Computer ondersteunde productie en matrijsontwerp (4538) | Contactpersoon : | ing. John BIJNENS |
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Toegepaste mechanica CNC (4537)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Eindige-elementenmethode (4529)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master industriële wetenschappen elektromechanica optie ontwerp & productie | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student(e) moet een project maken waarin een product wordt ontworpen waarvan een prototype uit kunststof moet gefreesd worden. De freesbanen om dit prototype te maken moeten gegenereerd worden m.b.v. het high-end CAD/CAM-pakket PTC Creo. De freesbanen moeten gepostprocessed worden met een zelf geconfigureerde postprocessor. Om dit project tot een goed einde te kunnen brengen moet de student(e) zelf een planning opstellen en moet alles uitgevoerd worden rekening houdende met alle verspaningsparameters eigen aan de gebruikte CNC-machine en het te frezen materiaal. Hierbij moeten de freesresultaten teruggekoppeld worden en vergeleken worden met de te verwachten resultaten op basis van de berekende parameters. Dit bijsturen op basis van de effectieve resultaten om de gewenste resultaten te bekomen vereist een kritisch reflecteren en het zelfstandig kunnen verwerven van de benodigde kennis. | | | - BC
| Op het ontworpen product moet een basis FEM-analyse en een vloeisimulatie worden uitgevoerd. De student(e) moet voor product een spuitgietmatrijs ontwerpen rekening houdende met economische aspecten zoals een optimale productiekost en met de resultaten van de vloeisimulatie en de FEM-analyse. Hierbij is het nodig dat hij/zij zelf de benodigde gegevens kan verzamelen en de resultaten van de vloeisimulatie en de FEM-analyse kritisch bekijkt en interpreteert. Deze interpretatie vergt een behoorlijke dosis redeneervermogen. | | | - BC
| De evaluatie van dit project gebeurt door het beoordelen van het verslag dat door de student(e) wordt ingeleverd. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student(e) moet een project maken waarin een product wordt ontworpen waarvan een prototype uit kunststof moet gefreesd worden. De freesbanen om dit prototype te maken moeten gegenereerd worden m.b.v. het high-end CAD/CAM-pakket PTC Creo. De freesbanen moeten gepostprocessed worden met een zelf geconfigureerde postprocessor. Om dit project tot een goed einde te kunnen brengen moet de student(e) zelf een planning opstellen moet alles uitgevoerd worden rekening houdende met alle verspaningsparameters eigen aan de gebruikte CNC-machine en het te frezen materiaal. Hierbij moeten de freesresultaten teruggekoppeld worden en vergeleken worden met de te verwachten resultaten op basis van de berekende parameters. Dit bijsturen op basis van de effectieve resultaten om de gewenste resultaten te bekomen vereist een kritisch reflecteren en het zelfstandig kunnen verwerven van de benodigde kennis. | | | - BC
| Op het ontworpen product moet een basis FEM-analyse en een vloeisimulatie worden uitgevoerd. De student(e) ij een product uit kunststof ontworpen wordt. Op dit product moet een basis FEM-analyse en een vloeisimulatie worden uitgevoerd. Hij/zij moet voor dit product een spuitgietmatrijs ontwerpen rekening houdende met economische aspecten zoals een optimale productiekost en met de resultaten van een vloeisimulatie en de FEM-analyse. Hierbij is het nodig dat hij/zij zelf de benodigde gegevens kan verzamelen en de resultaten van de vloeisimulatie en de FEM-analyse kritisch bekijkt en interpreteert. Deze interpretatie vergt een behoorlijke dosis redeneervermogen. | | | - BC
| De evaluatie van dit project gebeurt door het beoordelen van het verslag dat door de student(e) wordt ingeleverd. | - EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes en toepassingen binnen de domeinen materiaalkunde, productie en mechanisch ontwerp of het domein automatisering en kan hierin niet-vertrouwde, complexe ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren, en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van numerieke simulatietechnieken of geavanceerde tools, bewust van mogelijke fouten, praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student(e) moet gereedschapsbanen voor een CNC kunnen aanmaken m.b.v. het CAD/CAM-pakket Creo. Dit aanmaken vergt veel meer dan het loutere knopjes duwen. Een goed inzicht in vormgevingstechnieken, verspaningstechnologie, CNC, ... is vereist. Hiermee wordt ook meteen duidelijk dat dit vak een samensmelting is van verschillende disciplines.
