | | - BC
| De student kent de globale werking van houten structuren en kan een lastendaling uitvoeren. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren. | | | - BC
| De student kan het domein waarin een houten element (kolom, balk, ligger) of verbinding werkzaam is, identificeren om vervolgens de correcte ontwerpmethode toe te passen. | | - DC
| 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren. | | | - BC
| De student kan op basis van het geïdentificeerde probleem en de mogelijke oplossing de gekozen methode toepassen. | | - DC
| 6.14 De student kan spanningen en vervormingen in constructies berekenen. | | | - BC
| De student kan spanningen en vervormingen in houtconstructies berekenen, rekening houdend met het anisotrope karakter van hout. | | - DC
| BK 6.1 De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in verschillende materialen ontwerpen en berekenen. | | | - BC
| De student kan draagelementen (kolom, balk, ligger) en verbindingen in houtconstructies dimensioneren. | | | - BC
| De student kan het draagvermogen van elementen en verbindingen in houtconstructies bepalen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel behoort tot het leerdomein Materialen- en coonstructieleer. Het bouwt verder op de leerstof opgedaan in Sterkteleer en Structuurmechanica en bereidt voor op Project stabiliteit.
|
|
|
De sterkteberekening en het ontwerp van houten draagsystemen hoort tot de basis voor de opleiding voor de ingenieur bouwkunde. Op basis van aangeleerde principes en methodes uit de sterkteleer is de student in staat om deze principes toe te passen op het materiaal hout.
Uiteindelijk moet de student volledig uitgewerkte rekennota's van houtconstructies kunnen opstellen.
Dit omvat het ontwerp, de berekening, controle en uitvoeringsaspecten van houten draagelementen volgens NBN EN 1995-1-1 (Eurocode 5). Volgende aspecten worden uitgebreid bestudeerd :
- eigenschappen van het materiaal hout,
- dimensioneren van elementen onder normaalkracht, dwarskracht en buiging,
- instabiliteit van houten kolommen en liggers,
- doorbuiging van houten balken,
- verbindingen,
- schrankweerstand van uitstijvende elementen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Formularium tijdens het gesloten boek examen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie blijven behouden. Geen enkel deelpunt wordt overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Leermateriaal (o.a. slides) via elektronisch leerplatform |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Houtskeletbouw: ontwerp, techniek, uitvoering,P. de Graaf, J.K.A. Banga,9789053673058 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
NBN EN 1995-1-1: Eurocode 5: Ontwerp en berekening van houtconstructies - Deel 1-1: Algemeen - Gemeenschappelijke regels en regels voor gebouwen (beschikbaar via edu.mynbn.be)
NBN EN 1995-1-1 ANB: Eurocode 5: Ontwerp en berekening van houtconstructies - Deel 1-1: Algemeen - Gemeenschappelijke regels en regels voor gebouwen - Nationale bijlage (beschikbaar via edu.mynbn.be)
Cursus "Dimensioneren van houten constructies" van dr. ir. Kurt De Proft (beschikbaar op toledo)
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld De student kan een rekennota opstellen voor een houtconstructie op basis van de Eurocode 5.
Relatie met onderzoek Een van de belangrijke domeinen binnen de onderzoeksgroep bouwkunde is de stabiliteit van houtconstructies. Dit vereist natuurlijk een goede basiskennis van het gedrag en ontwerp van deze structuren. Deze ervaring wordt gebruikt om een up-to-date onderwijs in dit vakgebied aan te bieden.
Duurzaamheidsaspecten Hout staat bekend als een duurzaam materiaal. Houten bouwproducten zijn bouwmaterialen met een uniek kenmerk: ze zijn een koolstofput. Het ontwerpen van performante structurele oplossingen, waarbij houtproducten een belangrijke structurele rol kunnen spelen, is daarom een stap in de richting naar een duurzamere bouwsector. Bovendien, hoewel hout een hernieuwbare bron is, waar verantwoord bosbeheer het onuitputtelijk maakt, vereist de exponentiële groei van houten bouwproducten in de bouwsector een efficiënt gebruik ervan. Het ontwerpen van structurele oplossingen die de toepassing van houtproducten kunnen optimaliseren, is de kern van deze cursus.
|
|
|
|
|
|
| schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel behoort tot het leerdomein Materialen- en coonstructieleer. Het bouwt verder op de leerstof opgedaan in Sterkteleer en Structuurmechanica en bereidt voor op Project stabiliteit.
|
|
|
De sterkteberekening en het ontwerp van houten draagsystemen hoort tot de basis voor de opleiding voor de ingenieur bouwkunde. Op basis van aangeleerde principes en methodes uit de sterkteleer is de student in staat om deze principes toe te passen op het materiaal hout.
Uiteindelijk moet de student volledig uitgewerkte rekennota's van houtconstructies kunnen opstellen.
