Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Advanced materials for emerging technologies (4676)
|
4.0 stptn |
|
|
Materials design and synthesis (4678)
|
4.0 stptn |
|
|
Sustainable materials and energy (4677)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar materiomics | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3. De master in materiomics heeft een inzicht in hoe modelleer- en synthesemethoden functionele eigenschappen voorspellen respectievelijk beïnvloeden en kan duurzame materialen ontwerpen op basis van in-operando functionaliteit, waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van de synergie tussen computationele en experimentele methoden. | | - DC
| DC3.9 De student kan experimentele en computationele concepten en methoden relateren aan elkaar en combineert beide ter versterking van zijn/haar inzicht in materiaalgedrag en ter voorspelling ervan met zicht op functionaliteit. [leerlijn interdisciplinariteit - coördinatie: de student kan relaties leggen tussen verschillende perspectieven] | - EC
| EC 4. De master in materiomics kan zelfstandig internationale wetenschappelijke literatuur raadplegen, samenvatten en kritisch interpreteren, er correct naar verwijzen en deze gebruiken voor het identificeren en verkennen van nieuwe domeinen, die relevant zijn voor het vakgebied. | | - DC
| DC4.1 De student kan geschikte internationale wetenschappelijke literatuur uit verschillende disciplines opzoeken en selecteren met betrekking tot materiaalgerelateerde probleemstellingen of onderzoeksvragen. | | - DC
| DC4.2 De student kan correct en volledig refereren naar wetenschappelijke literatuur. | - EC
| EC 5. De master in materiomics kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek opzetten en uitvoeren: een onderzoeksvraag en hypothese formuleren, de geschikte methoden en technieken selecteren, de resultaten kritisch analyseren en interpreteren, conclusies formuleren, wetenschappelijk rapporteren en onderzoeksdata beheren. | | - DC
| DC5.1 De student kan materiaalgerelateerde wetenschappelijke problemen identificeren. | | - DC
| DC5.4 De student kent en begrijpt de methoden die nodig zijn om de data te verwerken, analyseren en interpreteren. | | - DC
| DC5.6 De student kan gepaste conclusies formuleren, gestaafd door de data-analyse en interpretatie. | | - DC
| DC5.10 De student kan diverse wetenschappelijke rapporteringswijzen toepassen bv. projectrapportering, artikel, poster/mondelinge presentatie,.... | - EC
| EC 6. De master in materiomics kan zowel schriftelijk als mondeling communiceren en een goed onderbouwd standpunt innemen in een wetenschappelijke discussie, gaande van een algemeen tot gespecialiseerd niveau, aangepast aan het doelpubliek. | | - DC
| DC6.1 De student kan op een adequate manier mondeling en schriftelijk rapporteren. | | - DC
| DC6.2 De student kan zich aanpassen aan het doel en het doelpubliek van de communicatie, d.w.z. kan zich inleven in het doelpubliek en gepaste keuzes maken m.b.t. taalgebruik en format. | | - DC
| DC6.3 De student kan, op basis van relevante en wetenschappelijk onderbouwde argumenten, een logisch opgebouwd standpunt innemen en verdedigen. | - EC
| EC 7. De master in materiomics kan in een internationale wetenschappelijke context functioneren zowel als lid van een inter- en multidisciplinair team als zelfstandig, met een professionele, flexibele en constructieve houding. | | - DC
| DC7.1 De student kan actief en constructief samenwerken aan een gezamenlijke opdracht in een interdisciplinair team en op een respectvolle manier feedback geven aan teamleden met verschillende achtergronden. | | - DC
| DC7.2 De student kan reflecteren op het functioneren van het interdisciplinaire team (andere teamleden en zichzelf), hierover in dialoog gaan met de teamleden en indien nodig, gepaste acties ondernemen. | | - DC
| DC7.3 De student kan in samenwerking met teamleden het doel van een gezamenlijke opdracht bepalen, een werkwijze en taakverdeling opstellen, de voortgang van de samenwerking bewaken en, indien nodig, aanpassingen maken en bijsturen. | | - DC
| DC7.4 De student kan verschillende relevante perspectieven identificeren, waarderen, afwegen en integreren in een gezamenlijke groepsopdracht. | - EC
| EC 10. De master in materiomics kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven en het eigen leerproces opvolgen, evalueren en bijsturen. | | - DC
| DC10.3 De student kan zelfstandig nieuwe informatie verwerven, verwerken en kritisch interpreteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de fundamenten van materiaalmodellering, materiaalfysica en materiaalchemie.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden de kennis en methodieken die worden aangeleerd binnen de 3 kernopleidingsonderdelen (Materials design and synthesis, Sustainable materials and energy, alsook Advanced materials for emerging technologies), aangewend om een Materiomics probleemstelling aan te pakken op een geïntegreerde manier. De inhoud betreft een vakoverschrijdend hands-on project rond een interdisciplinair materiaalwetenschappelijk probleem in de vorm van een groepswerk. Een team van studenten krijgt de opdracht een materiaal te ontwerpen voor een opkomende technologie. Hierbij definiëren de studenten de vereiste functionaliteit die noodzakelijk is opdat de opkomende technologie kan ontstaan, als startpunt voor het materiaalontwerp. Na de materiaalontwerpfase, dienen de studenten vervolgens de meest geschikte synthesemethode voor het materiaal te selecteren, de manieren aan te geven hoe het materiaal kan gekarakteriseerd worden, en hierbij duurzaamheidsaspecten in acht te nemen en te bespreken. Op deze manier zorgt het hands-on materiomics project voor integratie van de kennis en methodieken die in de afzonderlijke opleidingsonderdelen van de 1Ma opleiding worden aangebracht, en zorgt het tevens voor een transfer van theorie naar de (onderzoeks)praktijk.
|
|
|
|
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | presentatie + beantwoorden vragen |
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan het groepsproject en presentaties waaraan evaluatie gekoppeld is, is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan een van de onderdelen van de evaluatie om een ongewettigde reden, dan krijgt hij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een “N = evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie”. Bij ongewettigde afwezigheid op het groepsproject en presentaties waaraan evaluatie gekoppeld is krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een “N = evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie”. |
|
|
|
Extra info | Tussentijdse feedback van de promotor: Studenten hebben recht op 1 keer feedback van hun promotor op elk onderdeel van het verslag. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Alleen het verslag en de presentatie kunnen tijdens de tweede examenkans worden hernomen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal zal bestaan uit de volgende items: - Naslagwerken in de vorm van edited books - Geselecteerde reviewartikels - Gespecialiseerde literatuur Dergelijke literatuur is ter beschikking via de begeleiders van het project en de zoekmachines waaraan de bibliotheek van Universiteit Hasselt verbonden is.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|