Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Fysische chemie en transportverschijnselen (4466)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes, apparatuur, toepassingen en actuele technologische ontwikkelingen binnen het domein van de uitvoering, ontwikkeling en validatie van elektrochemische, chemische, materiaalkundige, oppervlakte analysetechnieken en/of verpakkingsgerelateerde technieken en kan hierin complexe, niet-vertrouwde stalen en materialen kritisch analyseren en praktijkgerichte problemen verbonden aan de analyse en apparatuur autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie, bewust van mogelijke fouten en praktische beperkingen. | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student herkent de verschillende corrosietypes. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan oplossingen voorstellen voor de verschillende types corrosie. | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse chemische industriële processen en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor selectie van materialen, verpakking, duurzaamheid,veiligheid, milieu en kringloopsluiting, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kent de betekenis van verschillende elektrochemische begrippen. | | | - BC
| De student kent de verschillende elektrochemische processen. | | | - BC
| De student kan verschillende vormen van corrosie herkennen en beschrijven en oplossingen aandragen voor de verschillende oorzaken. | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan verbanden liggen tussen verschillende begrippen en de geziene concepten, relaties, diagrammen,.. gebruiken om toegepaste vragen te beantwooorden. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan geschikte oplossingen voor corrosie voorstellen en zijn keuze motiveren. | | | - BC
| De student kan gebruik maken van de kinetica van elektrochemische reacties (zoals tafelvergelijkingen) om (deelaspecten van) processen te berekenen. | - EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de meeste eenheidsoperaties in de (bio)-chemische industrie en kan dit combineren om chemische processen creatief te concipiëren, zelfstandig aan te sturen en te simuleren, procesverbeteringen uit te werken en dit in een multidisciplinaire ontwerpcontext en met aandacht voor recente technologische ontwikkelingen en evoluties. | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan corrosieproblemen in een nieuw ontwerp voorpellen en kan hierbij een nauwkeurige diagnose stellen bij een bestaand probleem. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan actieve en passieve corrosiebeschermingsmethodes selecteren en combineren. | | | - BC
| De student is zich bewust van de economische aspecten van technische oplossingen voor corrosieproblemen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft kennis van de basis elektrochemie, dit houdt in dat de student:
- weet wat redoxreacties zijn,
- redoxreacties kan uitbalanceren,
- de wet van Nernst begrijpt en kan toepassen.
|
|
|
Na een introductie/herhaling van basisbegrippen uit elektrochemie, zoals elektrodepotentiaal, halfcel en de wet van Nernst, worden Pourbaix diagrammen en het verband met corrosie besproken. Vervolgens wordt er ingegaan op de kinetica van elektrochemische reactie met inbegrip van polarisatiediagrammen en de toepassing hiervan bij corrosie. In enkele (gast)lessen worden andere toepassingen bekeken zoals bijvoorbeeld elektrochemische productieprocessen en batterijen,...
Ten slotte wordt opnieuw ingezoemd op corrosie, namelijk materiaalselectie (met behulp van materselectieprogramma), oorzaken van corrosie, herkenning, verschillende types en mogelijke oplossingen.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Extra info | Een beperkt formularium, dat door de docent ter beschikking wordt gesteld, mag gebruikt worden op het examen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Kopie van ppt en eventueel ander materiaal op het elektronisch leerplatform.
CES Edupack (KU Leuven licentie) |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Inleiding tot corrosie en corrosiebestrijding,P.J. Gellings,2e druk,PPI Uitgeverij, Enschede,9078249021 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum:
Dit vak is onderdeel van de subleerlijn Materiaaltechnologie binnen de leerlijn Industriële (bio)chemische processen.
Relatie met het onderzoek:
Onderzoek komt in dit vak eerder zijdelings aan bod, in de vorm van besproken cases en geciteerde artikels.
Relatie met het werkveld:
De toepassingen die in dit vak besproken worden zijn direct toepasbaar in de chemische industrie, waar corrosie en corrosiebestrijding een belangrijk onderdeel van ontwerp en onderhoud van chemische installaties is. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks en/of innovatiecomponent. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor de specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft kennis van de basis elektrochemie, dit houdt in dat de student:
- weet wat redoxreacties zijn,
- redoxreacties kan uitbalanceren,
- de wet van Nernst begrijpt en kan toepassen.
|
|
|
Na een introductie/herhaling van basisbegrippen uit elektrochemie, zoals elektrodepotentiaal, halfcel en de wet van Nernst, worden Pourbaix diagrammen en het verband met corrosie besproken. Vervolgens wordt er ingegaan op de kinetica van elektrochemische reactie met inbegrip van polarisatiediagrammen en de toepassing hiervan bij corrosie. In enkele (gast)lessen worden andere toepassingen bekeken zoals bijvoorbeeld elektrochemische productieprocessen en batterijen,...
Ten slotte wordt opnieuw ingezoemd op corrosie, namelijk materiaalselectie (met behulp van materselectieprogramma), oorzaken van corrosie, herkenning, verschillende types en mogelijke oplossingen.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Extra info | Een beperkt formularium, dat door de docent ter beschikking wordt gesteld, mag gebruikt worden op het examen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Kopie van ppt en eventueel ander materiaal op het elektronisch leerplatform.
CES Edupack (KU Leuven licentie) |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Inleiding tot corrosie en corrosiebestrijding,P.J. Gellings,2e druk,PPI Uitgeverij, Enschede,9078249021 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum:
Dit vak is onderdeel van de subleerlijn Materiaaltechnologie binnen de leerlijn Industriële (bio)chemische processen.
Relatie met het onderzoek:
Onderzoek komt in dit vak eerder zijdelings aan bod, in de vorm van besproken cases en geciteerde artikels.
Relatie met het werkveld:
De toepassingen die in dit vak besproken worden zijn direct toepasbaar in de chemische industrie, waar corrosie en corrosiebestrijding een belangrijk onderdeel van ontwerp en onderhoud van chemische installaties is. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|