Dit omvat het ontwerp, de berekening, controle en uitvoeringsaspecten van houten draagelementen volgens NBN EN 1995-1-1 (Eurocode 5). Volgende aspecten worden uitgebreid bestudeerd :
- eigenschappen van het materiaal hout,
- dimensioneren van elementen onder normaalkracht, dwarskracht en buiging,
- instabiliteit van houten kolommen en liggers,
- doorbuiging van houten balken,
- verbindingen,
- schrankweerstand van uitstijvende elementen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Formularium tijdens het gesloten boek examen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie blijven behouden. Geen enkel deelpunt wordt overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Leermateriaal (o.a. slides) via elektronisch leerplatform |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Houtskeletbouw: ontwerp, techniek, uitvoering,P. de Graaf, J.K.A. Banga,9789053673058 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
NBN EN 1995-1-1: Eurocode 5: Ontwerp en berekening van houtconstructies - Deel 1-1: Algemeen - Gemeenschappelijke regels en regels voor gebouwen (beschikbaar via edu.mynbn.be)
NBN EN 1995-1-1 ANB: Eurocode 5: Ontwerp en berekening van houtconstructies - Deel 1-1: Algemeen - Gemeenschappelijke regels en regels voor gebouwen - Nationale bijlage (beschikbaar via edu.mynbn.be)
Cursus "Dimensioneren van houten constructies" van dr. ir. Kurt De Proft (beschikbaar op toledo)
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld De student kan een rekennota opstellen voor een houtconstructie op basis van de Eurocode 5.
Relatie met onderzoek Een van de belangrijke domeinen binnen de onderzoeksgroep bouwkunde is de stabiliteit van houtconstructies. Dit vereist natuurlijk een goede basiskennis van het gedrag en ontwerp van deze structuren. Deze ervaring wordt gebruikt om een up-to-date onderwijs in dit vakgebied aan te bieden.
Duurzaamheidsaspecten Hout staat bekend als een duurzaam materiaal. Houten bouwproducten zijn bouwmaterialen met een uniek kenmerk: ze zijn een koolstofput. Het ontwerpen van performante structurele oplossingen, waarbij houtproducten een belangrijke structurele rol kunnen spelen, is daarom een stap in de richting naar een duurzamere bouwsector. Bovendien, hoewel hout een hernieuwbare bron is, waar verantwoord bosbeheer het onuitputtelijk maakt, vereist de exponentiële groei van houten bouwproducten in de bouwsector een efficiënt gebruik ervan. Het ontwerpen van structurele oplossingen die de toepassing van houtproducten kunnen optimaliseren, is de kern van deze cursus.
|
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel behoort tot het leerdomein Materialen- en coonstructieleer. Het bouwt verder op de leerstof opgedaan in Sterkteleer en Structuurmechanica en bereidt voor op Project stabiliteit.
|
|
|
De sterkteberekening en het ontwerp van houten draagsystemen hoort tot de basis voor de opleiding voor de ingenieur bouwkunde. Op basis van aangeleerde principes en methodes uit de sterkteleer is de student in staat om deze principes toe te passen op het materiaal hout.
Uiteindelijk moet de student volledig uitgewerkte rekennota's van houtconstructies kunnen opstellen.
Dit omvat het ontwerp, de berekening, controle en uitvoeringsaspecten van houten draagelementen volgens NBN EN 1995-1-1 (Eurocode 5). Volgende aspecten worden uitgebreid bestudeerd :
- eigenschappen van het materiaal hout,
- dimensioneren van elementen onder normaalkracht, dwarskracht en buiging,
- instabiliteit van houten kolommen en liggers,
- doorbuiging van houten balken,
- verbindingen,
- schrankweerstand van uitstijvende elementen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Formularium tijdens het gesloten boek examen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie blijven behouden. Geen enkel deelpunt wordt overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Leermateriaal (o.a. slides) via elektronisch leerplatform |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Houtskeletbouw: ontwerp, techniek, uitvoering,P. de Graaf, J.K.A. Banga,9789053673058 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
NBN EN 1995-1-1: Eurocode 5: Ontwerp en berekening van houtconstructies - Deel 1-1: Algemeen - Gemeenschappelijke regels en regels voor gebouwen (beschikbaar via edu.mynbn.be)
NBN EN 1995-1-1 ANB: Eurocode 5: Ontwerp en berekening van houtconstructies - Deel 1-1: Algemeen - Gemeenschappelijke regels en regels voor gebouwen - Nationale bijlage (beschikbaar via edu.mynbn.be)
Cursus "Dimensioneren van houten constructies" van dr. ir. Kurt De Proft (beschikbaar op toledo)
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld De student kan een rekennota opstellen voor een houtconstructie op basis van de Eurocode 5.
Relatie met onderzoek Een van de belangrijke domeinen binnen de onderzoeksgroep bouwkunde is de stabiliteit van houtconstructies. Dit vereist natuurlijk een goede basiskennis van het gedrag en ontwerp van deze structuren. Deze ervaring wordt gebruikt om een up-to-date onderwijs in dit vakgebied aan te bieden.
Duurzaamheidsaspecten Hout staat bekend als een duurzaam materiaal. Houten bouwproducten zijn bouwmaterialen met een uniek kenmerk: ze zijn een koolstofput. Het ontwerpen van performante structurele oplossingen, waarbij houtproducten een belangrijke structurele rol kunnen spelen, is daarom een stap in de richting naar een duurzamere bouwsector. Bovendien, hoewel hout een hernieuwbare bron is, waar verantwoord bosbeheer het onuitputtelijk maakt, vereist de exponentiële groei van houten bouwproducten in de bouwsector een efficiënt gebruik ervan. Het ontwerpen van structurele oplossingen die de toepassing van houtproducten kunnen optimaliseren, is de kern van deze cursus.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|