De student(e) moet een manufacturing model kunnen opbouwen d.m.v. assemblage en parametrisatie. Het accent ligt hierbij op het achteraf flexibel kunnen aanpassen van vormelementen en afmetingen van het model. | | | - BC
| De student(e) moet de opbouw van een spuitgietmatrijs, de verschillende soorten matrijzen (enkelvoudige, meervoudige, met en zonder schuiven, ...) kennen en begrippen als lossing, runners, sprue, gate, koelkanalen, ... kunnen toepassen.
De student(e) moet het verschil kennen tussen een basisvloeisimulatie die wordt uitgevoerd met een pakket zoals Plastic Advisor en een uitgebreid pakket zoals Moldex3D. | | | - BC
| De student(e) wordt op zijn/haar kennis getest d.m.v. een schriftelijk examen. | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student(e) moet gereedschapsbanen voor een CNC kunnen aanmaken m.b.v. het CAD/CAM-pakket Creo. Dit aanmaken vergt veel meer dan het loutere knopjes duwen. Een goed inzicht in vormgevingstechnieken, verspaningstechnologie, CNC, ... is vereist. Hiermee wordt ook meteen duidelijk dat dit vak een samensmelting is van verschillende disciplines.
De student(e) moet ook een verantwoorde keuze kunnen maken van een CAM-systeem voor een bedrijf door:
- het verschil te weten tussen een CNC-specifieke oplossing en een algemene oplossing vanuit een high-end CAD/CAM-pakket zoals PTC Creo, CATIA, ...
- te weten wat de verschillende soorten postprocessoren zijn. | | | - BC
| De student(e) moet een spuitgietproduct kunnen splitsen in zijn vormdelen en verwerken in een matrijsopbouw van DME of HASCO vertrekkende van een CAD-model door gebruik te maken van de verschillende modules (surfacing, mold, ...) van het high-end CAD-pakket Creo Parametric.
De student(e) moet ook een basisvloeisimulatie uitvoeren m.b.v. de module Plastic Advisor die beschikbaar is in Creo Parametric en de resultaten hiervan kunnen interpreteren en terugkoppelen naar het ontwerp van het kunststofproduct en de spuitgietmatrijs. Met terugkoppelen wordt o.a. bedoeld het selecteren van een geschikte product-layout in de matrijs, het balanceren van de vulling, het beoordelen van mogelijke aanspuitalternatieven.
De student(e) moet een basis sterkteberekening kunnen uitvoeren op een kunststof product m.b.v. een FEM-pakket. | | | - BC
| De student(e) wordt getest op zijn/haar inzicht in en kennis van de hierboven vermelde zaken door het uitvoeren van een klein project waarbij alle hier vermelde zaken aan bod komen. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student(e) moet een project maken waarin een product wordt ontworpen waarvan een prototype uit kunststof moet gefreesd worden. De freesbanen om dit prototype te maken moeten gegenereerd worden m.b.v. het high-end CAD/CAM-pakket PTC Creo. De freesbanen moeten gepostprocessed worden met een zelf geconfigureerde postprocessor. Om dit project tot een goed einde te kunnen brengen moet de student(e) zelf een planning opstellen en moet alles uitgevoerd worden rekening houdende met alle verspaningsparameters eigen aan de gebruikte CNC-machine en het te frezen materiaal. | | | - BC
| De student(e) moet grotendeels zelfstandig een project uitvoeren samen met zijn/haar klasgenoten.
