Capita selecta industriële automatisering (4541) | Contactpersoon : | ing. Geert LEEN |
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Geïntegreerde automatisering 2 (2720)
|
6.0 stptn |
|
|
Robotics & sensor technology (2708)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | master industriële wetenschappen elektromechanica optie automatisering | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| Kan de aangemaakte programma's testen, evalueren en optimaliseren om een optimaal werkende machine te realiseren. | | - DC
| DC-M9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| Kan in de loop van het project in overleg gaan om te streven naar een oplossing die voldoet aan de eisen van de opdrachtgever. | | | - BC
| Kan zijn uitgewerkte automatische cel demonstreren en toelichten. | | - DC
| DC-M10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| Kan in groepen van 2 een project realiseren door samen naar oplossingen te zoeken en/of door opdrachten te verdelen en samen een afgewerkt geheel voor te leggen. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| Is in staat om volledig zelfstandig of in groep een volledige machine sturing te ontwerpen, uit te testen en te optimaliseren. | - EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes en toepassingen binnen de domeinen materiaalkunde, productie en mechanisch ontwerp of het domein automatisering en kan hierin niet-vertrouwde, complexe ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren, en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van numerieke simulatietechnieken of geavanceerde tools, bewust van mogelijke fouten, praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| Kent de werking en ontwerpprincipes van draadloze industriële netwerken en industriële veldbussen PROFINET en PROFIBUS. | | | - BC
| Kent de instructies en mogelijkheden van een hogere programmeertaal (Robot / PLC / camera / ...) | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| Begrijpt de structuur om een degelijk werkend camera inspectieprogramma op te bouwen. | | | - BC
| Begrijpt de werking van een industriële robot om een geoptimaliseerd stuurprogramma op te bouwen. | | - DC
| DC-M3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| Kan vertrekkend vanuit een opdracht zijn werktraject plannen, tussentijds evalueren en bijsturen, zonder de einddata uit het oog te verliezen. | | - DC
| DC-M4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| Kan uit een opdracht de relevante gegevens uitfilteren en analyseren om ze vervolgens aan te vullen en te gebruiken in een stuurprogramma. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| Kan de opdracht analyseren, het probleem opsplitsen in deelproblemen, om vervolgens een optimaal gestructureerd stuurprogramma op te bouwen. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| Kan een volledig automatische cel realiseren, met robotstuurprogramma, PLC programma, camera inspectieprogramma en onderling communicatie netwerk, in overeenstemming met de opdracht. | | - DC
| DC-M7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| Kan een offline robotprogramma, een PLC stuurprogramma en een industrieel netwerk aanmaken en opbouwen om het vervolgens te implementeren en corrigeren in een werkende industriële robotcel. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| Kan de aangemaakte programma's testen, evalueren en optimaliseren om een optimaal werkende machine te realiseren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De studenten zijn vertrouwd met de kinematica van een industriële robot.
De studenten hebben de basis van (PLC) programmeren en indutriële netwerken onder de knie.
De studenten beheersen de basis van machineveiligheid.
|
|
|
Het vak CSIA bestaat uit het realiseren van een automatische sturing voor een praktische Industriële opstelling of machine. Voor het realiseren van zo'n automatische sturingen wordt gebruik gemaakt van verschillende vakoverschrijdende disciplines: elektrische- en pneumatische aandrijvingen, mechanische constructies, robots, handlingtechnologie, informatica-technologie, netwerktechnologie specifiek voor automatiseringstoepassingen, supervisiesystemen, sensortechnologie, regeltechnologie. Het realiseren van automatische systemen begint bij een gedegen projectplanning en management. Procesanalyse is hiervan een belangrijke stap, rekening houdend met de wetgeving zoals de vereisten voor de veiligheid en ergonomie van machines. Dit vak beoogt ook het ingenieursdenken en probleemoplossend vermogen van de student te ontwikkelen. Een automatiseringsontwerp vereist het afwegen tussen de verschillende gestelde eisen maar ook het afwegen van de meest geschikte ontwerptechniek.
- PLC- en PC (Proces Computer)-gebaseerde sturingen
- Automatiseringsnetwerken met Gedistribueerde Intelligentie en Harware
- Draadloze automatiseringsnetwerken
- Sensortechnologie
- HMI (Human Machine Interface)
- Netwerktechnologie
- Robotsystemen en Motion-Control
- Veiligheidstechnologie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Geen tweede examenkans voor het uitwerken van de Labo-verslagen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Geen tweede examenkans voor het uitwerken van het automatiseringsproject. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek:
De studenten voeren zelf een afgelijnd project uit. Ze moeten hiervoor handleidingen, datasheets en wettelijke normen raadplegen die kunnen helpen bij het oplossen van de automatiseringsopgaven. De correcte iinterpretatie van onderzoeksresultaten is hiervoor onontbeerlijk.
Situering van het vak in het curriculum:
Dit vak integreert bijna alle vakken van de opleiding. De belangrijkste zijn elektrotechniek, vermogenelektronica/drives, industriële informatica, industriële communicatietechnologie, draadloze communicatietechnologie, robotica, machine veiligheid
Relatie met het werkveld:
Door het realiseren van een compleet automatiseringsproject worden volgende elementen zeer diepgaand bestudeert: PLC- en PC (Proces Computer)-gebaseerde sturingen, Automatiseringsnetwerken met gedistribueerde intelligentie en hardware, Sensortechnologie, HMI (Human Machine Interface), Robotsystemen, Motion-Control, Veiligheidstechnologie. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|