Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Academische vaardigheden (4703)
|
3.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Portfolio 2 (4106)
|
4.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Geestelijke gezondheid (4704)
|
3.0 stptn |
|
|
Leefstijl en omgeving (4705)
|
3.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Professionele vaardigheden 2.2 (4441)
|
3.0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.3 (4442)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 160 | 6,0 | 35 | 20 | 60 | 45 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidspromotor, wetenschapper en professional. | - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan constructief samenwerken in een team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | | - DC
| DC 6.1 De bachelor in de geneeskunde werkt effectief samen met medestudenten, artsen en andere zorgverleners. | | - DC
| DC 6.2 De bachelor in de geneeskunde toont een constructieve en respectvolle omgang met conflictsituaties die een samenwerkingscultuur ondersteunt. | | - DC
| DC 6.3 De bachelor in de geneeskunde kan feedback geven en ontvangen. | | - DC
| DC 6.5 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in het belang van interdisciplinair samenwerken om de kwaliteit en continuïteit van de patiëntenzorg te garanderen. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC 7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | | - DC
| DC 7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag. | - EC
| EC 8 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg en de factoren die de kwaliteit van zorg beïnvloeden. | | - DC
| DC 8.2 De bachelor in de geneeskunde stelt de patiënt centraal in het denken over de organisatie en de versterking van de zorg. | | - DC
| DC 8.3 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de wettelijke regelingen die invloed hebben op de klinische praktijk. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | | - DC
| DC 9.2 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met specifieke thema''s in de gezondheidsbevordering, waaronder volksgezondheid, leefstijlgerelateerde gezondheidsrisico''s en gezondheidszorg voor kwetsbare groepen. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde heeft aandacht voor de sociale, levensbeschouwelijke, economische, culturele en etnische aspecten die van belang zijn in de zorg en draagt zo bij tot een versterking van de inclusiviteit en gelijkheid in de zorg.
| - EC
| EC11 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis over duurzaamheidsuitdagingen binnen de gezondheidszorg en begrijpt hun complexiteit. | | - DC
| DC 11.1 De bachelor in de geneeskunde heeft aandacht voor een verantwoorde omgang met middelen binnen de gezondheidszorg. | | - DC
| DC 11.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis over maatschappelijke (ecologisch, sociaal en economisch), wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC 11.4 De bachelor in de geneeskunde reflecteert over duurzaamheid in de gezondheidszorg. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren. | | - DC
| DC 12.2 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste wetenschappelijke bronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | | - DC
| DC 12.4 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie mondeling en schriftelijk communiceren naar een professioneel en lekenpubliek. | | - DC
| DC 12.5 De bachelor in de geneeskunde werkt met respect voor de academische en wetenschappelijke integriteit en de geldende ethische standaarden. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | | - DC
| DC 13.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschouwen en bevorderen. | | - DC
| DC 13.3 De bachelor in de geneeskunde toont bereidheid tot levenslang leren. | - EC
| EC 14 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | | - DC
| DC 14.1 De bachelor in de geneeskunde reflecteert kritisch over persoonlijke en professionele doelen en kan deze in de brede context van de geneeskunde en patiëntgerichte gezondheidszorg situeren. | | - DC
| DC 14.2 De bachelor in de geneeskunde weet welke aspecten het persoonlijk welzijn en de prestaties van een arts beïnvloeden en ontwikkelt vaardigheden om het persoonlijk welzijn te behartigen. | | - DC
| DC 14.3 De bachelor in de geneeskunde kan zichzelf positioneren ten aanzien van ethische dilemma''s en hierbij de eigen standpunten en emoties situeren ten aanzien van de belangen van de patiënt, de doelstellingen van de gezondheidszorg, en de geldende ethische en juridische standaarden.
| | - DC
| DC 14.5 De bachelor in de geneeskunde vertoont passend professioneel gedrag in diverse situaties. | - EC
| EC 15 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen. | | - DC
| DC 15.1 De bachelor in de geneeskunde herkent medisch-ethische problemen in theorie en praktijk. | | - DC
| DC 15.2 De bachelor in de geneeskunde kan een gepaste aanpak voor ethische dilemma''s formuleren, tegen de achtergrond van bestaande literatuur, richtlijnen en regelgeving. | | - DC
| DC 15.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en respecteert de ethische en juridische standaarden die binnen het domein van de gezondheidszorg en het wetenschappelijk onderzoek gelden. | | - DC
| DC 15.4 De bachelor in de geneeskunde gaat respectvol om met socio-culturele diversiteit. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Zie doelstellingen/inhoude van de OPO's:
- Wetenschap en ethiek
- Zorg en gezondheid
- Medische psychologie
- Academische vaardigheden
- Leefstijl en omgeving
- Geestelijke gezondheid
|
|
|
- De student(e) heeft inzicht in een aantal actueel belangrijke maatschappelijke en medisch-ethische problemen.
- De student(e) kan een medisch-ethische argumentatie kritisch beoordelen.
- De student(e) kan het belang inschatten van gezondheid als waarde op maatschappelijk en individueel vlak.
- De student(e) kan reflecteren op de eigen visie op medisch-ethische kwesties.
- De student(e) kan schriftelijk rapporteren over een medisch-ethisch probleem en over de eigen verwerking van het ethisch denken.
- De student(e) kan de ethische problemen analyseren tegen de achtergrond van de beschikbare wetenschappelijke kennis.
- De student(e) kan in team werken.
- De student(e) kan complexe problemen vanuit verschillende disciplines benaderen en een geïntegreerde aanpak ontwikkelen.
- De student(e) is zich bewust van de nood aan zelfzorg en kent strategieën om hieraan te werken.
- De student(e) heeft noties van diversiteit in de zorg.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer kan behouden worden in het academiejaar indien de student geslaagd is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer kan behouden worden in het academiejaar indien de student geslaagd is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De leerstoel medische ethiek en de mentorenwerking maken integraal deel uit van dit blok en zijn verplicht te volgen (P/F). |
|
|
|
Gevolg | Indien de student niet deelnam aan de leerstoel medische ethiek en de mentorwerking, kan de student niet slagen op het OPO. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student het groepswerk opnieuw moet doen, wordt er een alternatieve individuele opdracht voorzien. De andere onderdelen blijven ongewijzigd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht studiemateriaal wordt voorzien via BlackBoard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
De Kwestie: Praktijkboek ethiek voor de gezondheidszorg,De Beaufort et al.,2e editie,Lemma,9789059317222 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|