Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: functioneren bij musculoskeletale aandoeningen (4111).
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kan een anamnese en klinisch onderzoek opstellen, uitvoeren en hieromtrent klinisch redeneren mbt musculoskeletale aandoeningen van de lumbale wervelkolom, cervicale wervelkolom, bovenste lidmaat en onderste lidmaat. | | | - BC
| De student kan de materie juist situeren, er is een juiste interpretatie en kritische reflectie, en de student kan verbanden leggen. | | | - BC
| De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen. | - EC
| EC 2 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan een revalidatieprogramma opstellen, uitvoeren en hieromtrent klinisch redeneren mbt musculoskeletale aandoeningen van de lumbale wervelkolom, cervicale wervelkolom, bovenste lidmaat en onderste lidmaat. | | | - BC
| De student kan de materie juist situeren, er is een juiste interpretatie en kritische reflectie, en de student kan verbanden leggen. | | | - BC
| De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen. | - EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan op een gepaste wijze communiceren met een patiënt in moeilijke situaties. | | | - BC
| De student kan op een gepaste wijze omgaan met de emoties van een patiënt. | | | - BC
| De student kan op gepaste wijze omgaan met conflictsituaties in de kinesitherapeut-patiënt relatie. | | - DC
| De student kan op gepaste wijze communiceren over en tijdens de kinesitherapeutische behandeling. | | | - BC
| De student kan op een heldere manier een behandelplan uitleggen, aangepast aan het niveau van de patiënt | | | - BC
| De student kan op een heldere en éénduidige manier instructies en/of uitleg geven tijdens de kinesitherapeutische behandeling, aangepast aan het niveau van de patiënt. | - EC
| EC 8 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren. | | | - BC
| De student kan uitgaande van een klinische casus een klinische patiëntvraag formuleren en vertalen in een beantwoordbare wetenschappelijke vraag, resulterend in een PICO-acroniem en overeenkomstige MeSH-termen. | | | - BC
| De student kan één of meerdere geschikte artikels selecteren ifv een casusgerelateerde wetenschappelijke vraag, rekening houdende met level of evidence en match tussen artikel en vraag. | | - DC
| De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan een wetenschappelijk artikel kort samenvatten en de studiekwaliteit beoordelen aan de hand van een zelf gekozen kwaliteits checklist met inachtname van potentiële risico's op bias. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
-
De student kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een anamense en klinisch onderzoek opstellen, uitvoeren en hieromentrent klinisch redeneren mbt musculoskeletale aandoeningen van de lumbale wervelkolom, cervicale wervelkolom, bovenste lidmaat en onderste lidmaat.
-
De student kan uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt met musculoskeletale aandoeningen, professioneel communiceren naar de patiënt (met inbegrip van het uitvoeren van een doelgerichte anamnese).
-
De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken, beoordelen en selecteren.
|
|
|
In dit blok komt de revalidatie bij musculoskeletale aandoeningen van de lumbale en cervicale wervelkolom, het onderste en bovenste lidmaat aan bod, aan de hand van digitale leerpaden (theorie), werkzittingen (klinisch redeneren adhv casuistiek) en practica (oefentherapeutische, manueel-therapeutische en communicatieve vaardigheden).
|
|
|
|
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelcijfer gebeurt enkel als er pass (zie 'voorwaarden / gevolg') behaald wordt op de opdracht. In geval er een fail behaald wordt zal er een alternatieve opdracht aangeboden worden (zie 'tweede examenkans'). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1/ De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen (*), de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘mondeling examen+ praktijkexamen’). Het relatieve gewicht van elk onderdeel wordt hierbij niet in rekening gebracht. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers.
(*) Onderdeel 1= 'schriftelijk examen'; Onderdeel 2= 'mondeling examen + praktijkexamen'
2/ De student dient een pass te halen op de 'mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode' (opdracht communicator + opdracht wetenschapper) |
|
|
|
Gevolg | 1/ Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgeronde gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel.
2/ Indien de student een fail behaalt op de 'mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode' (opdracht communicator + opdracht wetenschapper), wordt er van het niet-afgeronde eindresultaat, nadat de compensatieregel al werd toegepast, respectievelijk 1 punt afgetrokken (bij fail op opdracht communicator) en/of 0.5 punt afgetrokken (bij fail op opdracht wetenschapper). |
|
|
|
Extra info | Bij het schriftelijk examen met meerkeuzevragen wordt gebruik gemaakt van zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatievorm van de evaluatie tijdens de examenperiode (schriftelijk, mondeling en praktijkexamen) is dezelfde als in de eerste zittijd. Voor de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode wordt een alternatieve opdracht voorzien (schriftelijke opdracht). Enkel het deel (opdracht communicator en / of opdracht wetenschapper) waarop een fail gehaald werd, dient hernomen te worden. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Gezondheidspsychologie,Val Morrison & Paul Bennett,4e editie,Pearson Benelux B.V,9789043034579 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Revalidatie bij musculoskeletale aandoeningen (theorie (digital only) & praktijk (blokwijzer)), Lotte Janssens, Sarah Michiels, Acco |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In dit blok komt de revalidatie bij musculoskeletale aandoeningen van de lumbale en cervicale wervelkolom, het onderste en bovenste lidmaat aan bod, aan de hand van digitale leerpaden (theorie), werkzittingen (klinisch redeneren adhv casuistiek) en practica (oefentherapeutische, manueel-therapeutische en communicatieve vaardigheden).
|
|
|
|
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud van deelcijfer gebeurt enkel als er pass (zie 'voorwaarden / gevolg') behaald wordt op de opdracht. In geval er een fail behaald wordt zal er een alternatieve opdracht aangeboden worden (zie 'tweede examenkans'). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1/ De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen (*), de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘mondeling examen+ praktijkexamen’). Het relatieve gewicht van elk onderdeel wordt hierbij niet in rekening gebracht. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers.
(*) Onderdeel 1= 'schriftelijk examen'; Onderdeel 2= 'mondeling examen + praktijkexamen'
2/ De student dient een pass te halen op de 'mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode' (opdracht communicator + opdracht wetenschapper) |
|
|
|
Gevolg | 1/ Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgeronde gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel.
2/ Indien de student een fail behaalt op de 'mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode' (opdracht communicator + opdracht wetenschapper), wordt er van het niet-afgeronde eindresultaat, nadat de compensatieregel al werd toegepast, respectievelijk 1 punt afgetrokken (bij fail op opdracht communicator) en/of 0.5 punt afgetrokken (bij fail op opdracht wetenschapper). |
|
|
|
Extra info | Bij het schriftelijk examen met meerkeuzevragen wordt gebruik gemaakt van zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatievorm van de evaluatie tijdens de examenperiode (schriftelijk, mondeling en praktijkexamen) is dezelfde als in de eerste zittijd. Voor de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode wordt een alternatieve opdracht voorzien (schriftelijke opdracht). Enkel het deel (opdracht communicator en / of opdracht wetenschapper) waarop een fail gehaald werd, dient hernomen te worden. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Gezondheidspsychologie,Val Morrison & Paul Bennett,4e editie,Pearson Benelux B.V,9789043034579 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Revalidatie bij musculoskeletale aandoeningen (theorie (digital only) & praktijk (blokwijzer)), Lotte Janssens, Sarah Michiels, Acco |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|