Dit project behelst het ontwerp van opgelegd product, het uitwerken van een matrijs (op basis van vloeisimulaties, FEM-analyses). De problemen die bij het uitvoeren van dit project optreden moeten opgelost worden door het toepassen van de kennis en de inzichten zoals die beschreven zijn onder EC1 en EC2. | | | - BC
| De beoordeling van dit project gebeurt op basis van een uitgebreid verslag/rapport van het uitgevoerde project. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student(e) moet een project maken waarin een product wordt ontworpen waarvan een prototype uit kunststof moet gefreesd worden. De freesbanen om dit prototype te maken moeten gegenereerd worden m.b.v. het high-end CAD/CAM-pakket PTC Creo. De freesbanen moeten gepostprocessed worden met een zelf geconfigureerde postprocessor. Om dit project tot een goed einde te kunnen brengen moet de student(e) zelf een planning opstellen moet alles uitgevoerd worden rekening houdende met alle verspaningsparameters eigen aan de gebruikte CNC-machine en het te frezen materiaal. Hierbij moeten de freesresultaten teruggekoppeld worden en vergeleken worden met de te verwachten resultaten op basis van de berekende parameters. Dit bijsturen op basis van de effectieve resultaten om de gewenste resultaten te bekomen vereist een kritisch reflecteren en het zelfstandig kunnen verwerven van de benodigde kennis. | | | - BC
| De student(e) wordt op zijn/haar kennis geëvalueerd d.m.v. een schriftelijk examen en d.m.v. het uitvoeren en het maken van een verslag van een concreet project. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vanuit het vak materialenleer vertrouwd met materiaaleigenschappen die specifiek zijn voor kunststoffen zoals o.a. glasovergangstemperatuur, melt flow index, ...
De student kent
- de opbouw van een CNC-machine (frezen, draaien, combi)
- de opbouw van een CNC-programma (kan een CNC-programma lezen en er zelf een schrijven)
- de geometrie van een frees
|
|
|
Computer ondersteunde productie
- Opbouw van een manufacturing model d.m.v. assemblage en parameterisatie. Het accent ligt hierbij op het achteraf flexibel kunnen aanpassen van vormelementen en afmetingen van het model.
- Opbouw van een manufacturing setup (definiëren van de CNC-machine, opspanning, ...)
- Opbouw van de verschillende nc-sequences (volume, local mill, surface mill, profile, pocketing, trajectory, holemaking, engraving, ...)
- Structuur van CL Data / Postprocessor
Computer ondersteund matrijsontwerp
- Opbouw van een spuitgietmachine
- Opbouw van een matrijs (enkelvoudig, meervoudig, met en zonder schuiven)
- Deling van een product in vormdelen
- Dimensionering van runners en aanspuitkanalen
- Oppervlaktemodellering met het oog op het creëren van complexe splitsingsoppervlakken
- Basisvloeisimulatie m.b.v. Plastic Advisor en Moldex
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Website met theorie en uitgewerkte oefeningen |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Computer ondersteunde productie
Algemene Visie
Er wordt een vorming verzekerd met de nodige wetenschappelijke en technische kennis (in dit multidisciplinair gebied) om :
- producten, machines en geautomatiseerde installaties te kunnen ontwerpen (als projectingenieur)
- hij is een uitvoeringsingenieur gericht op de oplossing van concrete technische problemen, in staat om zelfstandig basistaken uit te voeren, maar ook in staat om complexe problemen aan te vatten en op te lossen, in het begin onder begeleiding, maar ook zelfstandig na voldoende ervaring op zelfstudie
Binnen dit vak leert de student :
- kennis en vaardigheden van elektromechanische toepassingsdomeinen in de informatica
- het snel en doelmatig gebruik van informatiebronnen
- een initiatie in systeemdenken en leren om via analyse en synthese probleemoplossend te denken
Relatie met onderzoek
Het vak CAE Manufacturing bespreekt resultaten van het eigen onderzoek binnen het vakdomein.
