Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO (4778)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de economie optie vakdidactiek PAV | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student verwierf de volgende begincompetenties in het domein van de gevolgde basisvakdidactiek alsook de vakdidactiek initiatie PAV-MAVO:
-
De student kan op een krachtige wijze vormgeven aan leren op het niveau van een leergroep binnen het eigen vakgebied.
-
De student kan een krachtige leeromgeving creëren aansluitend op de beginsituatie en het leerproces van elke lerende.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek PAV-MAVO’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied PAV (project algemene vakken) & MAVO (maatschappelijke vorming). In dit OPO zetten we hoofdzakelijk in op krachtig leren voor de lerenden en de leergroep. Ook hebben we aandacht voor diversiteit & talenten.
In dit OPO komt de verdieping van de volgende onderdelen aan bod:
-
het ‘vak’ PAV & MAVO, een kort vakdidactisch kader
-
de vier vakdidactische pijlers binnen vakdidactiek PAV & MAVO
-
de zeven functionele vaardigheden
-
actualiteit binnen PAV & MAVO
-
evalueren in PAV & MAVO
-
de werking van de vakgroep PAV
-
omgang met eindtermen, lessentabellen, leerplannen, jaarplan-agenda-leerplan, leerlijnen
-
kritisch omgaan met vakdidactisch materiaal
-
uitvoeren van een micro-teaching van een onderdeel van een projectthema met accent op activerende werkvormen en creativiteit
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
opdrachten ✔
|
|
|
workshop ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie: combinatie van opdrachten (60%) en micro-teaching (40%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een tweede kans moet afgelegd worden vragen we een individuele herwerking. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VAKDIDACTIEK PAV, leren in samenhang,Inge Placklé & Christel Van Cauteren,2020, druk 1,ACCO,9789463798655,Dit boek wordt verplicht aangekocht bij Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het aanbevolen studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen optie vakdidactiek PAV | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student verwierf de volgende begincompetenties in het domein van de gevolgde basisvakdidactiek alsook de vakdidactiek initiatie PAV-MAVO:
-
De student kan op een krachtige wijze vormgeven aan leren op het niveau van een leergroep binnen het eigen vakgebied.
-
De student kan een krachtige leeromgeving creëren aansluitend op de beginsituatie en het leerproces van elke lerende.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek PAV-MAVO’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied PAV (project algemene vakken) & MAVO (maatschappelijke vorming). In dit OPO zetten we hoofdzakelijk in op krachtig leren voor de lerenden en de leergroep. Ook hebben we aandacht voor diversiteit & talenten.
In dit OPO komt de verdieping van de volgende onderdelen aan bod:
-
het ‘vak’ PAV & MAVO, een kort vakdidactisch kader
-
de vier vakdidactische pijlers binnen vakdidactiek PAV & MAVO
-
de zeven functionele vaardigheden
-
actualiteit binnen PAV & MAVO
-
evalueren in PAV & MAVO
-
de werking van de vakgroep PAV
-
omgang met eindtermen, lessentabellen, leerplannen, jaarplan-agenda-leerplan, leerlijnen
-
kritisch omgaan met vakdidactisch materiaal
-
uitvoeren van een micro-teaching van een onderdeel van een projectthema met accent op activerende werkvormen en creativiteit
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
opdrachten ✔
|
|
|
workshop ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie: combinatie van opdrachten (60%) en micro-teaching (40%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een lager resultaat dan 8/20 werd behaald dient er een individuele herwerking als tweede examenkans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VAKDIDACTIEK PAV, leren in samenhang,Inge Placklé & Christel Van Cauteren,2020, druk 1,ACCO,9789463798655,Dit boek wordt verplicht aangekocht bij Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het aanbevolen studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie 1 vakdidactiek GZW en vakdidactiek PAV | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student verwierf de volgende begincompetenties in het domein van de gevolgde basisvakdidactiek alsook de vakdidactiek initiatie PAV-MAVO:
-
De student kan op een krachtige wijze vormgeven aan leren op het niveau van een leergroep binnen het eigen vakgebied.
-
De student kan een krachtige leeromgeving creëren aansluitend op de beginsituatie en het leerproces van elke lerende.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek PAV-MAVO’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied PAV (project algemene vakken) & MAVO (maatschappelijke vorming). In dit OPO zetten we hoofdzakelijk in op krachtig leren voor de lerenden en de leergroep. Ook hebben we aandacht voor diversiteit & talenten.
