Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Computerpractica voor wiskunde (4550)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de wiskunde | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Niet-numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen. | | - DC
| 6.1: De bachelor wiskunde herkent gemeenschappelijke wiskundige en logische beginselen in diverse wiskundige deelgebieden | | - DC
| 6.2: De bachelor wiskunde kan in vogelvlucht diverse wiskundige onderwerpen en deelgebieden overzien | | - DC
| 6.3: De bachelor wiskunde begrijpt de samenhang tussen verschillende onderwerpen | | - DC
| 6.4: De bachelor wiskunde kan geleerde beginselen in het ene onderwerp integreren in een ander, nieuw onderwerp | - EC
| EC 8: De bachelor Wiskunde heeft enige vaardigheid in modelleren. | | - DC
| 8.1: De bachelor wiskunde kan (beschrijvende) statistische methoden gebruiken om statistische variabelen en betrouwbaarheidsintervallen te schatten uit data | | - DC
| 8.3: A graduate of the Bachelor of Mathematics programme can create a simple model for a natural science phenomenon or technological application | | - DC
| 8.2: A graduate of the Bachelor of Mathematics programme understands simple physics principles and models | - EC
| EC 9: De bachelor Wiskunde is in staat als lid van een team te functioneren. | | - DC
| 9.1: De bachelor wiskunde kan respectvol omgaan en samenwerken met teamleden | | - DC
| 9.2: De bachelor wiskunde kan in een team een actieve rol op zich nemen | | - DC
| 9.3: De bachelor wiskunde kan zich aan opgelegde deadlines houden | - EC
| EC 10: De bachelor Wiskunde heeft kennis van een aantal toepassingen van wiskunde.
| | - DC
| 10.1: De bachelor wiskunde heeft kennis van toepassingen uit de natuurwetenschappen | | - DC
| 10.2: De bachelor wiskunde heeft kennis van data-analyse | - EC
| EC17: De bachelor wiskunde heeft aandacht voor ethisch handelen in het kader van eigen onderzoek. (o.a. plagiaat, correct presenteren van resultaten) en gaat vertrouwelijk om met verkregen informatie. | | - DC
| 17.1: De bachelor wiskunde heeft aandacht voor ethisch handelen in het kader van eigen onderzoek (o.a. plagiaat, correct presenteren van resultaten, intellectueel eigendom, bronvermelding) | | - DC
| 17.2: De bachelor wiskunde gaat vertrouwelijk om met verkregen informatie | - EC
| EC 18: De bachelor Wiskunde kan de maatschappelijke relevantie en de cultuurhistorische waarde van wiskunde inzien. | | - DC
| 18.1: De bachelor wiskunde kan de maatschappelijke relevantie van wiskunde inzien | | - DC
| 18.3: De bachelor wiskunde kan de cultuurhistorische waarde van wiskunde inzien |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Er is geen bijzondere voorkennis nodig. De eventueel bijkomende theorie wordt zo aangebracht dat ze ook voor leerlingen uit het laatste leerjaar middelbaar te begrijpen is.
|
|
|
In het vak worden enkele toepassingen van de wiskunde in het alledaagse leven, de natuurkunde enz. geanalyseerd. Omdat het opleidingsonderdeel door verschillende docenten verzorgd wordt, komen een veelheid van interessante onderwerpen aan bod.
Bovendien vindt er, wellicht van 08-13 februari 2025, een modeleerweek in West-Vlaanderen plaats (verplichte deelname!). Voor realistische vraagstukken, aangereikt door industrie, onderzoeksgroepen en dergelijke meer worden in kleine groepen van studenten oplossingen bedacht.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Extra info | Aanwezigheid, actieve deelname, en rapportering over de lesdagen en de modelleerweek is verplicht. Ten minste zes van de acht lesverslagen en de presentatie over de modelleerweek moeten als goed beoordeeld zijn om een aftekening te bekomen (pass). Desgevallend dient de student(e) een verslag te herwerken om een aftekening te verwerven. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | 1. De student(e) van wie drie of meer lesverslagen als onvoldoende zijn beoordeeld, kan deze in de tweede examenkans éénmaal herwerken en indienen voor een door de docent gekozen datum. 2. De student(e) van wie de presentatie van de modelleerweek als onvoldoende wordt beoordeeld, dient een omvangrijke vervangopdracht te maken en in te dienen voor een door de docent gekozen datum. |
|
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|