Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Productie en dimensionele meettechniek (2659)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master industriële wetenschappen elektromechanica optie ontwerp & productie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student(e) is in staat om de oorzaak te achterhalen van niet verwachte resultaten, bv. het voorkomen van braam, een te grote oppervlakteruwheid op het werkstuk, een te lange bewerkingstijd, ... en hiervoor een oplossing te vinden. | | | - BC
| De student(e) wordt op zijn/haar kennis getest d.m.v. een schriftelijk examen en het programmeren van een werkstuk. | | - DC
| DC-M11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | - BC
| De student(e) moet bij het programmeren van een werkstuk constant rekening houden met de gewenste nauwkeurigheid waarmee het werkstuk moet vervaardigd worden.
Hiertoe moet hij/zij de begrippen die hij/zij o.a. in verspaningstechnologie heeft geleerd (snijhoek, vrijloophoek van een frees, verspaningsparameters, ...) kunnen toepassen. Een voorbeeld hiervan is de selectie van het geschikte gereedschap om een bepaalde bewerking in een bepaald materiaal uit te voeren. | | | - BC
| Hierbij moet hij/zij rekening houden met ecologische en economische aspecten. Een voorbeeld hiervan is rekening houden met de hoeveelheid te verwijderen materiaal vergeleken met het volume van het te creëren product. | | | - BC
| De student(e) wordt op zijn/haar kennis getest d.m.v. een schriftelijk examen en het programmeren van een werkstuk. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student(e) is in staat om de oorzaak te achterhalen van niet verwachte resultaten, bv. het voorkomen van braam, een te grote oppervlakteruwheid op het werkstuk, een te lange bewerkingstijd, ... en hiervoor een oplossing te vinden. | | | - BC
| De student(e) wordt op zijn/haar kennis getest d.m.v. een schriftelijk examen en het programmeren van een werkstuk. | - EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes en toepassingen binnen de domeinen materiaalkunde, productie en mechanisch ontwerp of het domein automatisering en kan hierin niet-vertrouwde, complexe ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren, en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van numerieke simulatietechnieken of geavanceerde tools, bewust van mogelijke fouten, praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student(e) moet de begrippen NC, CNC, DNC, FMC kunnen uitleggen. Hij/zij moet het verschil kennen tussen een 2-, 2.5-, 3-, 4- en 5-assige bewerking en dit kunnen uitleggen. Hij/zij moet de werking en de constructie van een numeriek bestuurde werktuigmachine kunnen beschrijven en de verschillende soorten compensaties en assenstelsels kennen. Hij/zij moet een werkstuk kunnen programmeren op de CNC. | | | - BC
| Hierbij zijn er raakpunten met gerelateerde domeinen zoals vormgevingstechniek, verspaningstechnologie, mechanische meettechniek, mechanisch ontwerpen. | | | - BC
| De student(e) wordt op zijn/haar kennis getest d.m.v. een schriftelijk examen en het schrijven van een werkstukprogramma. | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student(e) moet bij het programmeren van een werkstuk constant rekening houden met de gewenste nauwkeurigheid waarmee het werkstuk moet vervaardigd worden.
Hiertoe moet hij de begrippen die hij/zij o.a. geleerd heeft (snijhoek, vrijloophoek van een frees, verspaningsparameters, ...) kunnen toepassen. Een voorbeeld hiervan is de selectie van het geschikte gereedschap om een bepaalde bewerking in een bepaald materiaal uit te voeren. | | | - BC
| De student(e) wordt getest op zijn/haar kennis d.m.v. een schriftelijk examen en het programmeren van een werkstuk. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student(e) is in staat om de oorzaak te achterhalen van niet verwachte resultaten, bv. het voorkomen van braam, een te grote oppervlakteruwheid op het werkstuk, een te lange bewerkingstijd, ... en hiervoor een oplossing te vinden. | | | - BC
| De student(e) wordt op zijn/haar kennis getest d.m.v. een schriftelijk examen en het programmeren van een werkstuk. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student(e) moet bij het programmeren van een werkstuk constant rekening houden met de gewenste nauwkeurigheid waarmee het werkstuk moet vervaardigd worden.
Hiertoe moet hij/zij de begrippen die hij/zij o.a. in verspaningstechnologie heeft geleerd (snijhoek, vrijloophoek van een frees, verspaningsparameters, ...) kunnen toepassen. Een voorbeeld hiervan is de selectie van het geschikte gereedschap om een bepaalde bewerking in een bepaald materiaal uit te voeren. | | | - BC
| De student(e) is in staat om de oorzaak te achterhalen van niet verwachte resultaten, bv. het voorkomen van braam, een te grote oppervlakteruwheid op het werkstuk, een te lange bewerkingstijd, ... en hiervoor een oplossing te vinden. | | | - BC
| De student(e) wordt op zijn/haar kennis getest d.m.v. een schriftelijk examen en het programmeren van een werkstuk. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student(e) is in staat om de oorzaak te achterhalen van niet-verwachte resultaten, bv. het voorkomen van braam, een te grote oppervlakteruwheid op het werkstuk, een te lange bewerkingstijd, ... en hiervoor een oplossing te vinden. | | | - BC
| De student(e) wordt op zijn/haar kennis getest d.m.v. een schriftelijk examen en het programmeren van een werkstuk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- NC - CNC - DNC
- 2-, 2.5-, 3-, 4- en 5-assige bewerkingen
- Meetsystemen
- Soorten nulpunten
- CNC-code
- Soorten programma's
- Indeling code
- Cycli
- Subprogramma's
- Flexibele NC programmatie
- Verspaningsparameters
- Freesstrategieën
- Gereedschapshouders
- Inleiding tot CNC-programmatie via een CAM-systeem
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Eigen cursus, handleidingen S840-D sturing, websites |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Algemene visie
Er wordt een vorming verzekerd met de nodige wetenschappelijke en technische kennis (in dit multidisciplinair gebied) om :
- producten, machines en geautomatiseerde installaties te kunnen ontwerpen (als projectingenieur)
Hij is een uitvoeringsingenieur gericht op de oplossing van concrete technische problemen, in staat om zelfstandig basistaken uit te voeren, maar ook in staat om complexe problemen aan te vatten en op te lossen, in het begin onder leiding, maar ook zelfstandig na voldoende ervaring of zelfstudie
Binnen dit vak leert de student :
- kennis en vaardigheden van de elektromechanische toepassingsdomeinen in de informatica
- het snel en doelmatig gebruik van informatiebronnen
- een initiatie in systeemdenken en leren om via analyse en synthese probleemoplossend te denken
Relatie met onderzoek
Tijdens de zittingen worden de nieuwste tendensen in de verspaningswereld besproken aan de hand van artikels in vaktijdschriften en publicaties van leveranciers. Tevens wordt er hierbij dieper ingegaan op de werking en de implementatie van algoritmes in de sturing en hun mogelijke toepassingen.
