Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 135 | 5,0 | 65 | 70 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student heeft kennis en inzicht in de belangrijkste kenmerken van verschillende pijnproblematieken en kent de afwegingen die dienen te worden gemaakt om tot een optimale keuze van behandelstrategie te komen. | | | - BC
| De student kan basisconcepten aangaande de problematiek en aanpak van pijnklachten vertalen naar een multidisciplinaire pijnrevalidatie. | | - DC
| De student heeft de nodige vaardigheden om naargelang van de gemaakte therapeutische keuze specifieke behandelstrategieën te ontwikkelen en de daarvoor noodzakelijke analyse-, behandel- en evaluatietechnieken toe te passen. | | | - BC
| De student heeft voldoende beheersing van strategieën en technieken uit de pijneducatie, patiëntencommunicatie en gedragsmatige pijnrevalidatie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de basisbeginselen van cognitie, aandacht, geheugen, denken en intelligentie, en waarneming.
De student kent de basisbeginselen van de leerpsychologie, waaronder klassieke en operante conditionering en vermijdingsleren.
De student kent de basisbeginselen van de sociaal-emotionele ontwikkeling, emotie en motivatie, persoonlijkheid en persoonlijkheidsstoornissen.
De student kent de belangrijkste theorieën over en de verschillende uitingsvormen van stress en de stressfysiologische processen.
De student kent de begrippen interoceptie en symptoomperceptie.
De student is vertrouwd met differentiaaldiagnostiek en transdiagnostische processen bij SOLK patiënten.
De student kan gestandaardiseerde vragenlijsten betreffende SOLK en pijnproblematieken op een correcte manier gebruiken.
De student kent de basisprincipes van de pijnfysiologie en de soorten pijn.
De student kent de basisprincipes van de fysiologie van ontstekingsreacties, weefselherstel en wondheling.
De student beheerst de basisbeginselen van educatie voor verschillende doelgroepen.
De student beheerst de basisgespreksvaardigheden.
|
|
|
Pijn komt voor bij verschillende medische aandoeningen en kan ook zonder letsel of wonde aanwezig zijn. Pijn kan alle leeftijdsgroepen treffen en heeft potentieel een grote impact op het menselijk functioneren. In dit opleidingsonderdeel wordt stilgestaan bij de biopsychosociale factoren die een rol spelen in de pijnbeleving en de overgang van acute naar chronische pijn. Dit OPO besteedt specifieke aandacht aan wetenschappelijk pijnonderzoek en multidisciplinaire behandelvormen. Tevens zullen pijneducatie en gespreksvaardigheden bij complexe pijnproblematieken aan bod komen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
|
Gevolg | Als de student een onvoldoende behaalt op 1 onderdeel van de evaluatie van het opleidingsonderdeel, wordt het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen berekend en wordt er van dit niet-afgerond gewogen resultaat 0,5 punt (op 20) afgetrokken.
Als de student een onvoldoende behaalt op 2 of meer onderdelen van de evaluatie van het opleidingsonderdeel, wordt het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen berekend en wordt er van dit niet-afgerond gewogen resultaat 1,5 punt (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Gezondheidspsychologie,Val Morrison & Paul Bennett,4e editie,Pearson Benelux B.V,9789043034579 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Digital only blokwijzer: Multidisciplinaire benadering van pijn, EAN |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 135 | 5,0 | 65 | 70 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kent de basisbeginselen van cognitie, aandacht, geheugen, denken en intelligentie, en waarneming.
De student kent de basisbeginselen van de leerpsychologie, waaronder klassieke en operante conditionering en vermijdingsleren.
De student kent de basisbeginselen van de sociaal-emotionele ontwikkeling, emotie en motivatie, persoonlijkheid en persoonlijkheidsstoornissen.
De student kent de belangrijkste theorieën over en de verschillende uitingsvormen van stress en de stressfysiologische processen.
De student kent de begrippen interoceptie en symptoomperceptie.
De student is vertrouwd met differentiaaldiagnostiek en transdiagnostische processen bij SOLK patiënten.
De student kan gestandaardiseerde vragenlijsten betreffende SOLK en pijnproblematieken op een correcte manier gebruiken.
De student kent de basisprincipes van de pijnfysiologie en de soorten pijn.
De student kent de basisprincipes van de fysiologie van ontstekingsreacties, weefselherstel en wondheling.
De student beheerst de basisbeginselen van educatie voor verschillende doelgroepen.
De student beheerst de basisgespreksvaardigheden.
|
|
|
Pijn komt voor bij verschillende medische aandoeningen en kan ook zonder letsel of wonde aanwezig zijn. Pijn kan alle leeftijdsgroepen treffen en heeft potentieel een grote impact op het menselijk functioneren. In dit opleidingsonderdeel wordt stilgestaan bij de biopsychosociale factoren die een rol spelen in de pijnbeleving en de overgang van acute naar chronische pijn. Dit OPO besteedt specifieke aandacht aan wetenschappelijk pijnonderzoek en multidisciplinaire behandelvormen. Tevens zullen pijneducatie en gespreksvaardigheden bij complexe pijnproblematieken aan bod komen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
|
Gevolg | Als de student een onvoldoende behaalt op 1 onderdeel van de evaluatie van het opleidingsonderdeel, wordt het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen berekend en wordt er van dit niet-afgerond gewogen resultaat 0,5 punt (op 20) afgetrokken.
Als de student een onvoldoende behaalt op 2 of meer onderdelen van de evaluatie van het opleidingsonderdeel, wordt het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen berekend en wordt er van dit niet-afgerond gewogen resultaat 1,5 punt (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Gezondheidspsychologie,Val Morrison & Paul Bennett,4e editie,Pearson Benelux B.V,9789043034579 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Digital only blokwijzer: Multidisciplinaire benadering van pijn, EAN |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|