Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Extra-curriculair | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Nee | Nee | Niet-numeriek | |
3de bachelorjaar in de geneeskunde | Extra-curriculair | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Nee | Nee | Niet-numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en de mens an sich, in normale en pathologische toestand, in interactie met de omgeving. De bachelor kan in preklinische fase klinisch redeneren aan de hand van de aangeleerde kennis. | | - DC
| DC1.2 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cellen en weefsels in normale en pathologische toestand. | | - DC
| DC1.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de organen en het menselijk lichaam in normale en pathologische omstandigheden. | | - DC
| DC 1.5 De bachelor in de geneeskunde gebruikt de kennis uit de klinische en biomedische wetenschappen om veel voorkomende medische problemen te identificeren, te analyseren en vervolgens te komen tot een onderbouwde diagnostische aanpak en behandeling. | | - DC
| DC 1.6 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met de principes van evidence based medicine en kan de passende richtlijnen opzoeken, kritisch beoordelen en gebruiken. | - EC
| EC2 De bachelor in de geneeskunde is in staat om, in oefensituaties met een toenemende moeilijkheidsgraad en zelfstandigheid, een anamnese af te nemen, een lichamelijk onderzoek uit te voeren, enkele relevante hypothesen te verwoorden, een inschatting van de ernst en urgentie van de situatie te geven en een te verwachten beloop te schetsen. | | - DC
| DC 2.3 De bachelor in de geneeskunde kan de basis medisch- en verpleegtechnische handelingen stellen. | - EC
| EC5 De bachelor in de geneeskunde kan doeltreffend klinische informatie communiceren met andere spelers. | | - DC
| DC 5.1 De bachelor in de geneeskunde communiceert klinische informatie schriftelijk en mondeling op een nauwkeurige, volledige, tijdige, overzichtelijke en toegankelijke manier. | | - DC
| DC 5.2 De bachelor in de geneeskunde kan een patiëntencasus mondeling en schriftelijk correct en duidelijk toelichten aan medestudenten, artsen en andere zorgverstrekkers. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC 7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag. | | - DC
| DC 7.3 De bachelor in de geneeskunde neemt zijn verantwoordelijkheid op om tijdig in orde te zijn met administratieve vereisten. | | - DC
| DC 7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren. | | - DC
| DC 12.2 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste wetenschappelijke bronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | | - DC
| DC 12.4 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie mondeling en schriftelijk communiceren naar een professioneel en lekenpubliek. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | | - DC
| DC 13.3 De bachelor in de geneeskunde toont bereidheid tot levenslang leren. | - EC
| EC 14 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | | - DC
| DC 14.1 De bachelor in de geneeskunde reflecteert kritisch over persoonlijke en professionele doelen en kan deze in de brede context van de geneeskunde en patiëntgerichte gezondheidszorg situeren. | | - DC
| DC 14.4 De bachelor in de geneeskunde handelt binnen de grenzen van zijn eigen competentie met het oog op patiëntveiligheid (en kwaliteitsverbetering). | | - DC
| DC 14.5 De bachelor in de geneeskunde vertoont passend professioneel gedrag in diverse situaties. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Doelstellingen:
- De student krijgt een kennismaking met de dissectie van het menselijk lichaam.
- De student leert en oefent stapsgewijs hoe een dissectie van een preparaat gebeurt aan de hand van een dissectiehandleiding
- De studenten presenteren op het einde van het vak hun gedisseceerde regio aan elkaar zodat de anatomische kennis voor alle medestudenten opgefrist wordt.
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
Extra info | De evaluatie bestaat uit: - Procesevaluatie door team anatomie - Productevaluatie van de gedissecteerde regio: de student presenteert op het einde van het vak zijn/haar gedissecteerde regio aan de medestudenten. Hierbij overloopt men oa. de verschillende structuren en hun functie zodat er een leermoment gecreëerd wordt voor de medestudenten. |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Selectie:
Team anatomie maakt een selectie uit de kandidaten op basis van een motivatiebrief en de medewerking/motivatie die studenten in het verleden toonden tijdens de practica anatomie. Hoge scores voor de vakken anatomie zijn geen rechtstreeks inclusiecriterium.
Organisatorisch:
- Er is een duidelijke aanwezigheid van begeleiders. - Planning van dissectiemomenten in de zomer wordt bepaald door het team anatomie en verloopt in de periode eind augustus - begin september. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|