Situering van het vak in het curriculum
Dit vak is een synthese van verschillende vakken :
- wiskunde en informatica voor het opbouwen van een logische structuur en algoritmen
- toepassen van de verspaningstheorie zoals deze in het vak U+T is gezien
CNC frezen/draaien is één van de productiemethodes om tot een efficiënt en economisch verantwoorde productie te komen.
Instroom-Relatie met andere vakken
Wiskunde : kennis van poolcoördinaten, cartesische coördinaten, interpolatiemethodes (veelterminterpolatie, splines)
Tekenen : voor het kunnen uitvoeren van alle oefeningen is een kennis van het technisch tekenen noodzakelijk.
Meettechniek : toepassing en implicaties van :
- toleranties
- passingen
- plaats- en vormtoleranties
- ruwheden
Informatica : flow logica van een programma
Materialenleer : materiaaleigenschappen van kunststof, aluminium, staal
Talen : er wordt uitgegaan van een basiskennis van het Engels en Duits
Relatie met het werkveld
De inhoud van de cursus wordt steeds overlegd met een aantal bedrijven die zelf CNC-machines hebben om de leerstof zo relevant mogelijk te houden met betrekking tot wat leeft in de bedrijfswereld. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks en/of innovatiecomponent. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor de specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- NC - CNC - DNC
- 2-, 2.5-, 3-, 4- en 5-assige bewerkingen
- Meetsystemen
- Soorten nulpunten
- CNC-code
- Soorten programma's
- Indeling code
- Cycli
- Subprogramma's
- Flexibele NC programmatie
- Verspaningsparameters
- Freesstrategieën
- Gereedschapshouders
- Inleiding tot CNC-programmatie via een CAM-systeem
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Eigen cursus, handleidingen S840-D sturing, websites |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Algemene visie
Er wordt een vorming verzekerd met de nodige wetenschappelijke en technische kennis (in dit multidisciplinair gebied) om :
- producten, machines en geautomatiseerde installaties te kunnen ontwerpen (als projectingenieur)
Hij is een uitvoeringsingenieur gericht op de oplossing van concrete technische problemen, in staat om zelfstandig basistaken uit te voeren, maar ook in staat om complexe problemen aan te vatten en op te lossen, in het begin onder leiding, maar ook zelfstandig na voldoende ervaring of zelfstudie
Binnen dit vak leert de student :
- kennis en vaardigheden van de elektromechanische toepassingsdomeinen in de informatica
- het snel en doelmatig gebruik van informatiebronnen
- een initiatie in systeemdenken en leren om via analyse en synthese probleemoplossend te denken
Relatie met onderzoek
Tijdens de zittingen worden de nieuwste tendensen in de verspaningswereld besproken aan de hand van artikels in vaktijdschriften en publicaties van leveranciers. Tevens wordt er hierbij dieper ingegaan op de werking en de implementatie van algoritmes in de sturing en hun mogelijke toepassingen.
Situering van het vak in het curriculum
Dit vak is een synthese van verschillende vakken :
- wiskunde en informatica voor het opbouwen van een logische structuur en algoritmen
- toepassen van de verspaningstheorie zoals deze in het vak U+T is gezien
CNC frezen/draaien is één van de productiemethodes om tot een efficiënt en economisch verantwoorde productie te komen.
Instroom-Relatie met andere vakken
Wiskunde : kennis van poolcoördinaten, cartesische coördinaten, interpolatiemethodes (veelterminterpolatie, splines)
Tekenen : voor het kunnen uitvoeren van alle oefeningen is een kennis van het technisch tekenen noodzakelijk.
Meettechniek : toepassing en implicaties van :
- toleranties
- passingen
- plaats- en vormtoleranties
- ruwheden
Informatica : flow logica van een programma
Materialenleer : materiaaleigenschappen van kunststof, aluminium, staal
Talen : er wordt uitgegaan van een basiskennis van het Engels en Duits
Relatie met het werkveld
De inhoud van de cursus wordt steeds overlegd met een aantal bedrijven die zelf CNC-machines hebben om de leerstof zo relevant mogelijk te houden met betrekking tot wat leeft in de bedrijfswereld. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|