Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Basics of Network Security (4555)
|
6.0 stptn |
|
|
Network Design & Applications (2176)
|
6.0 stptn |
|
|
Network Labs, Tools and Techniques (3488)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica profiel Networking and Security | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de elementen die eerder behandeld zijn in het profiel "Networking and Security". Het is gebaseerd op het principe van 'challenges' die aan de studenten worden voorgelegd. Deze bestaan telkens uit een bondige beschrijving van een probleemstelling, waarbij de studenten zelf in staat moeten zijn de nodige context en diepgaand technische inzichten te verwerven, deze toe te passen in één of meer eigen experimenten/validaties en vervolgens hierover te communiceren naar medestudenten in plenaire seminariesessies. Elke studentengroep krijgt een aparte challenge toegewezen. Indien nodig verzorgt het onderwijsteam een beperkt aantal hoorcolleges, waardoor gegarandeerd is dat de volledige groep studenten kennis heeft van hetzelfde basisniveau. Zoals de naam van het opleidingsonderdeel aangeeft komen topics uit netwerkbeveiliging aan bod, maar daarnaast ook challenges rond complexere netwerkarchitecturen/protocollen/applicaties. De nadruk ligt met name op state of the art probleemstellingen.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Uitwerking van 'challenges' gebeurt in groepen van 2 studenten, waarna groepen onderling informatie uitwisselen in plenaire seminaries. De inhoud van de presentatie, manier van presenteren en kwaliteit van evaluatie/validatie zijn bepalende factoren voor de eindscore. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De deelcijfers op een challenge kunnen behouden blijven indien de student(en) hierop geslaagd waren. Bij herkansing worden opdrachten individueel gerealiseerd. |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student niet geslaagd is op een challenge m.b.t. een bepaald onderwerp kan dit enkel individueel herkanst worden. Presentaties worden in dat geval gegeven voor het onderwijsteam. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slide sets worden via de website ter beschikking gesteld van de studenten. |
|
|
|
|
|
| master informatica volledig keuzepakket | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de elementen die eerder behandeld zijn in het profiel "Networking and Security". Het is gebaseerd op het principe van 'challenges' die aan de studenten worden voorgelegd. Deze bestaan telkens uit een bondige beschrijving van een probleemstelling, waarbij de studenten zelf in staat moeten zijn de nodige context en diepgaand technische inzichten te verwerven, deze toe te passen in één of meer eigen experimenten/validaties en vervolgens hierover te communiceren naar medestudenten in plenaire seminariesessies. Elke studentengroep krijgt een aparte challenge toegewezen. Indien nodig verzorgt het onderwijsteam een beperkt aantal hoorcolleges, waardoor gegarandeerd is dat de volledige groep studenten kennis heeft van hetzelfde basisniveau. Zoals de naam van het opleidingsonderdeel aangeeft komen topics uit netwerkbeveiliging aan bod, maar daarnaast ook challenges rond complexere netwerkarchitecturen/protocollen/applicaties. De nadruk ligt met name op state of the art probleemstellingen.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Uitwerking van 'challenges' gebeurt in groepen van 2 studenten, waarna groepen onderling informatie uitwisselen in plenaire seminaries. De inhoud van de presentatie, manier van presenteren en kwaliteit van evaluatie/validatie zijn bepalende factoren voor de eindscore. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De deelcijfers op een challenge kunnen behouden blijven indien de student(en) hierop geslaagd waren. Bij herkansing worden opdrachten individueel gerealiseerd. |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student niet geslaagd is op een challenge m.b.t. een bepaald onderwerp kan dit enkel individueel herkanst worden. Presentaties worden in dat geval gegeven voor het onderwijsteam. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slide sets worden via de website ter beschikking gesteld van de studenten. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|