Situering van het vak in het curriculum
Dit vak is een synthese van verschillende vakken :
- wiskunde en informatica voor het opbouwen van een logische structuur en algoritmen
- toepassen van de verspaningstheorie zoals deze in het vak U+T is gezien
- toepassen van het vak CNC
Dit alles in het kader van het opzetten van een zo efficiënt en economisch mogelijk productieproces
Instroom-Relatie met andere vakken
Wiskunde : parametervergelijkingen (cartesische, polaire, splines) : dit is nodig om inzicht te krijgen in de werking van een CAD/CAM-pakket en voor het kunnen opstellen van relatief complexe algoritmes voor het creëren van speciale vormen.
Tekenen : Kennis van technisch tekenen is noodzakelijk
Meettechniek : toepassing en implicaties van toleranties, passingen, ruwheden, ...
Informatica : het tekenen in Creo kan beschouwd worden als het schrijven van een programma om het stuk te genereren. Inzicht in object georiënteerd programmeren is hierbij noodzakelijk.
Materialenleer : materiaaleigenschappen van kunststof, aluminium, staal
Uitvoerings- en transformatietechnieken : gereedschapsgeometrie en berekening van verspaningsparameters
CNC : de lessen CAM vertrekken van een aanwezige basiskennis van een freesmachine en van een CNC gestuurde freesmachine in het bijzonder.
Talen : er wordt uitgegaan van een goede basiskennis van het Engels en het Duits.
Computer ondersteund matrijsontwerp
Algemene visie
Er wordt een vorming verzekerd met de nodige wetenschappelijke en technische kennis (in dit multidisciplinair gebied) om :
- producten, machines en geautomatiseerde installaties te kunnen ontwerpen (als projectingenieur)
Hij is een uitvoeringsingenieur gericht op de oplossing van concrete technische problemen, in staat om zelfstandig basistaken uit te voeren maar ook in staat om complexe problemen aan te vatten en ook op te lossen, in het begin onder leiding, maar ook zelfstandig na voldoende ervaring of zelfstudie.
Binnen dit vak leert de student :
- kennis en vaardigheden van de elektromechanische toepassingsdomeinen in de informatica
- het snel en doelmatig gebruiken van informatiebronnen
- een initiatie in systeemdenken en leren om via analyse en synthese probleemoplossend te denken
Relatie met onderzoek
Het vak CAE-Matrijsontwerp bespreekt resultaten van het eigen onderzoek binnen het vakdomein. Dit wordt tevens verwerkt in een projectwerk waarin nieuwe technieken en methodieken aan bod komen.
Situering van het vak in het curriculum
In dit vak wordt verder ingegaan op de splitsing en opbouw van spuitgietmatrijzen. Hierbij wordt teruggegrepen op leerstof van de vakken Chemie, Materiaalkunde, U+T. Het doel is het uitwerken van een volledige matrijs. Hiertoe worden volgende items behandeld :
- opbouw van een spuitgietmatrijs
- opbouw van een matrijs (enkelvoudig, meervoudig, met en zonder schuiven, begrippen als lossing, runners, koelkanalen)
- deling van een product in vormdelen
- dimensionering van runners en aanspuitkanalen
- oppervlaktemodellering met het oog op het creëren van complexe splitsingsoppervlakken
- basisvloeisimulaties d.m.v. Plastic Advisor, eventueel ook een ander pakket als Moldex3D.
Dit alles in het kader van het opzetten van een zo efficiënt en economisch mogelijk productieproces.
Instroom-Relatie met andere vakken
- parametervergelijkingen (cartesische, polaire, splines) (wiskunde)
- kennis van het technisch tekenen is noodzakelijk
- toepassing en implicaties van toleranties / passingen / ruwheden
- inzicht in object georiënteerd programmeren
- basiskennis van materialenleer : E-modulus, coëficiënt van Poisson, vloeigrens, treksterkte, ...
- basiskennis van een freesmachine en van een CNC gestuurde freesmachine
- basiskennis van het Engels en Duits
Relatie met het werkveld
De inhoud van de cursus wordt steeds overlegd met een aantal bedrijven. Dit om de geziene leerstof zo relevant mogelijk te houden met betrekking tot de bedrijven waarin de studenten later terecht komen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|