Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 81 | 81 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen stelt onder begeleiding een onderzoeksplan op. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen selecteert en implementeert onder begeleiding wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen kan academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van managementvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student weet hoe je een goed onderzoek uitvoert en hoe je een kritisch gebruiker van andermans onderzoek wordt.
- De student kent een aantal benaderingen, strategieën en methoden waarmee je een onderzoeksproject kunt aanpakken.
- De student kent de verschillende fasen van het onderzoeksproces: oriëntering op het probleem, formulering onderzoeksvragen, kritische literatuurstudie, methodologische verantwoording, dataverzameling, data-analyse, en rapportage.
- De student kent de verschillen tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
|
|
|
In de cursus “Kwalitatief Onderzoeksproject” leren studenten hoe ze een kleinschalig kwalitatief onderzoeksproject kunnen uitvoeren. De cursus behandelt verschillende theoretische aspecten die studenten kunnen toepassen op hun eigen onderzoeksprojecten. Studenten voeren een literatuuronderzoek uit, kiezen een geschikte onderzoeksopzet, verzamelen en analyseren gegevens en presenteren hun onderzoek zowel mondeling als schriftelijk.
Specifiek gaat de cursus in op de verschillende stappen van de kwalitatieve onderzoekscyclus. Na het formuleren van een probleemstelling en het uitvoeren van een eerste literatuuronderzoek, zullen studenten prangende, maatschappelijk relevante onderzoeksvragen selecteren en hun literatuuronderzoek uitbreiden. Vervolgens kiezen ze een geschikt onderzoeksontwerp, inclusief een relevante steekproefstrategie en geschikte steekproefkenmerken op basis van praktische en theoretische overwegingen. Studenten bereiden zich voor op het verzamelen van kwalitatieve gegevens via semigestructureerde interviews (inclusief het verkrijgen van geïnformeerde toestemming en het opstellen van een interviewprotocol). Ze zijn in staat om gegevens te transcriberen en te coderen volgens de principes van “grounded theory”. Gedurende het onderzoeksproces zullen de studenten mondeling en schriftelijk rapporteren en kritisch reflecteren op eventuele methodologische beperkingen in hun studie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 80 % |
|
|
|
|
Andere: | Studenten dienen, naast een reeks deelopdrachten op punten, zowel individueel als collectief een reeks deelopdrachten in die via de "pass-fail" methode worden geëvalueerd. Aanwezigheid van minstens 10 van de 13 contactmomenten (5 hoorcolleges en 8 werkzittingen). |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
Extra info | De evaluatie bestaat voor 20% uit een individueel cijfer en voor 80% uit een groepscijfer. Tevens bestaat de beoordeling uit 6 individuele en 2 collectieve pass/fail deelopdrachten. Daarenboven krijgen studenten een individuele peer score om hun deelname aan het groepswerk te evalueren en een individueel aanwezigheidspunt. De evaluatie wordt verder toegelicht in de studieleidraad.
Mondelinge presentaties zijn examenmomenten en een voorwaarde om aan het examen deel te nemen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De tweede examenkans wordt verder toegelicht in de studieleidraad. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Analyseren in kwalitatief onderzoek: Denken en doen.,Boeije, Hennie & Bleijenbergh, Inge,4de druk (2023),Boom,9789024451937 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Naast het handboek worden er andere verplichte teksten en slides ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|