In dit OPO komt de verdieping van de volgende onderdelen aan bod:
-
het ‘vak’ PAV & MAVO, een kort vakdidactisch kader
-
de vier vakdidactische pijlers binnen vakdidactiek PAV & MAVO
-
de zeven functionele vaardigheden
-
actualiteit binnen PAV & MAVO
-
evalueren in PAV & MAVO
-
de werking van de vakgroep PAV
-
omgang met eindtermen, lessentabellen, leerplannen, jaarplan-agenda-leerplan, leerlijnen
-
kritisch omgaan met vakdidactisch materiaal
-
uitvoeren van een micro-teaching van een onderdeel van een projectthema met accent op activerende werkvormen en creativiteit
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
opdrachten ✔
|
|
|
workshop ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie: combinatie van opdrachten (60%) en micro-teaching (40%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een tweede kans moet afgelegd worden vragen we een individuele herwerking. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VAKDIDACTIEK PAV, leren in samenhang,Inge Placklé & Christel Van Cauteren,2020, druk 1,ACCO,9789463798655,Dit boek wordt verplicht aangekocht bij Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het aanbevolen studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student verwierf de volgende begincompetenties in het domein van de gevolgde basisvakdidactiek alsook de vakdidactiek initiatie PAV-MAVO:
-
De student kan op een krachtige wijze vormgeven aan leren op het niveau van een leergroep binnen het eigen vakgebied.
-
De student kan een krachtige leeromgeving creëren aansluitend op de beginsituatie en het leerproces van elke lerende.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek PAV-MAVO’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied PAV (project algemene vakken) & MAVO (maatschappelijke vorming). In dit OPO zetten we hoofdzakelijk in op krachtig leren voor de lerenden en de leergroep. Ook hebben we aandacht voor diversiteit & talenten.
In dit OPO komt de verdieping van de volgende onderdelen aan bod:
-
het ‘vak’ PAV & MAVO, een kort vakdidactisch kader
-
de vier vakdidactische pijlers binnen vakdidactiek PAV & MAVO
-
de zeven functionele vaardigheden
-
actualiteit binnen PAV & MAVO
-
evalueren in PAV & MAVO
-
de werking van de vakgroep PAV
-
omgang met eindtermen, lessentabellen, leerplannen, jaarplan-agenda-leerplan, leerlijnen
-
kritisch omgaan met vakdidactisch materiaal
-
uitvoeren van een micro-teaching van een onderdeel van een projectthema met accent op activerende werkvormen en creativiteit
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
mico-teaching ✔
|
|
|
opdrachten ✔
|
|
|
workshop ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie: combinatie van opdrachten (60%) en micro-teaching (40%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een tweede kans moet afgelegd worden vragen we een individuele herwerking. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VAKDIDACTIEK PAV, leren in samenhang,Inge Placklé & Christel Van Cauteren,2020, druk 1,ACCO,9789463798655,Dit boek wordt verplicht aangekocht bij Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het aanbevolen studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student verwierf de volgende begincompetenties in het domein van de gevolgde basisvakdidactiek alsook de vakdidactiek initiatie PAV-MAVO:
-
De student kan op een krachtige wijze vormgeven aan leren op het niveau van een leergroep binnen het eigen vakgebied.
-
De student kan een krachtige leeromgeving creëren aansluitend op de beginsituatie en het leerproces van elke lerende.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek PAV-MAVO’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied PAV (project algemene vakken) & MAVO (maatschappelijke vorming). In dit OPO zetten we hoofdzakelijk in op krachtig leren voor de lerenden en de leergroep. Ook hebben we aandacht voor diversiteit & talenten.
In dit OPO komt de verdieping van de volgende onderdelen aan bod:
-
het ‘vak’ PAV & MAVO, een kort vakdidactisch kader
-
de vier vakdidactische pijlers binnen vakdidactiek PAV & MAVO
-
de zeven functionele vaardigheden
-
actualiteit binnen PAV & MAVO
-
evalueren in PAV & MAVO
-
de werking van de vakgroep PAV
-
omgang met eindtermen, lessentabellen, leerplannen, jaarplan-agenda-leerplan, leerlijnen
-
kritisch omgaan met vakdidactisch materiaal
-
uitvoeren van een micro-teaching van een onderdeel van een projectthema met accent op activerende werkvormen en creativiteit
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
opdrachten ✔
|
|
|
workshop ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie: combinatie van opdrachten (60%) en micro-teaching (40%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een tweede kans moet afgelegd worden vragen we een individuele herwerking. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VAKDIDACTIEK PAV, leren in samenhang,Inge Placklé & Christel Van Cauteren,2020, druk 1,ACCO,9789463798655,Dit boek wordt verplicht aangekocht bij Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het aanbevolen studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|