Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 108 | 4,0 | 54 | 54 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en de mens an sich, in normale en pathologische toestand, in interactie met de omgeving. De bachelor kan in preklinische fase klinisch redeneren aan de hand van de aangeleerde kennis. | | - DC
| DC1.1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de invloed van de biopsychosiciale aspecten van de gezondheid. | | - DC
| DC1.4 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis en inzicht over hoe geslacht, leeftijd, levensfase en biologische processen een invloed hebben op gezondheid, ziekte en passende zorg, en welke invloed psychosociale aspecten hierop kunnen hebben. | - EC
| EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | | - DC
| DC 4.1 De bachelor in de geneeskunde beheerst geschikte gesprekstechnieken en verkrijgt doelmatig en op een respectvolle manier relevante informatie van de patiënt en andere actoren, zoals de naasten van de patiënt en andere zorgverleners.
| - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan constructief samenwerken in een team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | | - DC
| DC 6.1 De bachelor in de geneeskunde werkt effectief samen met medestudenten, artsen en andere zorgverleners. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC 7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | | - DC
| DC 7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag. | | - DC
| DC 7.3 De bachelor in de geneeskunde neemt zijn verantwoordelijkheid op om tijdig in orde te zijn met administratieve vereisten. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | | - DC
| DC 9.1 De bachelor in de geneeskunde kent de individuele en collectieve determinanten van gezondheidsgerelateerd en hulpzoekend gedrag. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde heeft aandacht voor de sociale, levensbeschouwelijke, economische, culturele en etnische aspecten die van belang zijn in de zorg en draagt zo bij tot een versterking van de inclusiviteit en gelijkheid in de zorg.
| - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren. | | - DC
| DC 12.2 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste wetenschappelijke bronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | | - DC
| DC 12.4 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie mondeling en schriftelijk communiceren naar een professioneel en lekenpubliek. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | | - DC
| DC 13.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschouwen en bevorderen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student(e) kent het verschil tussen state en trait persoonlijkheidskenmerken en weet welke rol deze spelen in de medische context.
- De student(e) kan een aantal cognitieve processen (waarneming, aandacht, geheugen) beschrijven en uitleggen op welke manier deze relevant zijn voor de medische praktijk.
- De student(e) kent de rol van zelf-concept en -regulatie alsook identiteitsprocessen in de medische context.
- De student(e) kan de verschillende manieren waarop mensen ziekte en gezondheid beleven benoemen en herkennen, en uitleggen welke impact deze representaties hebben op de mentale en fysieke gezondheid.
- De student(e) kan de verschillende componenten van een emotie benoemen.
- De student(e) heeft inzicht in de invloed van emotie op gezondheid.
- De student(e) weet hoe leerprocessen werken en op welke manier deze relevant zijn voor (gezondheids)gedrag.
- De student(e) kent de placebo en nocebo effecten van een (medische) behandeling en de (medische) context.
- De student(e) kent de placebo en nocebo effecten van communicatie en omgangsvormen.
- De student(e) kent de definitie van stress en stress-gerelateerde concepten en kan de relatie tussen stress en gezondheid verklaren.
- De student(e) weet welke stress-regulatie technieken effectief zijn.
- De student(e) heeft inzicht in de manier waarop informatie verwerkt wordt en kan deze inzichten vertalen naar het optimaliseren van informatieverstrekking aan patiënten.
- De student(e) kent de psychosociale ontwikkelingsprocessen doorheen de levensloop en heeft inzicht in de invloed van ziekte op deze processen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 4,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan het groepswerk informatieverstrekking (P/F) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet actief deelneemt aan het groepswerk, neemt de student contact op met de met de coördinerend verantwoordelijke voor een alternatieve opdracht en dient deze uiterlijk in op de dag van het examen. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Psychology for Medicine & Healthcare,S. Ayers & R. de Visser,Sage PUblications Ltd.
- Vaardig communiceren in de gezondheidszorg,J. Silverman, S. Kurtz & J. Draper,3e editie,Boom Lemma Uitgevers,9789024446674
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De digitale studieleidraad 'Medische psychologie' en ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|