Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Atelier (4261)
|
3.0 stptn |
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4170)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Atelier (4261)
|
3.0 stptn |
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4459)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen optie vakdidactiek ontwerp | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel vakdidactiek ontwerp verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein beelding. Aan de hand van geïntegreerde opdrachten en korte didactische oefeningen komen de volgende inhouden hierbij aan bod:
- Beeldontwikkeling van het kind
- Analyse van leerplannen in het domein beelding
- Formuleren van doelstellingen (artistiek-technisch en beeldend), afbakenen van leerinhouden
- Ontwikkelen vakspecifiek leermateriaal (ontwerp van leermateriaal, formuleren en instrueren van vakspecifieke opdrachten)
- Verdieping van vakspecifieke werkvormen (werkvormen in een ateliercontext, kunstbeschouwing, demonstratie en instructie van manuele technieken en digitale technieken, organisatie in het atelier, co-teaching, werkvormen in graadklassen)
- Uitwerken en begeleiden van beeldende opdrachten, met aandacht voor innovatie en co-creatie
- Verdieping van vakspecifieke evaluatie: jurysystemen, mondelinge en schriftelijke feedback, kritische zelfevaluatie als affectieve vaardigheid, leergesprekken - formuleren van evaluatiecriteria in het domein beelding
- Klasmanagement en klasdifferentiatie in domein beelding, met aandacht voor diversiteit en talenten
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Praktijkopdrachten (korte didactische oefeningen, individueel of per 2) en individuele schriftelijke eindopdracht. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student moet op de eindopdracht geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het gehele opleidingsonderdeel.
2. Opdrachten worden ingediend op de afgesproken deadlines.
3. De student dient aanwezig te zijn op de afgesproken contactmomenten, zoals gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Iedere afwezigheid dient ten minste 2 uur voor de betreffende les formeel en schriftelijk gecommuniceerd te worden of nadien gewettigd te worden d.m.v. een doktersattest. |
|
|
|
Gevolg | 1. Indien de student voor het evaluatieonderdeel ‘eindopdracht’ niet slaagt, zal er een ‘fail’ voor dit opleidingsonderdeel in zijn/haar studentendossier verschijnen, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde.
2. Opdrachten die niet op de afgesproken deadline worden ingeleverd, krijgen een beoordeling van 0/20.
3. In geval van ongewettigde afwezigheid kan de docent beslissen of het resultaat van de taak die verbonden is aan het betreffende contactmoment gelijk wordt gesteld aan 0/20, ongeacht deze op de afgesproken deadline werd ingediend, of dat er een vervangopdracht wordt voorzien. |
|
|
|
Extra info | 50% permanente evaluatie (tijdens de onderwijsperiode): - Praktijkopdrachten: korte didactische oefeningen
50 % eindopdracht (tijdens de onderwijsperiode) - Schriftelijke opdracht (individueel) |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student een onvoldoende behaalt voor het opleidingsonderdeel, is een gedeeltelijke tweede zittijd mogelijk. Het resultaat van de permanente evaluatie wordt overgedragen naar de tweede zittijd. De eindopdracht kan in tweede zittijd hernomen worden |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Cursus, opdrachten en materialen worden ter beschikking gesteld via Blackboard. Didactisch materiaal is gedeeltelijk beschikbaar in het atelier. Er kunnen onkosten zijn op vlak van drukwerk en aankoop van didactisch materiaal. Deze kosten zijn afhankelijk van de situatie (groepsgrootte, lesonderwerp,...). |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- The animator's survival kit,Richard E. Williams, Williams R.,Expanded ed.,Farrar, Straus & Giroux Inc,9780865478978
- Laat maar zien,Jos van Onna, Anky Jacobse,6,Noordhoff,9789001754297
- Educating artistic vision,Elliot W. Eisner,1,Macmillan USA,9780023321207
- Artist teacher,G. James Daichendt,1,Intellect Books,9781841504087
|
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel vakdidactiek ontwerp verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein beelding. Aan de hand van geïntegreerde opdrachten en korte didactische oefeningen komen de volgende inhouden hierbij aan bod:
- Beeldontwikkeling van het kind
- Analyse van leerplannen in het domein beelding
- Formuleren van doelstellingen (artistiek-technisch en beeldend), afbakenen van leerinhouden
- Ontwikkelen vakspecifiek leermateriaal (ontwerp van leermateriaal, formuleren en instrueren van vakspecifieke opdrachten)
- Verdieping van vakspecifieke werkvormen (werkvormen in een ateliercontext, kunstbeschouwing, demonstratie en instructie van manuele technieken en digitale technieken, organisatie in het atelier, co-teaching, werkvormen in graadklassen)
- Uitwerken en begeleiden van beeldende opdrachten, met aandacht voor innovatie en co-creatie
- Verdieping van vakspecifieke evaluatie: jurysystemen, mondelinge en schriftelijke feedback, kritische zelfevaluatie als affectieve vaardigheid, leergesprekken - formuleren van evaluatiecriteria in het domein beelding
- Klasmanagement en klasdifferentiatie in domein beelding, met aandacht voor diversiteit en talenten
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Praktijkopdrachten (korte didactische oefeningen, individueel of per 2) en individuele schriftelijke eindopdracht. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student moet op de eindopdracht geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het gehele opleidingsonderdeel.
2. Opdrachten worden ingediend op de afgesproken deadlines.
3. De student dient aanwezig te zijn op de afgesproken contactmomenten, zoals gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Iedere afwezigheid dient ten minste 2 uur voor de betreffende les formeel en schriftelijk gecommuniceerd te worden of nadien gewettigd te worden d.m.v. een doktersattest. |
|
|
|
Gevolg | 1. Indien de student voor het evaluatieonderdeel ‘eindopdracht’ niet slaagt, zal er een ‘fail’ voor dit opleidingsonderdeel in zijn/haar studentendossier verschijnen, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde.
2. Opdrachten die niet op de afgesproken deadline worden ingeleverd, krijgen een beoordeling van 0/20.
3. In geval van ongewettigde afwezigheid kan de docent beslissen of het resultaat van de taak die verbonden is aan het betreffende contactmoment gelijk wordt gesteld aan 0/20, ongeacht deze op de afgesproken deadline werd ingediend, of dat er een vervangopdracht wordt voorzien. |
|
|
|
Extra info | 50% permanente evaluatie (tijdens de onderwijsperiode): - Praktijkopdrachten: korte didactische oefeningen
50 % eindopdracht (tijdens de onderwijsperiode) - Schriftelijke opdracht (individueel) |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student een onvoldoende behaalt voor het opleidingsonderdeel, is een gedeeltelijke tweede zittijd mogelijk. Het resultaat van de permanente evaluatie wordt overgedragen naar de tweede zittijd. De eindopdracht kan in tweede zittijd hernomen worden |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Cursus, opdrachten en materialen worden ter beschikking gesteld via Blackboard. Didactisch materiaal is gedeeltelijk beschikbaar in het atelier. Er kunnen onkosten zijn op vlak van drukwerk en aankoop van didactisch materiaal. Deze kosten zijn afhankelijk van de situatie (groepsgrootte, lesonderwerp,...). |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- The animator's survival kit,Richard E. Williams, Williams R.,Expanded ed.,Farrar, Straus & Giroux Inc,9780865478978
- Laat maar zien,Jos van Onna, Anky Jacobse,6,Noordhoff,9789001754297
- Educating artistic vision,Elliot W. Eisner,1,Macmillan USA,9780023321207
- Artist teacher,G. James Daichendt,1,Intellect Books,9781841504087
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|